Bimmer325cab Skrevet Januar 7, 2008 Skrevet Januar 7, 2008 hei har ett stort problem her.eg jobber på bil verkstet,ein kunde i bygda kom med ein 728i fra 1982 den har fungert fint heile tida,men plutselig ein morgen han skulle starte den så startet den ikke bare kinnet.den blei slept og startet nesten med ein gang men gikk ujevnt så eg skiftet plugger,da gikk den heilt fint på tomgang og starter med ein gang,men vill ikke opp på turtal,visst eg holder gasspedalen i bunn så raser turtalet opp til ca 4-5000o/min så detter den ned til 1000-1500 o/min og så opp igjenn sånn holder den på.har feilsøkt på lednings nett,hjernen til motorstyringen men ser greit ut.har og sjekket tenning.men visst eg holder handa forran luftmengde måleren og struper lufta litt så kan eg dra den heilt ut til den sperrer men går fortsatt ikke som den skall.kan ramse opp det som nå er skiftet av deler.. plugger,rotor fordelerlokk,coil,luftmengdemåler,bensintrykk regulator,bensinpumpe,tenningsmodulene (begge 2) begynne å gå litt tom for ideer nå. håper noen har ein LYS ide her eg har nå overtatt denne bilen av eigeren ettersom han synes bimmeren blei ett stort magesår etter kvert. alt taes i mot med STOOOR takk bare den minste ting M.V.H Øyvind
Aroid Skrevet Januar 7, 2008 Skrevet Januar 7, 2008 koble datan til bilen da. vist ikke du kan det så kan du ta en manuel sjekk det er vell den gamle typen M30 motoren med Fordeleren på fram siden av motoren som kan juster tenning på. Manuel sjekk på LMM. Hvis du holder LMM med kontakten mot deg er pos 4 3 2 1. 4:godsforbindelse=0V 3:spenningstilførsel=5V 2:tomgang=0,5-1,5V max turtall=4,5V (multiplugg skal være tilkoblet, alle testing foregår med tilkobling til jord. For testing av potensiometer =2 skal verdiene være glidende: gå jevnt fra 0,5 til 4,5 når du beveger klaffen inni LMM) Med manuel sjekk av LMM så må tenningen stå på og kontakten koblett til LMM. sjekk at "klaffen" har en jevn glidende bevegelse, hvis ikke kan du rengjøre med løsemiddel. har du sjekket falskluft? bruk startgass rundt om innsuget og alle slanger. er vakumslangene heil? fjøre i fordeleren? tenningen er helt rett? er sensoren helt rein på veiv hjulet? Sjekket gass spjeld sensoren? Fungere vann tempen? 2 eller 3stk står på termostat huset fri eksos? Målt plugg ledninger om alle har lik mye ohm? og samma med fordelerlokket. sjekk om den som står i mitten av fordeler lokket når helt ned på rotoren. får coilen nok strøm over 13v har motoren godt nok joring her er noe du kan se på.
Bimmer325cab Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 takk for tilbakemeldingen.skall gå igjennom dette.LMM har eg sjekka og bytta.begge er ok men prøvde uanset (hadde ein liggende)det er ein liten slakk i akslingen i fordeleren men fannt ut att den ikke var spesiellt betydelig men dog det kan vere den. Er insprøytningen på desse stabile og lite problemer med?
Aroid Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 ganske så stabilt. eneste er for masse vakumslanger over alt.
Bimmer325cab Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 ok.det er ikke mulig må teste den med diagnose,mangler pinnen som går lit motorstyringen.er sikkert for gammel.
bmwmaxi Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 1982 BMW 735i Electrical Troubleshooting http://wedophones.com/BMWManualsLead.htm Samme som 732i Har hatt mange med problemer med Crank position sensors "Mål styrken på pulsen fra sensor 2stk." og motorstyring. http://forums.roadfly.com/forums/bmw/bm ... 515&page=1 Det kan også være dårlig lodin på mosfeten i motorstyring. P.S Ikke fortell meg hvor du jobber, da jeg hater værksteder som bytter komponenter i hytt og pine for og feilsøke. Og fakturerer kunden for en haug av timmer. Feilsøking av dette bør ta mellom 1 til 2 timer max. Det blir selvfølgelig noe annet når det er privat.
Bimmer325cab Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 takker for tipset.skall så absolutt sjekke følerene ja.skall ikke si kor eg jobber he he.men heilt enig med deg att de å fakturere kunde for ting som ikke virker de er råttent gjort.me jere de sånnt att viss ikke det blir bilen blir god så betaler kunden selfølgelig ikke noko som helst,tar også kontakt med kunden før det blir bestillt noko.grunnen til att det blei prøvd ein del deler på denne kjerra er att sjefen for verkstedet er BMW freak så de var bare å låne deler.i lageret.
Bimmer325cab Skrevet Januar 9, 2008 Forfatter Skrevet Januar 9, 2008 har vert og sjekka motor men denne motoren har ein føler på veiven,har den bare med diagnosepluggen og jøre.ka heite denne motoren som står i desse bilene.2,8 liter. M.V.H Øyvind
E36Cab1 Skrevet Januar 9, 2008 Skrevet Januar 9, 2008 Veivakselsensor ,angir posisjonen til veiva. Eg kjenner ikkje til denne motoren el noe,hvilket innspr system er det på denne? K eller L jetronic? El noe anna?
Bimmer325cab Skrevet Januar 9, 2008 Forfatter Skrevet Januar 9, 2008 takk men er klar over ka oppgave den har men trudde ikke den hadde noe med motorstyringen og jøre på denne motoren.meinte den kun var koblet til diagnose stikket.(er ikke mulig og komme inn med pc på denne motoren)
E36Cab1 Skrevet Januar 10, 2008 Skrevet Januar 10, 2008 Men hvilket system har denne bilen/motoren da??
bmwmaxi Skrevet Januar 10, 2008 Skrevet Januar 10, 2008 Nå kan jeg banne på at det sto 732i når du spurte. Men hvis det er en 728 sitter føleren i fordeleren. El. schema finner du her. http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BMW/ Du kan også bruke fra 528i E28 Ja den føleren i framkant er bare for og justere tenningen med og er ment for en tidlig utgave av jus.værktøy har ingen betydning. Og denne utgaven kan du justere tenningen på gammle måten ved og vri på fordeleren, noe som også forandrer på dysetider "Fint og ha ved turbobygg".
Bimmer325cab Skrevet Januar 10, 2008 Forfatter Skrevet Januar 10, 2008 hei.meiner da altid de har vert snakk om ein 728i men beklager utydeligheten.er det noke spesiell svakhet i forbinnelse med tenning og innsprut eventuelle følere for temp og posisjon.skall ta ein god feiløking i helgen.tenkte eg skulle få så masse pågangsmot som mulig med flest mulige ideer.tusen takk for all hjelp.har fått masse gode tips som skall sjekkest i helgen. ha ei riktig god helg heile jengen her inne M.V.H Øyvind
Bimmer325cab Skrevet Januar 11, 2008 Forfatter Skrevet Januar 11, 2008 har feilsøkt i kveld.nappa av stikket på eine vanntemp føleren (var den med gult stikk,står 3 følere på rekke).når eg jore de så gikk den heilt fint men går ikke på tomgang,plugger eg på stikket går den fint på tomgang men tåler ikke gass.så blei det noen telefoner rundt i bygda å fikk til slutt tak i ein føler stod på akkuratt samme motor så var bare å skru rett av og flytte over,med den virket akkuratt likt som den som stod på. så er spørsmålet,er desse følerene ein svakhet på og er den noen muligheter for og teste den.kan de ha ein sammenheng med noko annet på innsprøytningen. M.V.H Øyvind
bmwmaxi Skrevet Januar 12, 2008 Skrevet Januar 12, 2008 Regner med at den gule er temp sensoren til ECU. Ta en titt her og les om hvor ømfintlig den er. Er ofte også selve kontakten. http://www.att.net/p/s/community.dll?ep ... 124383&ck= Har du målt gasspjeld kontakten, 0 ohm mellom senter pinne og den ene pinnen ved tomgang (ikke motor i gang), og motsatt pinne ved full gass. Uendlig ohm i mellom. Prøv også og dra av pluggen på kaldstart dysa, under innsugsmanifoyl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå