Gå til innhold

Ulyd ved clutching. (Høres ut som girfiling)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var ute og kjørte i kveld, og helt mot slutten begynte clutchen å vibrere litt når den var så og så mye inne. Det kom også en lett filelyd, hørtes ut som lav girfiling. Jeg tråkka inn clutchen og det samme skjedde når jeg holdt girspaken mot girene. Det skjer når clutchen er ca på midten.

Alt fungerer akkurat som det har gjort, alt er likt. Det er bare lyden som irriterer meg, høres jo grusomt ut...

E28 528i med manuell kasse.

Skrevet

Hvordan kommer jeg til den og hvor ligger den?

Har aldri mått gjøre noe med slikt før, så jeg er helt grønn på det :lol:

Skrevet

Jaok.

Altså, det kom plutselig i går når jeg hadde vært ute og kjørt. Skulle kjøre en hjem og merka en lett filelyd når jeg slapp ut clutchen når jeg girte ned. Når bilen står i gir og jeg slipper clutchen halvveis ut kommer filelyden, men tar jeg den litt inn igjen eller litt mer ut så forsvinner lyden.

Lyden kommer også når jeg holder girspaken mot et gir og har clutchen inne, men da er den ikke så sterk som når jeg tar ut clutchen.

Ble det bedre nå? :)

Skrevet

Høres ut som utløserlager, unntatt når du sier at lyden kommer når du setter kassa i et gir, med clutchen løst ut. Eller mener du når at clutchen er i inngrep og du holder den mot et gir, uten at den smetter helt i gir? Da kan det være synkronisering også. Kommer den lyden i alle gir?

Skrevet
Høres ut som utløserlager, unntatt når du sier at lyden kommer når du setter kassa i et gir, med clutchen løst ut. Eller mener du når at clutchen er i inngrep og du holder den mot et gir, uten at den smetter helt i gir? Da kan det være synkronisering også. Kommer den lyden i alle gir?

Var ute og sjekka litt mer i går. Lyden kommer _kun_ når clutchen er tråkka inn. Såfort jeg slipper clutchen så er det ingen antydning til lyden.

Den lagde lyder når jeg holdt den mot gir med clutchen inne, men lyden kom vel helst kun fordi clutchen var inne.

Hvor sitter utløserlageret og er det stress å skifte?

Tusen takk for hjelpen :)

Skrevet

Tror jeg skifter kun lageret, for clutchen er veldig god. Men olja på kassen sjekker jeg når jeg har det nede.

Tusen takk for all hjelp :)

Godt nyttår

• 2 weeks later...
Skrevet

Noen har sagt at det kan være noe trustlager eller trøstelager eller noe lignende navn.

Hva er symptomene hvis dette er gåent, og hvor sitter det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...