Gå til innhold

Bygge 325 Turbo?


LarsFromasj
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker litt på å bygge meg 325 turbo, M20 motor, og har et par spørsmål.

Om man bruker original motor, med original innmat, hva må trengs for å få et fungerende turbooppsett (Ekstra dyser? Hva med sprutet?), og hvor mye er det forsvarlig å dra ut på original innmat før det raser?

Om man derimot skal opp i en 400 - 500 hk i samme motor, hva anbefales da av oppsett / forsterkede deler?

Og hvilken prisklasse snakker man om her da?

Vurderer å kvitte meg med S50B30 i E30 M3'en, til fordel for en turbomotor. Savner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er ganske utrygt å ha 400 hk i den motoren med org inmat,

Må vell senke kompen med Mls eller noe og helst datasprut som ekstra bensintilførsel,

er relativt enkelt å ganske kjapt gjort å montere turbo på denne motoren,

Turbo og manifold osv får du jo altids montert opp, eksos, intercooler(vist du skal ha det)

veit ikke hvor mye turbotrykk orginal toppakninga på denne motoren tåler men er vell kansje det samme som på min, 0-5 0-6.

da holder jo det med et tillegsprut, fks det A-dek selger med 1 ekstra dyse i spjeldet,

skal du bygge turbo uten å skifte råder osv osv å få runt 250-280 hk blir del vel en 15k for komplet turbokit + tillegssprut, Vist du finner noe brukt osv osv...

(Blir ALTID noe som dukker opp som du finner ut du trenger under turbobygg), jeg Bla gikk over med 17000,- i budsjettet mitt,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nogenlunde grei B25 motor med 400hk uten smidd innmat og med litt billigløsninger kommer fort på 70-80 lapper, forutsatt at du gjør litt arbeid selv. Skal love deg tusenlappene flyr som besatt. Men som sagt, med såpass effekt og sylindertrykk på de stakkars stemplene er det bare et tidsspørsmål før saker og ting takker for seg.

Jeg ville bygd turbo på S50n jeg, det er iallefall ikke dyrere enn å bygge M20 (!). Jeg har gjort dette regnestykket og kommet fram til det. Faktum er at S50 har en så optimalisert topp at det holder med en liten overhaling (som man sparer uhyre mye mtp på at M20 toppen må voldtas skikkelig +ventilfjærer+turbokam+sveising+justerbart kamdrev). Coilene på S50 holder også med til drøyt 600hk iflg PPF.

Da er det bare smidde stempler, råder, modifikasjon av innsug samt turbogrenrør (se ppf forumet kjøp og salg eller på 666fab.com) som mangler utenom de vanlige punktene ved turbokonvertering.

Gå for S50 du, når du skal opp i såpass mye krefter. Skal jo bare litt vindpust til før S50n kneler bremsebenker 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke hvor mye turbotrykk orginal toppakninga på denne motoren tåler men er vell kansje det samme som på min, 0-5 0-6.

da holder jo det med et tillegsprut, fks det A-dek selger med 1 ekstra dyse i spjeldet,

(Blir ALTID noe som dukker opp som du finner ut du trenger under turbobygg), jeg Bla gikk over med 17000,- i budsjettet mitt,hehe

Etter hva jeg har hørt kan den fint kjøres med 0.8 i trykk. og har du a-dekk sin tilleggsprut? Åssen i huleste fikk du den og funke :shock: ? Min lyser i doider osv men spruter ikke :? .. Det er bensin frem til dysa. Hvor koblet du osv? Hehe, da havnet vi på omtrent det samme i budsjett +-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nogenlunde grei B25 motor med 400hk uten smidd innmat og med litt billigløsninger kommer fort på 70-80 lapper, forutsatt at du gjør litt arbeid selv. Skal love deg tusenlappene flyr som besatt. Men som sagt, med såpass effekt og sylindertrykk på de stakkars stemplene er det bare et tidsspørsmål før saker og ting takker for seg.

Jeg ville bygd turbo på S50n jeg, det er iallefall ikke dyrere enn å bygge M20 (!). Jeg har gjort dette regnestykket og kommet fram til det. Faktum er at S50 har en så optimalisert topp at det holder med en liten overhaling (som man sparer uhyre mye mtp på at M20 toppen må voldtas skikkelig +ventilfjærer+turbokam+sveising+justerbart kamdrev). Coilene på S50 holder også med til drøyt 600hk iflg PPF.

Da er det bare smidde stempler, råder, modifikasjon av innsug samt turbogrenrør (se ppf forumet kjøp og salg eller på 666fab.com) som mangler utenom de vanlige punktene ved turbokonvertering.

Gå for S50 du, når du skal opp i såpass mye krefter. Skal jo bare litt vindpust til før S50n kneler bremsebenker 8)

Tanken har selvfølgelig slått meg ja! ;)

Om det blir turbobygg i M3'en så blir det vel kanskje S50... Uansett S50 eller M20, så skulle det vært gjort skikkelig. Så dyrt hadde det vel blitt åkke som.

Tenkte mer på billig-turbo i en E30 herjebil f.eks... flatt jern til det raser, tøye grensene litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke hvor mye turbotrykk orginal toppakninga på denne motoren tåler men er vell kansje det samme som på min, 0-5 0-6.

da holder jo det med et tillegsprut, fks det A-dek selger med 1 ekstra dyse i spjeldet,

(Blir ALTID noe som dukker opp som du finner ut du trenger under turbobygg), jeg Bla gikk over med 17000,- i budsjettet mitt,hehe

Etter hva jeg har hørt kan den fint kjøres med 0.8 i trykk. og har du a-dekk sin tilleggsprut? Åssen i huleste fikk du den og funke :shock: ? Min lyser i doider osv men spruter ikke :? .. Det er bensin frem til dysa. Hvor koblet du osv? Hehe, da havnet vi på omtrent det samme i budsjett +-.

Hehe, har ikke a-dekk sin tillegsprut nei, har Haltech f5 jeg,med 2 stk 380 dyser før spjeldet, veldig enkelt å koble, + ifra tenning, jording og negativ coil ledningen, funka som bare det,

du får bensinen fram til dysa altså men dysa gir ikke bensin? sjekka om du får strøm til dysene da? sjekk med en slik Penn med lys på (veit ikke hva det heter) men er en slik penn som har en ledning med en liten klips på enden som du bare klemmer en plass der det er jording å stikker penna inn i en ledning å lyser lyset på penna så kommer det strøm til dysene.

Slik jeg fant + ifra tenninga mi osv.

hvordan du har koblet opp sprutet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...