jensemann23 Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 stemmer det at E36 kom sinnsykt dårlig ut på crashtester?
ehrnst Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 ca like bra som en fiesta 1.1 http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx
Gunnar Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 Samtidig ville nok de fleste heller sittet i en E36 om det var en E36 front mot front med en Fiesta. Men det er sant at E36 som regel ikke har kommet særlig bra ut. Den er konstruert på 80-tallet, før det ble kjempefokus på sikkerhet.. Forøvrig er det irriterende at 7-serie aldri er representert i slike tester/oversikter, verken hos EuroNCAP eller hos Folksam. Og 3-serie ligger inne som "Large family car"..
ehrnst Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 folksam gir vel e36 "midt på treet" karakter så vidt jeg har sett.
Larsen Skrevet Desember 31, 2007 Skrevet Desember 31, 2007 Nå må vel krasjtester ses på en litt objektiv måte da. Hvordan en kolisjons utarter seg er jo forskjelig i hvert tilfelle og ncap testene gir vel kun enda en pekepinne på sikkerheten, men ikke et komplett svar på hvor siker bilen er. Er vel noen år frem i tid hvor disse testene blir representative for virkelige traffikkulykker.
Magge Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Er enig i det du sier Larsen. Å kartlegge hvor sikker en bil er, vil jeg tro er vanskeli. Finst uendeli med situasjoner du kan havne oppi når du kresjer. Jeg var på taket 3 ganger med en e36. Trykkte ned taket, og trykkte vel ellers det som var på bilen. Ingen ting som var helt. Hadde på 2 passasjerer. Ingen av oss brukte bilbelte. Hadde ikke en skramme på kroppen, hverken jeg eller de 2 som satt på. Men det er jo klart, at flaks kan man jo ha
ADHD POWER Skrevet Januar 1, 2008 Skrevet Januar 1, 2008 Men det er jo klart, at flaks kan man jo ha tror nok at det var en del flaks med i bilde der ja=)
just_me Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Jeg endte front mot front med en transporter i ca 45-50 km, endte med noen skrubbsår av airbagen, ikke noe dunpute nei
Larsen Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Jeg endte front mot front med en transporter i ca 45-50 km, endte med noen skrubbsår av airbagen, ikke noe dunpute nei En knekt arm her fra airbagen, så kan skrive under på den.
Pinky Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Folksam: E36 kom i gruppen "medelhög säkerhet" i Folksam-listan 2007. Euroncap: E36 kom ut med 1,5 stjerne av 5 oppnåelige stjerner i Euroncaps kræsjtest. I en vanlig kræsjtest(Euroncap) så kræsjer bilen på en måte med seg selv, slik at f.eks. vekt ikke har betydning for resulatet. Det blir brukt dukker som fører og passasjerer. Folksamlisten gir vel en ganske riktig/reell indikasjon av hvor sikker en bil er..? Altså mye mer riktig enn Euroncap..? Folksam analyserer jo kun reelle tobilskollisjoner fra virkeligheten, der de sammenligner begge bilene, altså hvordan det går med fører og/eller passasjerer i den ene bilen i forhold til i den andre bilen. Da mener jeg at fart i forkant av ulykken ikke skal ha betydning for resultatet(sportsbiler/stor motor). Siden Folksam analyserer mange kollisjoner for hver bilmodell er det vel heller ikke veldig mye feil i resultatene pga flaks/uflaks ? I resten av innlegget omtaler jeg kun Folksamlistene: Ser dog at 2007 listen har noen forandringer i forhold til 2005 listen. Mens 2005 listen hadde mindre forandringer i forhold til 2003 listen. Kanskje Folksam har forandret litt på analysen i 2007 listen ? BMW bilene er av bilene som har forandringer i 2007 listen. BMW 3-serie 83-91 gikk fra den minst sikre gruppen i 2005 til middels sikkerhet i 2007. BMW 5-serie 88-96 gikk fra "minst 15% høyere sikkerhet enn middelbilen" i 2005 til den farligste gruppen(gruppen under middelgruppen) i 2007. BMW 3-serie 91-98 gikk fra "minst 15% høyere sikkerhet enn middelbilen" i 2005 til middels sikkerhet i 2007. BMW 5-serie 97-03 gikk fra "minst 15% høyere sikkerhet enn middelbilen" i 2005 til "minst 20% høyere sikkerhet enn middelbilen" i 2007. BMW 3-serie 98-05 fikk middels sikkerhet i både 2005-listen og 2007-listen. Skal sies at i 2005 var det 5 grupper mens i 2007 var det 3(4) grupper. Utrolig at den lille Huyndai Accent 95-99 kommer ut i samme gruppe som de store sikre bilene, men jeg skal ikke nekte for at det kan stemme ? Folksam sier at i de farligeste bilene er det i overkant av 10 ganger så stor sjangs for å bli drept eller alvorlig skadet som i de sikreste bilene. Kan man regne med at Folksam-listen er til å stole på ? Fint hvis dere kan komme med flere synspunkt/innspill på Folksam-listen.
opt Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Husker en test av en av de første Accentene, i 60km/t mot myk barriere(altså den gir etter) ble bilen 90 cm kortere De bilene som blir pøst ut av fabrikkene i Kina i dag er foreløbig ikke godkjent i europa nettopp pga sikkerheten. Men det driter jeg i, skal aldri kjøpe noe Kinabil uansett, skulle mot formodning BMW flytte fabrikken til Kina(Gud forby) får jeg holde meg til eldre modeller, evt kjøre traktor
Pinky Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Jeg kjenner ikke til kinabiler Husk at fronten på bilen skal virke som en slags stødtdemper og bør bli vesentlig kortere i en alvorlig kollisjon. Accent 95-99 fikk like dårlig score i Euroncap som BMW E36: 1,5 stjerne. Men denne Accenten kommer altså likevel bra ut i Folksam sine analyser av virkelige ulykker. Edit: I en annen test basert på virkelige ulykker havnet den Accenten i den farligeste gruppen.. I 2005 Folksam-listen kommer E46 faktisk dårligere ut(middels sikkerhet) enn E36(15% bedre enn middels sikkerhet), på tross av at E46 har 4 stjerner i Euroncap crash-test. I 2007 Folksam-listen er både E36 og E46 i middels sikkerhet gruppen.
Pinky Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Ingen synspunkter ? Noen som kjenner til andre analyser tilsvarende Folksam ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå