Gå til innhold

Demontere dash: E30


Scirre
 Share

Anbefalte innlegg

Tipper det ikke er så stor forskjell fra E23, som jeg har hatt ute dashbordet på.

Man må ut med midtkonsollen og dekslene under dashbordet, så er det bare å legge seg på rygg på gulvet med ei god lommelykt, så skal det være en del M6 muttere rundtomkring som må løsnes, så kan dashbordet løftes rett opp og ut.

Evt må også ratt og de dekslene på A stolpene også bort for å få det løftet ut.

Ellers så må jo blant annet diverse brytere og slikt kobles fra med kontakter på baksiden, og alle de plastrørene til varmeapparatet.

Det er ikke så vanskelig, men det tar en del tid ja, veldig trangt enkelte steder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge sia ej he gjort det no, men skal vi sjå...

Det er 2 stk skruer på kvar a stolpe.. ligg rett under dashen heilt ute på kvar side.

Så er det vel en skru på ratt stammen og løsne hjerna og midkonsollen.. eg bruker å ta ut evntuell cd spiller, for å løsne dei 3 vaierane som styre speldja.. ellers så er det ¨løsne kabling..er ei stor 4kanta kontakt til høgre for rattstammen, men på mesteparten av e 30 har det blitt en del tjuvkoblinger, så en del mer må en rekne med..

Er et tips å ta vekk deksla på a stolpen, da desse ofte er festa i dashen.. Den bruka å sete litt, så litt forsiktig "rigling" Helst to som følger med. kan vere en bolt eller to alt etter hvilken utstyr som er på blen...

Så er det bare å klipse av dekselt på varme apparatet, men det er bare 4 skruer bak dekslet på torpedo veggen så kan du ta vifta nn i coupen.. dette er veldig fort gjort, men du må da huske på å sjekke at pakninga er tett...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei... trenger ikke ta ut dashbordet... ta av dekselet under rattstammen så du ser registeret, så tar du av dekselet på torpedoveggen i motorrommet. det sitter fire 10mm muttere på innsiden som holder selve varmeapparatet som registeret sitter i, de tar du av så kan du dra varmeapparatet mot midtkonsollen, det blir litt knot men det går;) lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. fjern askebeger i midtarmlene bak

2. skru av 10mm mutter under der

3. dra hele midtarmlenet framover og dra hele greia av håndbrekket

4. skru av "90grader-skruer" helt framme på resten av midtkonsollen (en på hver side)

5. løft opp askebegeret og skru av den 10mm mutteren som sitter der.

6. skru av skruen som sitter helt til høyre og rett opp i "mynt/solbrille-hølet" (holder midtkonsollen fast til dash'en) Den er lei å komme til, men knot deg fram til det! Bruk 8mm fastnøkkel!

7. Dra midtkonsollen ut og over gearstanga.

8. Skruer/muttere for å løsne selve dash'en:

-2 stk 10mm skruer ved venstre A-stolpe, samme ved høyre A-stolpe

-1 stk Skru rett under rattstamme

-3-4 skruer øverst i hanskerommet

-Det sitter klips ytterst i begge ender av dash'en, som holder på plass pyntelistene på A-stolpene, disse må lirkes vekk fra listene så de er "løse".

-Deretter er det bare å føle seg fram, og løsne på det som blir stramt av ledninger, samt vaierne til den saken du bestemmer hvor det skal blåse, de er klipset samt hektet innpå no plastikk.

-Av med rattet

-Da bør det gå ann å få vippa hele dash'en over rattstammen, noe som bør gi deg nok plass til å kose deg med varmeregisteret =)

Skal legge til litt bilder etterhvert, samt mer forklaring så fort jeg finner ut resten selv :P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Når du sitter med vifta og alt foran deg, må du i motorrommet og skru av dekselet foran vifta på torpedoveggen der.

-Deretter er det 4 stk. 10mm muttere som må av.

-Rist løs vifta og registeret og alt fra innsiden, pass på å koble fra en stor firkanta kobling på venstre side.

-Når alt er ute er det bare å skru av de 4/5 skruene på siden av boksen, og dra ut elementet.

Så er du halvveis :D

takker forresten for all hjelp ;) Gruer meg til å se hvor mange skruer og muttere jeg har igjen når jeg er ferdig. Men nå tar jeg kvelden tenker jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...