Gå til innhold

Lufting av clutch og bremser @ 318 E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Som topic sier lurer jeg på hvordan clutch og bremser luftes på 318 E36.

Hovedsakelig lurer jeg på cluthen.., har aldri lufta noe clutch før...

Bremsene tror jeg nok jeg skal klare...

Tusen takk for all info :-)

Skrevet

Hvist du vet hvordan du lufter bremsene er det på akuratt samme måte

Altså du må være 2.stk for å gjøre dette en som er inni bilen og pumper på clutchen/bremsen og en til å skru opp/igjen lufteskruen på sylinderen til clutchen/bremsen.

Først pumper han inni bilen på pedallen til det blir byggd opp trykk, bygger opp trykk og holder pedalen inne! så må lufteskuen åpnes (menst pedallen holdes inne) da vil pedallen sige inn mens luft/bremseveske siger ut av sylinderen, pedallen må holdes inne helt til lufteskruen er blidt stengt igjen. Så kan en pumpe opp trykk igjen og gjenta prosessen.

Når det ikke komme mer luft ut sies det som en regel og gjenta prosessen 3 ganger til for å være helt sikker på at det er fritt for luft.

Skrevet

Ok..., men har clutchen noe sammenheng med bremsen her..? Er ikke det to forskjellige systemer som må luftes hver for seg..? Hvor finner jeg lufteskruene til clutchen..?? Bremsene luftes vel med kaliperne..???

Takker :-D

Skrevet

Clutch og bremsene går på samme system, clutchen drives av bremseveske fra samme tank som er til bremsene...

Slangen nr.9 kommer ifra bremseveskebeholderen så går den ned til clutch pedallen og ut til sylinderen som står på girkassen så ser du vel selv virkemåten :)

Sylinderen til clutchen står på girkassen nr.14, nr. 15 så har du lufteskruen...

bce2dazv1l43x8tdmh22.gif

Skrevet

Aha..

Har bare lufta bremser på MC før.., da var det bare en tank og en kaliper i systemet...

Men da skal det kun pumpes trykk på bremsen, så slippes ut av lufteskruer på elle kaliperne? + clutch skrua..?? Eller kunne du fortalt kort hvordan det gjøres..?? Takker :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...