Galskap Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 gjelder m50b25 Når jeg skal skru på kammene igjen, har markert hvor de satt før og har ikke rørt veiv på motoren, er det da bare og skru sammen så de blir sittende akkurat som før, og så sette på drev og kjeder? samt. kammen ligger jo skjeivt. pga posisjoner til enkelte ventiler osv. så. skal jeg da bare skru de skruene jeg kan, litt og litt til det evt. går an og skru sammens alt? og hvor godt skal disse skruene sitte? ser for meg om jeg strammer til det jeg greier klarer jo ikke kammene og dreie rundt? og ett spm til: det punktet som er markert skal kobles til innsug, men skal først innom en slags termostat va noe slag! jeg har for min del aldri hatt denne termostaten. hva gjør den igrunn?
Rayman Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 Satt du motoren i TDS (topp dead center) og låste av veiv/svinghjul med låsepinne? før du skrudde av kammene? Termostaten du snakker om som ligger som en føler inni innsuget. Siden den står normalt åpen må den jo ha en virkemåte på at den stenger/reduserer gjenomstrømning ved ekstrem lav temperatur eller noe.
andybooy Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 er de ikke like lett og sette motor i øvre dødpungt åsså sette kammene slik di skal stå når motor er på øvredødpungt? får de skal være teknisk mulig å sette de 180grader feil;) men vet ikke, noen som vet noe mer spesifikk?
Galskap Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 har ikke peiling på hva som er TDS! men når jeg skrudde av så står ihvertfall stempel nr 1 og 6 helt på topp og de 4 i midten ca halveis ned i cylinder'n.. har ikke låst fast noen ting! men motoren har stått helt i ro, så veit med sikkerhet at den ikke har rørt på seg!
Galskap Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 har ikke peiling på hva som er TDS! men når jeg skrudde av så står ihvertfall stempel nr 1 og 6 helt på topp og de 4 i midten ca halveis ned i cylinder'n.. har ikke låst fast noen ting! men motoren har stått helt i ro, så veit med sikkerhet at den ikke har rørt på seg!
andybooy Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 skal være et lite hull i svinghjul eller noe, som skal gå ann å låse av, da er den ved øvre dødpungt, rett meg vis jeg tar feil;) men skal være spor på svinghjul iallefall;) og kammene er merka, så skal no ikke være store probleme å sette de sammen;) men vis du har merka å styra prøver du no bare sette de på, åsså drar du rundt motor, åsså ser du om de stemmer med merkene;)
Galskap Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 jeg har skrudd på toppen med tilhørende moment osv. men er det mulig og dreie motor til øvre dødpunkt, og så sette på kammer etter merker, eller er det smartest og bare skru dem sammen som det står nå?
Rayman Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 Hvist du har merket av hvor kammene skal stå uten og røre veiva kan du jo sette det på plass, men dette er IKKE å anbefale hvist du ikke får det 100% riktig! Det du heller gjer er å sette motoren i øvre topp punkt, det gjer du på følgende måte: På det store reimhjulet er det merket en strek ( | ) ute med kanten på reimhjulet, samme på blokka rett oppforbi reimhjulet stikker det ut en liten tapp. Når du turner rundt veiven til de 2 strekene står over hverandre står motoren i øvre topp punkt! Neste steg er å låse av veiven/svinghjulet med en låsepinne som du ser på bilde nedforbi her (nr.12) der sitter det en propp fra før som du må dra ut og sette i låsepinnen. Du kan vel bruke eit skrujern eller passende til å låse av med hvist du ikke har låsepinne Så kan du montere kammene (husk og smøre godt med olje på kammen og der den skal sitte) Nå kan du sette kammene slik at de 2 fremste armene peker opp og mot hverandre slik som vist på bilde her (dårlig bilde, men det var det jeg fant på dataen ) Så kan du skru på de bøyene som går over kammene husk og olje disse også. Siden du ikke har noe spesialverktøy her for og skru fast så går det fint og være litt forsiktig og skru litt og litt på skruene for å forsiktig presse kammen på plass vanrett! sånt som du beskrev, skru skruene helt nedtil men ikke stram de enda. Neste trinn blir og stille inn kammene 100% i riktig posisjon, hvist du ser bak på kammene så er de firkantede de skal ligge parallelt med flaten på toppen. Her skal det egentlig brukes eit spesialverktøy som du legger mellom kammene og låser de av, men du kan jo lage deg eit selv. Den skal kiles mellom de to kammene som vist på bilde nedforbi her, det beste er vel og lage av metall (må være nokså rett). Nå kan du stramme til skruene til kammene (momente vet jeg ikke) og montere drev. Så skal det være klart, husk og ta ut låsepinnen til svinghjulet og dreie veiva rundt 2 ganger for å sjekke at alt går rundt og stemmer. Ble mye her men du får det nok til, lykke til
Galskap Skrevet Januar 8, 2008 Forfatter Skrevet Januar 8, 2008 da tror jeg jeg dropper merkinga mi, og dreier motoren til ØDP! flott guide dette her:) Mange takk killerbimmer:)
Bimmerlars Skrevet Januar 8, 2008 Skrevet Januar 8, 2008 Kammene kan du dra til på feelingen. Bare dra sånn passe. Er også et moment, men har ikke autodata foran meg nå, så får ikke sjekka for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå