Gå til innhold

Programmering av Kjørecomputer?

spz
 Share

Anbefalte innlegg

Hey,

Tenkte høre med guruene her på forumet om noen har noen resurser jeg kan titte på angående kjørecomputeren, og om det lar seg gjøre å programmere den i så måte.

I mitt tilfelle er det snakk om en e46, dog spørsmålet fungerer vel generellt sett også; lar det gjøre, og i såfall under hvilke premisser? Hvilke funksjoner er programmerbare?

Komplisert tema som sikkert er veldig avhengig av hvilken bil og hvilket (ekstra) utstyr man har i bilen, derfor tenkte jeg kanskje noen visste om en site dedikert til dette temaet?

Kan man kjøpe noe utstyr for å interface mot den og få programmert enkelte funksjoner, som f.eks. be bilen stille høyre sidespeil ned et stykke når bilen settes i revers? Programmere inn "comfort blinking" slik at den blinker 3 ganger om man bare løst blinker til en side? You get the picture :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var hos Jæger og tok en diagnose, fikk jeg samtidig en ganske lang liste med ulike "valg" de kunne endre på bilen. Nå husker jeg ikke hva som stod på denne listen, og ikke finner jeg den heller, men det var iallefall en hel del som kunne stilles inn etter eget ønske.

Om du kan gjøre det sjøl via computeren vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

takk, men står i grunn ikke helt det jeg lurte på hvertfall..

for min egen del, uten å ødelegge tråd, så har jeg BC på bilen og hendel osv, men funksjonen fungerer ikke.. har da hørt jeg må til BMW for å få programmert denne til å fungere. Evt er hendelen gåen, men fremdeles må det programmeres på nytt.. Går det an i Carsoft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder omprogramering for å utvide funksjoner i bilen, forutsetter dette selfølgelig at disse funksjonene er å få levert som standard til den aktuelle modellen.

Dette kodes inn i 2 moduler i bilen for så å brukes av andre moduler for å vite hvilken del av dens programvare de skal aktivere/bruke.

Denne koden kalles ZCS eller er lagt inn som utstyrskoder, er unik og inneholder info om modell, land, utstyr for hver konkret bil.

Dersom man forandrer denne vil styreenhetene se det som om man har mere/mindre utstyr, evt. en annen konfigurasjon enn hva bilen var levert med.

Når man ettermonterer utstyr forandres denne koden som følge av at forhandler utfører en ny coding ved hjelp av DIS eller SSS.

Dette begrenser manipulasjonen av denne koden ved at kun forhåndsdefinerte operasjoner som er lagt inn i DIS/SSS kan forandres (eks. ettermontere navigasjon,slepekrok osv)

Ved bruk av et program som heter NCS kan man forandre denne koden manuelt, men dette krever kjennskap til dekoding av re-koding av selve ZCS-koden.

Når det gjelder listen med valg som kan gjøres med bilen, er det stort sett tilpassning av det utstyret som allerede er i bilen.

(Kjørelys, auto lås av dører osv.)

BC aktivering kan ikke gjøres via carsoft 6.5. DIS har en egen meny som setter denne aktiv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Når det gjelder listen med valg som kan gjøres med bilen, er det stort sett tilpassning av det utstyret som allerede er i bilen.

(Kjørelys, auto lås av dører osv.)

Det tar vinter og vår å få time hos BMW-forhandler (Jæger), er det andre som kan gjøre dette? Er det vanlig at andre verksted har slikt apparat?

Det var kjørelys jeg skulle ha justert til automatisk PÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Når man ettermonterer utstyr forandres denne koden som følge av at forhandler utfører en ny coding ved hjelp av DIS eller SSS.

Dette begrenser manipulasjonen av denne koden ved at kun forhåndsdefinerte operasjoner som er lagt inn i DIS/SSS kan forandres (eks. ettermontere navigasjon,slepekrok osv)

Kan det være derfor at siden jeg har byttet fra manuell AC til automatisk AC at knappene er litt byttet om, og at det ikke alltid blåser der det skal blåse?

Må jeg til BMW for å få dette kodet?

Har ikke byttet noen spjel eller liknende. Kun selve hovedenheten i fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg vet ikke for sikkert da jeg ikke har gjort noe slikt, men det er en egen meny for retrofit hvor man kan velge aircondition i DIS hvertfall.

Denne henviser også til installasjonveiledningen hvor det vil stå hva som evt. må gjøres programmeringsmessig med bilen etter en slik operasjon.

d15wtf9hj7dk3cj77oeu.jpg

jlc780os61a9pyas8rdl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...