Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann og montere multifunksjonsknapper på min E46 318i 99 mod!?

Syns og ha hørt om flere som har har hatt liggende alt klart bak rattet og var bare og klipse rattet på og så var det på plass..

Men så har jeg også hørt om noen som må montere hele ledningsnettet fra til både spiller, brytere og sikring framme i motorrom..

Har lest meg grønn på dette nå, og søkt både her og på e46fanatics.com men finner ikke ut av det.

Er det noen som er 100% sikker på dette?!

Har allerede kjøpt inn sportsratt og knappene så er jo litt leit om det ikke skulle fungere.. :roll:

Håper noen tar seg tid til og hjelpe meg :)

fikk dette svaret fra koed : Heisann Arne.

Det finnes desverre ikke noe ettermonteringssett for multiratt på E46 eldre enn 06/2000. Og ikke i det hele tatt til M43 motoren.

Selve rattet vil nok muligens passe, og det er mulig du får knappene til å virke på radioen også med litt kobling,

men cruisekontrollen vil ikke fungere, siden det ikke er elektronisk gass-spjell på M43 motoren.

Det lar seg selvfølgelig gjøre å få dette til å fungere også, men da er vi snart oppe i 10.000 kr kun i deler.. Pluss noen dager med montering.. :roll:

Skrevet

Det er enklere enn du tror,skal prøve å forklare,Først monter rattet og ta ut radioen i mittkonsollen så du kommer til ledningene bak.Det er 3 ledninger til overs når har koblet kabel fra rattet,sort(fartskontroll)hvit (ibus)lilla (12v)glem blå og brun dette er horn og airbag.Bak radioen er det en hvit kabel med lilla stripe,dra kabel fra denne under dashen til lilla kabel fra multirattet,så drar du en kabel fra hvit kabel med gul stripe bak radioen til hvit kabel fra multirattet.Nå kan du styre stereoen og eventuell telefon fra rattet pluss at du har lys i knappene.Jeg brukte en liten tapetkniv og skrellet av kabelen litt når jeg koblet meg på og krympeslange til slutt.Dette gjorde jeg på e39 men regner med at kabler har samme farge.Det er altså kun 2 stk ledninger som trengs for at du får rattet til å virke.

Skrevet

Jeg hadde en 1999 mod 328 som jeg ettermonterte ratt på. Måtte legge opp ledninger. (Alt fulgte med, kjøpte på Schmiedmann)

Skrevet

Holder på med samme greia..

Det som eg skal prøve på nå er..dette er den beste tråden eg har funnet..som er på autopower.se..men låner den litt her nå..

Han brukte også et kabelsett som han kjøpte til dette..er ikke sikkert det er nødvendigt, men har iallefall skaffet meg akkurat dette.

Delenr. er : 61 12 0 016 012

På undersidan av rattstången sitter en kontakt som överför signaler från ratten till bilens elsystem. Ta loss denna genom att trycka in kontaktens låsbleck och dra loss den (kontakten heter X10170 i BMWs kopplingscheman). Plocka isär kontakten så att du kommer åt att stoppa i kontaktstiften från kabelkitet i denna.

_bild14.jpg

Blå/svart sladd ska stoppas i position 8. Vit/Röd/Gul sladd ska stoppas i position 9, Violett/Gul sladd ska stoppas i position 10. Om man tittar noga på själva kontaktdonet så är nummren utmärkta så det går inte att ta miste.

_bild15.jpg

Så skal man ta ut lysbryterpanelet og ledningene der

Dra ut den del av kabelsatsen som ska ansluta till ljusmodulen bakom och ut genom hålet för denna. (Det är dom 2 "underliga" plastkontakterna).

_bild18.jpg

Ta isär ljusmodulskontakten så du kommer åt sladdarna bättre. Dom 2 kablar du är intresserad av är den violett/gula (pinne 27) och den vit/röd/gula (pinne 21). Färgerna är alltså dom samma på dom nya kablar som ska anslutas hit. Klipp av dessa 2 kablar en bit från kontakten (4-5 cm). Skala bort textiltejpen runt kablarna för att komma åt. Montera dom i kabelkitet medföljande lösa kontakterna, förslagsvis en av varje kön så att det inte går att koppla fel. Dessa kontakter måste krimpas ihop - alltså klämmas runt sladdarna. Utan en riktig krimptång så är detta lite besvärligt, men det går... Ett annat alternativ är att helt enkelt löda eller klämma ihop kablarna, i efterhand så skulle jag nog valt detta istället då det blir rätt klumpigt med dom medföljande kontakterna. För intresses skull så är funktionen i dessa båda kablar att styra stereon och att se till att knapparna i ratten lyser.

_bild19.jpg

Etter han hadde gjort disse operasjonene så virket både lys og knappene til stereoen hans.

Han koblet også opp cruisekontrollen, men det er muligt at dette ikke går som du fikk beskjed om..bmw bavaria i haugesund sa imidlertid at det skulle gå an, men det gikk litt tid?

Skrevet

Det får du kjøpt på gsbildeler f.eks. koster 190kr, edr eg kjøpte mitt..men tror dette kun trengs til cruisekontrollen da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...