Gå til innhold

Merker man forskjell på m40b16 og m40b18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en m40b16 i bilen,(E36)den kakler og går men går greit nok.

Vurderer om jeg skal bytte til m40b18 eller bytte kam og løftere i den jeg har. Hva mener dere lønner seg? Veit mange vil si m42,men bilen er bare en pendlerbil så har ikke bruk for spesielt mer effekt. Men merker man de 15 hestene? eller dreiemomentet?

Skrevet

Kan sjekke modelguiden her på bimmers. Finnes også en noen guider på

autopower som kansje kan gi deg noen svar også.

Om du bytter deler på den du har så får du kansje ikke ny slitt motor eventuelt da.

Skrevet

Vil si m42 ja...fordi m42 har en bedre konstruksjon enn m40, og normalt trykk i toppen.

Greier du deg med 1.6, kjøp et kamsett fra koed (1900DK, er kam, vippearmer og ventilløftere) om du mener det er dette som må skiftes, eller skaff deg en "ny"1.6 til et par lapper :)

Skrevet

Motoren kutter på 5000 rpm og tikker så jeg regner med det er kam,løftere og vippearmer som er slitent ja.

En jeg snakket med mente jeg ikke ville kjenne forskjell fra 1,6 til 1,8 motoren,og da kan jeg jo like godt kjøpe settet fra Koed.

Nå skal det sies at motoren er godt innkjørt da, med sine 400 000km uten å ha byttet annet enn regreim,olje og plugger :P

Kikka på modellguiden,står at 318 har nesten 2 sekunder kjappere aks til 100. Dette må da være merkbart?

Skrevet

Har jo selfølgelig vurdert m42,men er det mye jobb å koble opp ledningsnettet? For det er vel kun det jeg må bytte i tillegg til motoren hvis jeg får tak komplett motor?

Hvis jeg kjøper en sånn motor på huggern kan jeg da stole på at den er iorden? Skal en overhale en 16v topp blir jo alt endel dyrere enn 8v

Skrevet

Dyrere å overhale 16v ja - men om du skaffer deg en m40 motor kan du banne på at du må gjøre dette. En m42 motor har en annen topp-konstruksjon som i motsetning til m40b18/16 gir riktig trykk i toppen :) m42 motorene er altså solide konstruksjoner som tåler en del - igjen i LIKHET med m43 motorene, hvor "konstruksjonsfeilen" i toppen er retta opp.

Bare å kjøpe en komplett motor med ledningsnett, så er det bolt on. Bør ikke være noe spesielt stress/vanskelig å koble opp ledningsnettet. En motor hos en hugger bør virke ja, men forhør deg om at alt er der (hjerne, ledning, coiler osv). Hugger er vel også i de fleste tilfeller dyrere enn svart handel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...