Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det vil si at det komplette sylidervolum.(fra Nedre Til øvre Dødpunkt, inkl "tennkammer") er 7,4 ganger så stort som "tennkammer"

Tennkammer = det som er igjen over stempel og opp til toppnår stempel er i ØD

ØD = TDC = punktet som stempel snur på, øverst i sylinder

ND = BDC = punktet som stempel snur på, nederst i sylinder

BTDC = before top dead center det er her tenning skjer. Oppgis som regel i grader

Skrevet

Men forresten, kom på et spm til :? , hva menes da med å senke kompen i turbo-sammenheng? Betyr dette å bytte stempel til et mindre, for å danne et mindre sylindervolum?? Hvorfor er dette lurt? Hva er det som gjør at dette bør gjøres når man skal turbo-konvertere en sugemotor?

Kanskje dette er innlysende, men jeg trenger tydeligvis litt hjelp for det:wink:

Skrevet
Men forresten, kom på et spm til :? , hva menes da med å senke kompen i turbo-sammenheng? Betyr dette å bytte stempel til et mindre, for å danne et mindre sylindervolum?? Hvorfor er dette lurt? Hva er det som gjør at dette bør gjøres når man skal turbo-konvertere en sugemotor?

Kanskje dette er innlysende, men jeg trenger tydeligvis litt hjelp for det:wink:

De mest vanlige metodene for å senke kompresjonen er å enten bruke en tjukkere toppakning eller dreie ned litt på stemplene.

Dermed blir forbrenningskammeret noe større som igjen betyr at man får lavere kompresjonsforhold.

Skrevet
Seff, det blir jo større da ja, hehe :wink:

Men hva er egentlig vitsen med dette?

Noen som vet?

Bensin/luft blanding selvantenner ved en hvis temperatur(også kalt banking) Siden det å komprimere luft også gjør den varmere så må man senke kompresion for å lade høyere turbotrykk.
Skrevet

Takk, da er jeg med :wink:

Turboen presser jo inn sykt mye mer luft enn en vanlig sugemotor klarer å "suge" inn, og det må jo nesten være plass til det i sylindrene ja... Hmm logisk :)

Skrevet
En senker kompresjonen for å få plass til meir luft/bensinblanding inn i sylinderen.

Dette gir økt effekt.

Det er helt feil! Les innlegget mitt ovenfor.

Skrevet

man må jo ikke larsen;) men er jo ganske lurt, er rett de du sier me varme og bensin blanding og dette. men har ingenting med turbo trykket og gjøre egentli, du senker komp får at de ikke skal bli selvantennelig når man øker mengden luft i sylinder på uansett måte;) som forx turbo:) kan også være kompressor;) for da blir det varmere som du sier:) og det er ikke bra;)

Skrevet
En senker kompresjonen for å få plass til meir luft/bensinblanding inn i sylinderen.

Dette gir økt effekt.

Det er helt feil! Les innlegget mitt ovenfor.

Helt feil? :roll: Ved å senke komp øker en forbrenningsvolumet og kan derav øke mengden luft/bensin UTEN å overstige farlig arb trykk..

Har du en boks på 1ltrs volum og et trykk på 1kg+atmosf.trykk får du en viss effekt.

Har du en boks på 2ltrs volum og samme trykket,hvilket tror du har mest detonasjons-effekt?!?

:roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...