S.Hafsmo Skrevet Januar 4, 2008 Share Skrevet Januar 4, 2008 jeg har ei bakdør som jeg har litt problemer med, og jeg har litt vanskelig for å tro at hengslene er utslitte. men hvordan er fungerer det staget som skal gjøre at døra holder seg oppe? kan det være denne som gjør det? er en forferdelig "dårlig hengsel" lyd når jeg åpner døra og den er rimelig treig. har prøvd å smøre de synlige bevegelige delene (som hengslene). ingen videre suksess.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Januar 4, 2008 Share Skrevet Januar 4, 2008 Jeg hadde litt knirk i den ene bakdøra forrige vinter. Smurte opp hengsler og dørstopper med div. spray & universalfett. Ble helt fin etterpå . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Januar 23, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2008 hmm.. det er ikke no rulle i døra som ligger imot det staget som skal holde døra i posisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kr0lle Skrevet Januar 23, 2008 Share Skrevet Januar 23, 2008 bare å smøre der det går ann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Januar 23, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2008 har smørt alt det bevegelige jeg ser, og noe av det jeg ikke ser, men blir ikke bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kr0lle Skrevet Januar 23, 2008 Share Skrevet Januar 23, 2008 det kan jo ta litt tid før det`smører`skikkelig...men som du sier det kan jo være stoppern...vet ikke om det er en pakning der eller lignende...får nesten se litt nermere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.Teserud Skrevet Januar 23, 2008 Share Skrevet Januar 23, 2008 hadde samme problem på høyre framdør. prøvd i lang tid. men ble sint ga fan å tok av det staget. så døren holder seg åpen men ikke like bra som med staget;) men knirkinen ble borte da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Januar 23, 2008 Share Skrevet Januar 23, 2008 Det er dumt å ta bort det staget, ettersom det heter "dørstopper". Tas dette vekk og kompiser river opp døra, så vil fremkant av døra få en voldsom trykk idet den treffer hengslene (merk: vektstangprinsippet) og dermed meget fort bli brettet utover, dette er ikke noe å satse på. Tro meg, jeg har sett biler dette har skjedd på og det er ikke videre pent. Det eneste som hjelper mot dette er rett og slett å smøre det skikkelig inn og åpne/lukke døren gang på gang på gang. Det er veldig tight pasning for at det ikke skal bli slark i dørhengslene, derfor er det vanskelig for smøremiddelet å komme seg imellom der hvor det skal smøres. Har man vært slapp med å smøre tidligere vil det ruste i dørhengselen slik at den blir treg. Hjelper det ikke å smøre, så må man rett og slett bare ta av dørtrekket (på biler dette er nødvendig) og skru ut dørstopperen (staget som dere kaller den), deretter få noen til å holde døren mens man med et skrujern og en hammer klinker ut splintene som står tredd gjennom hengslene for å holde tingene sammen. Nå gjelder det å få rengjort alt skikkelig, og helst bruke en form for fint pussepapir som man pusser på pinnene/splintene med til de er rene. Når man har rengjort og pusset litt kan man ha fett/smøremiddel på de forskjellige delene før man tilslutt monterer alt igjen. Voilla, dørhengsler som nye En ting for de overivrige å huske: Ikke overdriv pussingen av splintene, kun det som skal til for å få de rustfrie, hvis ikke vil døren bli slarkete. Blir døren slarkete vil det for det første være et irritasjonsmoment og for det andre en 1'er-feil på EU-kontroll. Dette får dere til.. Edit: Rettet opp i noen skrivefeiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank535 Skrevet Januar 23, 2008 Share Skrevet Januar 23, 2008 hvis det er dørstopperen er det like greit å kjøpe en ny..200 kr på GS. skiftet på førerdøren for noen uker siden og døra ble skikkelig tight å fin:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Var det komplisert å bytte dørstopper? Leste et sted at man måtte ut med hele vinduheis systemet for å få den ut, stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Januar 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2008 takker for svar! men det høres/føles ikke ut som slappe hengsler,men derimot den nevnte dørstopper. det er vel denne som holder igjen døra ved forskjellige "åpnigner"? for det er når den kommer til disse punktene at den skjennes ekstra treig. og hva kan være årsak til at dør bake på passasjerside er såpass treig? man skulle jo tro at det var den minst brukte døra? (kanskje det er derfor?) førerdør føles jo som ny! er vel kanskje like greit å kjøpe ny dørstopper siden jeg uansett skal bestille en hel masse greier fra GS. må vel og kjøpe Bentley boka, så skulle det vel være grei skuring å bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank535 Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Var det komplisert å bytte dørstopper?Leste et sted at man måtte ut med hele vinduheis systemet for å få den ut, stemmer det? nei du slipper det..er litt trangt men det går uten å ta vekk noenting.. utenom dørtrekket da seff det er døstopperen som holder døra i forskjellige "åpninger" som Stuff04 sier ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Var det komplisert å bytte dørstopper?Leste et sted at man måtte ut med hele vinduheis systemet for å få den ut, stemmer det? nei du slipper det..er litt trangt men det går uten å ta vekk noenting.. utenom dørtrekket da seff Har du prøvd å bytte både foran og bak ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank535 Skrevet Januar 24, 2008 Share Skrevet Januar 24, 2008 Var det komplisert å bytte dørstopper?Leste et sted at man måtte ut med hele vinduheis systemet for å få den ut, stemmer det? nei du slipper det..er litt trangt men det går uten å ta vekk noenting.. utenom dørtrekket da seff Har du prøvd å bytte både foran og bak ? niks, bare foran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå