osjaavik Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 Helt siden jeg kjøpte bilen min i september har servoen vært fraværende, men nå har jeg endelig tenkt til å ta meg tid til å gjøre noe med det. Når jeg svinger(uansett fart) og slipper rattet, så fortsetter den bare svingen, den retter seg ikke opp som den vanligvis skulle gjort, snakket med en mekaniker på bmw verkstedet om dette, han mente at tannstanga kunne være strammet for hardt. Hvor skrur jeg for å løsne på den?(gjerne med bilder) Eller så har jeg selv en teori om at servopumpa er ødelagt. etter at ejg hadde strammet servoreima prøvde å bytte olja på systemet her om dagen, tappet først av alt, deretter fylte jeg på ny, men når jeg fylte så merket jeg fort at det ikke gikk mer enn 0.5 liter på bilen(fyren i kassa på mekonomen sa det skulle ca 1-1.1l til), så jeg tenkte at jeg måtte starte opp bilen for å få pumpa væska rundt i systemet, i tillegg til å vri litt på rattet, sank ikke nivået i beholderen, det var fortsatt fylt til randen. Noen tanker og tips, så hadde jeg vært evig takknemlig.
eriklepe Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 om du skrur av rørene som går inn på tannstang for så å starte bilen og svinge rattet fra side til side så får du ut all servo-olje. Om du da har begge forhjulene løftet fra bakken merker du fort om noe er galt med tannstang. Det skal være omtrent ingen motstand i ratt selv når motor er avslått. Er det motstand er nok noe galt med tannstang/eller annen plass på rattaksel. Visste forøvrig ikke at tannstang kunne strammes på noen måte.
Rino Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 En volvo jeg hadde før var slik og der var det rattaksel krysset som gikk tregt, bytta det og bilen ble bra igjen.
osjaavik Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Skrevet Januar 16, 2008 Men dette forklarer jo ikke hvorfor ikke servovæska ikke vil inn i systemet = /
eriklepe Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 jo så lenge du ikke hadde drenert systemet for mer enn 5 dl så forklarer det hvorfor du ikke fikk fylt på mer enn 5dl
Dirty Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 Menne vis du finner ut den er gåen! så har jeg en du kan kjøpe
osjaavik Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Skrevet Januar 16, 2008 jo så lenge du ikke hadde drenert systemet for mer enn 5 dl så forklarer det hvorfor du ikke fikk fylt på mer enn 5dl Sa ingen ting om at det ikke kom mer enn 5dl ut:P når jeg tenker over det så er det dumt at jeg ikke målte hvor mye som kom ut, men det så betydelig mer ut enn når jeg tidligere har veltet halvliteren min
osjaavik Skrevet Januar 16, 2008 Forfatter Skrevet Januar 16, 2008 Menne vis du finner ut den er gåen! så har jeg en du kan kjøpe kan bli aktuellt etterhvert, må bare sjekke litt først om det kan være noe annet. Hvor mye hadde du tenkt deg for den da?
Fliid Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 Ta alt fra nytt av du Skru av begge slangene som går inn på tannstang (du har jekket opp bilen allerede så det er bakkeklaring på begge framhjulene) Ratt så fra side til side, helt over! Skru slangene på igjen, fyll servovæske på tanken, ratt så fult over til begge sider flere ganger. Start bilen og gjenta. Nivå på tank må du holde øye med hele tiden Vips så har du nok ett servo system fult av væske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå