Gå til innhold

bilen min bruker vann. men er ikke toppakning. hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 318 is, 1993 mod. Den bruker en del frostveske/vann. Jeg fryktet først at det var toppakning, men i følge fagpersonel er det ikke det.

Bilen har ikke problemer med temprature eller noen ting, ligger 100% stabil der den skal ligge. noen som vet hva det kan være?

Skrevet

Er jo tydeligvis en lekkasje et eller annet sted, som ikke blir mindre med tiden ihvertfall..

Snakker av erfaring.. Les: toppakning..

Så om du ikke ser eller kan høre lekkasjen (når bilen har gått varm kan du gjerne høre og se damp..?)

Så får du la den stå tørt med noe papp under den evt i en tørr garasje og se om du kan se lekkasje under bilen over natten f.eks..

Skrevet

Sjekk fargen på olje,ved vann i den blir den kvitfarga og grumsete/skum. Trykktest kjøleanlegget. Bruk Co måler over ekspansjonstanken/radiator for å sjekke etter avgass i kj.væska.

Sjå etter kvitrøyk frå eksosen.

Ellers følg råda til dei andre ovenfor f.eks ;)

Skrevet

Sjekk slangene som går fra motor til varmeapparatet,der hadde jeg lekkasje en gang. Fant det ut etter jeg hadde byttet toppakning :twisted:

Skrevet
de sier at det mangler faktorer som tyder på at det er toppakningen. som.f.eks varierende temp.

Og dem mangler en del vesentlige faktorer som kreves for og drive et seriøst verksted.

Så lenge du passer på at det til en viss grad er godt med vann i systemet, så vil varmgang utebli totalt den..

Vil stille deg et spm.

På en kjølig dag med driftsvarm bil. Har du da skikkelig varme i varmeapp. på tomgangskjøring over lang tid?

Skrevet
de sier at det mangler faktorer som tyder på at det er toppakningen. som.f.eks varierende temp.

Og dem mangler en del vesentlige faktorer som kreves for og drive et seriøst verksted.

Så lenge du passer på at det til en viss grad er godt med vann i systemet, så vil varmgang utebli totalt den..

Vil stille deg et spm.

På en kjølig dag med driftsvarm bil. Har du da skikkelig varme i varmeapp. på tomgangskjøring over lang tid?

ja har varme da:D

bmw på gjøvik tror det kan være lekkasje i varmeregisteret..

Skrevet

Dette kan selvsagt være så mangt, og at vi som sitter hundre mil unna skal kunne løse problemet det er nok litt tvilsomt.

Men verkstedet burde jo komme med litt bedre tiltak enn å tro at det er..

Vet ikke hva dem har gjort så langt, men ville tro dem har utstyr til og sjekke om det er eksos i vann med mer.

Kan fort bli dyrt og la dem fikse dette med slike "tro" teorier.

Et par spm. til.

Har du ac på den bilen?

Om du har, så fjerner bruk av ac innvendig kondens på en effektiv måte, noe du sikkert viste fra før.

Men har du ikke ac, så lurer jeg litt på om du er plaget med mye dugg på ruter nå i disse kalde dager, eventuellt om den dugger mye mer enn før da bilen ikke brukte vann.

Om du har hatt bilen så lenge da.

Skal ikke store lekasjen til i varmereg. før det dugger godt inne i bilen på kalde vinterdager.

Du kan også tenke litt over om du kjenner en litt sånn søtlig smak i munnen når du er ute og kjører.

Frostveske/damp smaker søtt.

Skrevet
hjelper ikke med komptest hvis det er gjennomslag ut.. komptesten sjekker bare om det er tett mellom sylinder og topplokk. Ikke mellom kjølekanal og ut.

Selvsagt ikke, men et sted bør dem begynne med tiltak, slik at ting kan avkreftes.

Siden det ikke finnes vannlekk og se noen plass, så ville jeg tatt en "sniffe test" av kjølevann.

På kald motor kan det også være greit med en trykktest av kjølesystem for og se om det lekker noen plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...