Pilsen Skrevet Januar 2, 2008 Skrevet Januar 2, 2008 heisann.. Har en del spørsmål jeg lurer på angående en slik bil, håper noen kan være behjelpelige med svar;) a) Hvordan er det å få tak i deler til disse bilene? motor deler? er en 3,5l det er snakk om. Ta utgangspunkt i en slik bil med 3,5 turbo autmat, med defekt automatkasse, mye arbeid å bygge om til manuell? eventuelt da, hva slags kasse? clutch? mellomaksel? noe som er bolt on?? Eventuelt vanskelig å få tak i automatkasse? dyrt? c) Ser att denne bilen har ca 250hk orginalt, hva slags ladetrykk er dette på? hvor mye er det trykt å kjøre på med orginalturbo? og hvor mye kan man dra ut på orginal motor? tenker da bytte av turbo, dyser, intercooler.++ d) Hva vil verdien være med en rundt gjennomsnittet strøken slik bil, med skinn intriør og alt elektrisk utstyr? Kim Andre.
///MPower Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 en jeg kjenner brukte m535 girkasse fra e28 når han skulle bruke dette beistet i en e30 og det gikk fint.. og han hadde datasprut og ca 400hk uten store problem med girkasse.. vet ikke hva han ladet men over 1 bar hvertfall og kjørte med original turbo...
dunderdo Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 heisann..Har en del spørsmål jeg lurer på angående en slik bil, håper noen kan være behjelpelige med svar;) a) Hvordan er det å få tak i deler til disse bilene? motor deler? er en 3,5l det er snakk om. Ta utgangspunkt i en slik bil med 3,5 turbo autmat, med defekt automatkasse, mye arbeid å bygge om til manuell? eventuelt da, hva slags kasse? clutch? mellomaksel? noe som er bolt on?? Eventuelt vanskelig å få tak i automatkasse? dyrt? c) Ser att denne bilen har ca 250hk orginalt, hva slags ladetrykk er dette på? hvor mye er det trykt å kjøre på med orginalturbo? og hvor mye kan man dra ut på orginal motor? tenker da bytte av turbo, dyser, intercooler.++ d) Hva vil verdien være med en rundt gjennomsnittet strøken slik bil, med skinn intriør og alt elektrisk utstyr? Kim Andre. Det er en god motor som er fin å bygge på 1Du må lure hjernen til å tro att den står i drive hele tiden. Da kan du bruke manuell.... 2 Den har orginalt på papiret 252 hk og 380nm.... på papiret ja... i den hvirkelige verden... 270-280. ladetrykket er 0,4-0,5bar 3 orginale dyser holder til 380hk.. IKKE mer. Turboen til 430hk intercooleren ville jeg ha byttet med engang.. for det den suger
Pilsen Skrevet Januar 3, 2008 Forfatter Skrevet Januar 3, 2008 Takker begge to for utfyllende svar. dunderdo: noe mer informasjon om hvordan dette gjøres? å hva slags girkasse/mellom aksel passer da? har større turbo, stor intercooler osv osv jeg eventuelt da tenkte å montere, men hvor høyt trykk/hk antall klarer org motor(da med studs og mls pakning) og kjøres på? hvordan er det med tenningsbank?
///MoePower Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Kan hende du har 3,2 liter også, da 745 ble levert med 3,2 og 3,5 liter Har den avlangt fordelerlokk (motronic) har den 3,5 liter Har den rundt fordelerlokk (L-jettronic) har den 3,2 liter. Dunderdo: 0,4-0,5 er ikke orginalt på 3,5 literern, den har nemlig 0,3bar Derfor mener du sikkert den i "virkeligheten" har 270-280. Det er 3,2 literen som har 0,5bar orginalt, for å ha like mye hk som 3,5`ern. Videre må jeg svare mye likt av det som allerede er nevnt: For å montere manuell girkasse må du på 3,5 liter utgaven lure hjernen til å tro bilen står i drive. På 3,2 liter utgaven trenger du ikke dette. Holdbarheten på girkassen kommer helt ann på kjørestilen. Mye spinning og herjing og de varer forholdsvis kort, men litt over normal kjøring og mer pådrag enn spinning så holder de lengere. Du kan bruke manuell kassene fra alle M30 motorer. Hvis du justerer opp ladetrykket må du ha sterkere clutch for at denne ikke skal slure når du er hard på gassen. Orginale hk / nm skal være: 252 / 380 ved 0,3bar (3,5 liter) eller 0,5bar (3,2 liter) Du kan med orginal innmat hente ut +/- 500hk ved 1,5 bar, men da må du til med større intercooler, større dyser/datasprut/tillegsprut, større eksosanlegg for riktig fløde + en del ting til, har nevnt de viktigste. Hvis du kun justerer opp bensintrykk fra orginale 2,5 til uorginale 2,8-3,0bar så kan du også øke turboens ladetrykk til 0,9bar. Da skal du ennå være innenfor den trygge siden. Du kan øke opp mot 1,1bar også, men da er faren for tenningsbank tilstede og du kjører helt på "grensa". Dette gjelder for 3,5 literen som har 8:1 i kompressjonsforhold. Selv har jeg 3,2 literen med 7,5:1 i kompressjonsforhold og har et turbotrykk på 1,2 bar ved 3,0 bar bensintrykk. Har ikke merket noe til tenningsbank, misstrivsel eller ulyder i motoren, men det skal bemerkes at jeg kun har kjørt denne bilen ca 5 ganger (hele dager) Ved oppjustering av turbotrykk skal du på 3,5 literen ved 1,2 bar være oppe i ca 400hk / 650nm, og ytterligere ca 50hk til hvis du skifter til et åpent 2x2,5" eksosanlegg. Ved oppjustering av turbotrykk skal du på 3,2 literen ved 1,2 bar være oppe i overkant av ca 350hk / 600nm, og ytterligere ca 50hk til hvis du skifter til et åpent 2x2,5" eksosanlegg. Disse tallene her er selvfølgelig fra motorer som er helt finjusterte! Videre kan jeg si at en "helt grei" bil som er rustfri og mer eller mindre orginal ligger på mellom 20 000kr og 40 000kr. Skulle du i midlertid finne et 110% strøkent objekt fra topp til tå, så mellom 40 000 og 80 000kr eller noe? Disse bilene kommer uansett til å øke med årene som går nå. Såfremst objektene er i god stand. Til sist må jeg få si at disse bilene er helt nydelige å kjøre hvis de er i teknisk god stand! Store og romslige biler med myke seter og god komfort. En del av de som har sittet på med meg har kommentert nettopp dette med gode seter, deriblant at de har kjent setene presse imot ryggen når gassen har gått i gulvet! Har prøvd å få med det meste her nå. Skulle du finne på å kjøpe en slik bil ønsker jeg deg lykke til videre. Og registrer deg på forumet i signaturen min
///MoePower Skrevet Januar 3, 2008 Skrevet Januar 3, 2008 Håhå Det må være et av tidenes lengste innlegg Er ikke kjent for å skrive rent lite når jeg først går igang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå