maettis Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Hei! Kjøpte meg en 520i 24v, 1991mod, i gårkveld! Det er en del ting som må fikses før EU-godkjenning, blant annet fikse parkbremsa. Og det er her problemet kommer inn. På kontrollseddelen etter første EU-kontroll (som den forrige eieren var på) forteller at det er null bremsevirkning på parkbremsen, og det er ikke så rart. Bremsebelegget på bremseskoene var helt smuldret opp, og kroken som drar i wire'n var rusta fast. Når vi byttet kabelsko, rensa kaliprene etc, viste det seg at bremseskoene var for stramme til å få på trommelen. Vi konkluderte med at wire'n var for stram, men det å slakke den ble et annet prosjekt. Jeg er rimelig fersk på bil, og da spesielt BMW. Under handbrekket i bilen var det to mutrer, men åpningen av de resulterte ikke til noe på selve bremseskoene. Tips? På forhånd takk!
Sir Hofstad Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Wire er rustet fast i strømpe el. Bruker å slippe opp skruer helt foran, og justere ut bremsebånd så de går akkurat i trommel.
Glenno Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Ikke begyn med justere de skruene til wiren der iførste omgang. Det skal være en selvjusterings skrue bak som sitter mellom bremseskoene. Husker ikke hvor mange knepp de skulle justeres tilbake men mener huske noe slik som 12 knepp. Fin justering kan eventuelt gjøres fra stedet med de mutterne til wiren. Mener var også prosess med at hjulet skulle være fri når du dro rundt. Prøv søk litt her på fora så finner du sikkert mere info. Ellers ta en kikk i haynes eller Bently bøkene.
Sir Hofstad Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Kan forklare hvorfor man justerer helt slakt foran og stramt bak... Det er ikke selvstramming på håndbremseskoene. Justerer du wiren helt slakt foran og setter den helt ut bak i siedet for, kan håndbrems justeres ut etter behov senere på en lettere måte enn å begynne å justere ut inni trommel. Det er også letteste måte å justere hånbrems likt på begge sider på denne måten. Ikke vanskeligere enn det.
Glenno Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Ja men må vel løsne de skruene bak noen trinn Ske1eton? Trodde dette var selvstraming etter hvert som skoene ble slitt jeg. Iallfall ble jeg anbefalt justere disse skruene på min i sommer. Vil tro greit justere wire fra coupen men ble først anbefalt som sagt justere de nevnte skruene.
Sir Hofstad Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Hadde sluppet det om det hadde vært gjort slik jeg beskrev. Forklarer det slik det kan gjøres enkelt av de som sikkert ikke står og holder på med det hver dag.
Glenno Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Joda sikkert det enkleste Ske1eton. Bare slik jeg fikk beskrivet det i sommer, så slik jeg gjorde dette.
Aroid Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 helt rett det han skriver Ske1eton. og det er ikke noe selv stramer på bmw og MB. Slakk opp helt inne i kupen og stram bake helt den suber nesten borti. dreg opp håndbreket. når man har dratt opp håndbrekket så sentrer dem seg klossan da må du stram litt meir inne i kupen eller bake alt etter som hvor arbeidsløst man har.
Glenno Skrevet Januar 5, 2008 Skrevet Januar 5, 2008 Dere har sikkert rett angående justering fra coupe. Min var iallfall trang så kansje derfor jeg fikk denne veiledningen? (Byttet da både skiver og sko). Hvilken nytte har den delen med hjulet på som pilen viser til egentlig da? Og hvorfor kalles den ene armen som går inn på denne nevnte enhet for selvjusteringsarm? P.s ikke for å være vrang men lyst lære mere bare
maettis Skrevet Januar 5, 2008 Forfatter Skrevet Januar 5, 2008 Takk for mange svar! Hva er løsningen på en fastrustet wire? Det hjulet er forresten justert slik at bremseskoene skal stå tettest mulig, men allikevel danner de for stor diameter. Mutterne under selve handbrekket er også skruvd maksimalt ut, for å gi mer wire..tyder på at den er fastrustet. Gode løsninger?
Sir Hofstad Skrevet Januar 6, 2008 Skrevet Januar 6, 2008 Løsningen er bytte. Det kan gå å dra opp olje i den og få bevegelse igjen, men slik fastrusting skyldes at strømpen har gått hull på og det vil derfor bli et problem igjen rimelig kjapt. Ang at nye sko blir for store til å få trommel på er at det har dannet seg en kant ytterst som må slipes bort. Er det nye skiver er skoene sannsynlig skjevt plassert. Glenno: manualen sier at det skal gjøres slik jeg har forklart, på en litt vanskeligere måte. Og kan ikke se at det står nevnt selvjustering men "adjuster".
Glenno Skrevet Januar 6, 2008 Skrevet Januar 6, 2008 Velkommen til bimmers maettis, så ikke du var ny før nå Ske1eton stoler på deg sånn sett. Er litt nyserrig på dette med den skruen. Selvjusteringsarm var noe jeg leste i haynes og gikk ut ifra den nevnte skruen da var selvjusterer. Leste også det var viktig og bare bytte en side omgangen. Spørre litt anderledes da, i hvilken tillfeller skal eller bør enn justere på den skruen?
Sir Hofstad Skrevet Januar 6, 2008 Skrevet Januar 6, 2008 Nå delene er nye tilpasser du bremseskodiameter til trommel ved å stille justeringsskruen. Har du justert wire helt "ned", monterer du hjula og foretar siste justering med strammeskruer ved håndbrekk for å få lik bremsekraftvirkning på begge sider og rett innstilling på håndbrekkhåndtak. Senere kan man stille ut justeringsskruen når skoene begynner å bli slitt,ELLER justere inne i bilen fordi man stilte wiren helt ned/slakt, og derfor har noe justeringsmuligheter igjen, noe man ikke har, etter hvert, hvis man ikke slakker inni og stiller ut bak ved montering. Vet snart ikke hvordan jeg kan forklare noe lettere eller bedre
Glenno Skrevet Januar 6, 2008 Skrevet Januar 6, 2008 Okej sjønte litt mere av dette nå. Takk Ske1eton.
Sir Hofstad Skrevet Januar 6, 2008 Skrevet Januar 6, 2008 Greit det Glenno. Bare å PMe ved bremsespørsmål, og annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå