Gå til innhold

Hvor hente spenning enklest i e36?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heeeiii :lol:

Har et enkelt spørsmål her..

Hvor er det enklest og best sted å hente strøm fra utenom direkte fra batteri. Tenker da på å koble til noe fancy lys. Er det enkelt å finne noe ledig å koble seg på f.eks under hanskerom eller under rattet med tenningen? Finner det litt problematisk å hente strøm direkte fra batteri da jeg må løfte opp sikkert over 200 kg med anlegg for å få strekke kabel da batteriet er i bagasjerom :wink:

Hadde jo vært kjekt med et startbatteri også som det er ledig plass til i motorrom. Ser det ligger ledig kabel der fra før av, så er det bare å koble batteri på her om kablene går til dynamo?

Går ut ifra det er en kabel fra bagasjerom batteri fram til dynamo og en kabel fra dynamo til starter?

Siste spørsmål, blir det for mye for dynamo å kunne drive nok strøm til anlegg batteriet og samt lade på start batteriet? Kunne tenke meg ett batteri som kun går til starter slik at jeg alltid har nok strøm selvom jeg spiller litt musikk..

Håper en smart person klarer å svare på alt dette :)

8)

Skrevet

Ok, men resten av spørsmålene noen som kan svare på? Hvor det er greiest å hente spenning fra under hanskerom? Under ratt? Er vel ikke så lurt å klippe en ledning for å skjøte her og der.. :roll:

Og, er det mulig å koble til et startbatteri slik som jeg har forklart over?

Skrevet

Skal nok gå fint å ha eit ekstra batteri framme ja, men å ha dei "separert" frå kvarandre blir nok litt verre.

Ulempa med å ha batteria plassert slik, er at dei sannsynlegvis ikkje vil bli heilt likt lada, pga. motstanden i kabelen som går bak. Uansett bør dei to batteria vere av samme type.

Forresten: Er det snakk om store mengder strøm du skal ha til dette fancy-pancy lyset ditt? Viss det ikkje er så mykje så kan du jo alltids finne ein plass det er konstant spenning, f.eks sigarettenner eller lyset til hanskerommet.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar bjørn :)

Nei, det skal ikke dra så mye, er ikke ofte lysene vil bli brukt... 12~30V DC strobelys, hehe..

Men et batteri til hadde alltid vært en idè, men åssen ville du gjort det om du skulle koblet til et batteri til start? Koblet batteriene sammen? Er vel det som er mest vanlig, men how to do it? ;)

Skrevet

Du kan sette det ekstra batteriet der det er laga plass til det i motorrommet. Du må ta laus den skruen som er laga for å bruke startkablar på, og koble den ledningen på det nye batteriet.

Som sagt blir det nok ikkje så enkelt å "separere" dei to batteria. Men du kunne f.eks ha kobla eit kraftig relé / kontaktor mellom dei to batteria, og kobla styrestraumen til dette slik at det blir lagt inn når motoren er i gang. Dermed vil ikkje batteriet framme kunne bli tappa av anlegget uten at motoren er i gang :)

Skrevet
Du kan sette det ekstra batteriet der det er laga plass til det i motorrommet. Du må ta laus den skruen som er laga for å bruke startkablar på, og koble den ledningen på det nye batteriet.

Som sagt blir det nok ikkje så enkelt å "separere" dei to batteria. Men du kunne f.eks ha kobla eit kraftig relé / kontaktor mellom dei to batteria, og kobla styrestraumen til dette slik at det blir lagt inn når motoren er i gang. Dermed vil ikkje batteriet framme kunne bli tappa av anlegget uten at motoren er i gang :)

Det hørtes jo genialt ut. Nå er ikke jeg noe elektro ekspert, så vet ikke hvor jeg kunne fått tak i dette og hvem som kunne vært behjelpelig med relè imellom og fått det kobla opp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...