xsivke Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Hei og godt nyttår! Jeg har et spørsmål vedr oljeforbruk på min 2002 E39 (520iAT 170HK). Bilen skal etter "boka" forbruke mellom 0,7-0,8 L pr 10000/km (mener jeg å huske). Men jeg syns forbruket er en del større, uten at jeg detaljert har målt dette. Godt mulig at tiden flyr, og at forbruket sånn sett er riktig, men når jeg skrur av motoren kommer det nå igjen orange olje-lampe om at man bør etterfylle. *jeg ser ingen lekasjer *det er ingen unormal lukt *motoren går godt/normalt, ingen ventil-kakkling Bilene produsert i dag (eller nyere biler), skal jo faktisk bruke litt olje i motsetning til eldre modeller på grunn av longlife og for å bedre motorenes levetid. Men jeg mener min bruker litt i overkant og 1L Castrol koster jo rundt det samme som en Bache XO! Noen idè'er rundt dette? Takker Ken
Bjørn 320 Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Om den bruker litt meir, f.eks 1 liter pr. 5000 km, er det ikkje farleg. Trur "grensa" BMW har satt er ca. 1 liter pr. 1000 km. Tips: Det går an å endre første innlegget ditt, trykk på "endre" oppe til høgre i innlegget
TJ Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Den "gamle" 2,0 literen på 150 hk som satt i E39 frem til slutten av 2000 (M50B20), hadde et oljeforbruk omtrent lik null. På den nye 2,2 literen som kom i facelift-utgavene (M54B22) har oljeforbruket økt radikalt. Har i likhet med deg lurt på dette, men fått bekreftet fra både Bmw og andre hold at det er helt normalt på denne motoren. Den bruker rett og slett en del olje... Så det er absolutt ikke noe galt med din motor vil jeg tro.
dvil Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 Ikke det at jeg har greie på det, men 1L pr. 100 mil høres veldig mye ut. Det er faktisk omtrent 1%. Totaktere går jo på det nå for tiden, og de har ikke 6L i sumpen. Selgere sier enten "det er helt normalt" eller "har aldri hørt om det" for å slippe unna garantikrav. Det hadde vært interessant å visst hvorfor 2,2litern bruker mer enn den gamle.
Edvin2 Skrevet Juni 5, 2011 Skrevet Juni 5, 2011 Jeg sliter muligens med det samme. Har nettopp kjøpt en 520I 2001 hos BMW forhandler. Mistanke om høyt oljeforbruk og nå lyser også ei gul lampe i dashen (som betyr feil på motorens "eksos-verdier"). Noen som har erfart dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå