Mikaelft Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Er det bare jeg eller er det flere som har merket at veldig mange som er bilintresserte har litt trøbbel med norsk? Det er nesten litt trist å lese rundt på alle bilforum på nettet måtte bare få det ut
MGR Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 har inntrykk av at det er veldig mange på div forumer som ikke skriver bra norsk, sånn som " dekker" i betydning flere dekk. og andre ting. ser dagelig på de faste forumene jeg er på. at det er mange som skriver ganske grove feil.
ehrnst Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Lov med skrivevansker vel:) PS: Et forum, flere fora;)
Hyggmaister Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Det største problemet jeg ser, er at folk ikke respekterer retningslinjene om å prøve å skrive så godt bokmål (eller nynorsk ,hehe) som mulig. Skrivefeil skal jeg lett akseptere, om det ikke er i annethvert ord og komma, ord og setningsinndeling er helt på trynet. Nogn skrivefeila må vl knna axpteras, mn adle må vl knna prøva å skriva bokmål? eller Nåinn skrivfejl må væill kunn aksepterres, men aill må væll kunn prøv å skriv bokmål? eller Skriveleifer må kunne aksepteres, men alle må kunne prøve å skrive bokmål?
Ballder Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Ville foretrukket en person med dysleksi fremfor en papir utdannet mekaniker til og skru på min bil i hvertfall.. Skjønner'ukke hva en med dysleksi prøver og få frem på forumer rundt om, så er det DU som har problemer.. Trist liksom.. Tufs.
Hyggmaister Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Er alle dyslektikere flinke til å skru på bil sier du? Jeg kjenner et par hehe... Foresten, hørt om den dyslektiske elgen som trodde han var skogen kongle??
D.C.V Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Ingen er like. Dysleksi er et stort problem for mange. Det er ikke alle som klarer å se for seg hvor det skal være komma, punktum eller dobbelkonsonant.. Synes egentlig ikke det er så mye å legge seg oppi Retningslinjene sier at vi skal prøve å skrive bokmål, det står ingenting om dysleksi.. Hvor mange skrivefeiler har jeg?
Ad|oS Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 De som har dysleksi må selvfølgelig unnskyldes for at de har et lite handikap der, men slik er det bare. Verre med de som skriver på alle slags dialekter og ikke gjøre et forsøk på å skrive skikkelig bokmål!
BimmerKing Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Ikke alle vil skrive bokmål heller. Nynorsk er jo også offisiellt skriftspråk i Norge og det må jo også selvsagt være mulig å skrive for de som vil det?
Mikaelft Skrevet Januar 13, 2008 Forfatter Skrevet Januar 13, 2008 Det er en av grunnene til at så mange har dysleksi. Jeg ble oppvokst i Sverige, der hadde vi kun 1 svensk språk. Når jeg kom til Norge måtte vi lære bokmål, sidemål og kristendom og enkel jalla engelsk. Ikke rart at så mange suger i norsk.
Espen M33 Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Det er en av grunnene til at så mange har dysleksi. Jeg ble oppvokst i Sverige, der hadde vi kun 1 svensk språk.Når jeg kom til Norge måtte vi lære bokmål, sidemål og kristendom og enkel jalla engelsk. Ikke rart at så mange suger i norsk. Er kristendom et eget språk?
ReBell Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 Forum som dette er jo en skriftlig arena med veldig mange brukere og mange innlegg, så om det dukker opp noen i ny og ne med dysleksi er vel ikke det noe å henge seg opp i... Alle har en svakhet, noen har det med skriving. Sånn er det bare!
TSL Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 ja det er et stort problem for de som har det. er selvfølgelig flere grader av dette også. jeg har en rimelig kraftige grad, men prøver og skrive litt saktere og lese igjenom hver gang jeg setter et pungtom
Gunnar Skrevet Januar 13, 2008 Skrevet Januar 13, 2008 At det er mye dysleksi i bilbransjen, og generelt innenfor praktiske yrker (håndverkere etc.) vil jeg påstå er naturlig. Vi må jo alle finne en jobb vi passer til, og trives i, og personer som har problemer med dysleksi/språk velger vel da sjelden kontoryrker, selv om det absolutt finnes mange som skriver dårlig der også. Når man da vet at bilinteressen veldig ofte er større blant praktisk anlagte personer (og at de gjør mer på egne biler selv), så gir egentlig det skriftlige resultatet seg selv - svært variert. Syns utgangspunktet er at folk bør forsøke å skrive enten nynorsk eller bokmål, så godt en kan, uten å være redd for det. Det er som oftest lettere å tolke feilskrevet bokmål enn feilskrevet dialekt. Og til sist vil jeg bare si at den dagen vi lar kreativiteten dø på grunn av at noen skriver dårlig, så går vi til grunne.
Mikaelft Skrevet Januar 13, 2008 Forfatter Skrevet Januar 13, 2008 Det er en av grunnene til at så mange har dysleksi. Jeg ble oppvokst i Sverige, der hadde vi kun 1 svensk språk.Når jeg kom til Norge måtte vi lære bokmål, sidemål og kristendom og enkel jalla engelsk. Ikke rart at så mange suger i norsk. Er kristendom et eget språk? Nopes, men det tar vekk mye av tiden som kunne blitt brukt til norsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå