Mr.Silver Skrevet Januar 16, 2008 Skrevet Januar 16, 2008 En arbeids kollega av meg som lurer på å kjøpe seg en slik, Den har gått rundt 230000km. ellers så virker bilen veldig bra. Hvordan er disse bilene, og ikke minst hvordan er denne motoren? Mvh Kenneth Vassli
Richie85 Skrevet Januar 17, 2008 Skrevet Januar 17, 2008 Jeg har fått det for meg at 2,5tds motoren på 143hk som sitter i E38 og prelift. utgaver av E39 ikke er noe særlig. Nå skal ikke jeg påstå noe som helst, for all del kan være en god motor.. Men hadde det vært mitt valg ville jeg ha kjøpt en 728ia istedet.. Har bare hørt om denne motoren og det er en del som styrer unna... kanskje greit å høre med noen som har motoren i sin bil som kan gi et bedre svar? 730d er kanskje for dyrt? Er hvertall en helt riktig motor i E38 den! hehe Ang E38, så har det lenge vært min "favoritt" i bmw familien.. bare rart jeg ikke har eid en ennå.. hehe! Om bilen er godt holdt, så er det en utrolig bil!
Diesel power Skrevet Januar 17, 2008 Skrevet Januar 17, 2008 Den motoren er kruttsterk(driftsikker) og kom vel på markedet i 92, og da først og fremst kjent som 525tds og selvsagt også 325tds. 525tds er vel regnet som noe av det best sammenskrudde BMW har laget, og motoren er også svært driftsikker. BMW satte med denne en helt ny std for dieselmotorer, og det eneste jeg kan komme på i farten er noe trøbbel med dieselpumpen på noen av de. Senere slapp BMW 530d i 99? og også denne vippet alle andre merker av stolen ved release. Det fantes ingen diesel i dette kaliper, og alt annet ble tamt til sammenligning. Jeg kan som du sikker nå skjønner ikke si så mye om selve bilen, men motoren er meget bra, og automatkassen som stod i 5-serien er av samme klasse. Min E39 steptronic er ikke like behagelig som denne kassen, og det er vel det som skuffet meg mest med E39 Motoren er også villig nok, ikke i samme klasse som de senere commonrail motorene selvsagt, men trolig sin tids beste dieselcruiser. En fordel er også at han trolig kan chippe uten å tenke på avgifter(10år) Min hadde rullet mye lengre en den der, og det var bare en gang den ikke startet, men det skyldtes kupelys og flatt batteri.
Mr.Silver Skrevet Januar 17, 2008 Forfatter Skrevet Januar 17, 2008 Takker så mye for svar. Skal formidle beskjeden videre jeg.
eriklepe Skrevet Januar 17, 2008 Skrevet Januar 17, 2008 m51 motoren er absolutt en driftsikker motor som har et ok moment og forbruk. Men motoren er langt fra moderne og er ikke helt på linje med dagens dieselmotorer mtp effekt pr ltr. og utslipp for spesielt intereserte. Bare pass på at dieslpumpe har vært tuklet med, når disse ryker blir det dyrt. Kjedet kan også være slakk på. Det som er greit med 6syl diesel er lyden, ikke den typiske lastebillyd, og faktisk overraskende bra lyd ved pådrag.
Ostnes Skrevet Januar 17, 2008 Skrevet Januar 17, 2008 Satt å leita etter en 525tds på internett for ei stund sia, og kom over en i tyskland med km. stand på 650.000.. sier vel litt? Sto forresten ikke noe om at motoren hadde vert bytta.
Diesel power Skrevet Januar 17, 2008 Skrevet Januar 17, 2008 m51 motoren er absolutt en driftsikker motor som har et ok moment og forbruk. Men motoren er langt fra moderne og er ikke helt på linje med dagens dieselmotorer mtp effekt pr ltr. og utslipp for spesielt intereserte.Bare pass på at dieslpumpe har vært tuklet med, når disse ryker blir det dyrt. Kjedet kan også være slakk på. Det som er greit med 6syl diesel er lyden, ikke den typiske lastebillyd, og faktisk overraskende bra lyd ved pådrag. Lyden er det jeg savner mest med min 530d. Mere diesel denne en den gamle 525tds`en. 525`en var det mange som ikke trodde var diesel med det samme. Deilig lyd til diesel å være. Forbruket som nevnes har jeg målt mange ganger opp gjennom med min 525, både by og langkjøring. På bykjøring hadde jeg over MANGE tanker ett snitt på 1,09. På langkjøring(Nordmøre-Oslo) lå jeg godt under 0,7 ved flere målinger, men var oppe på 0,78 med fullastet bil(Familie) og takboks på vinterføre. Det finnes langt rimligere biler å kjøre, men jeg synes dette er meget gode tall for en 15år gammel bil med km.stand som for mange andre bilmerker ville vært ensbetydene med høggern for lenge siden.
mhane Skrevet Januar 18, 2008 Skrevet Januar 18, 2008 Topp motor! Eneste som ikke har vært nevnt er vel at også på denne motoren kan vannpumpa ryke, men det er bare å erstatte den med en uorginal så er du kvitt det problemet.
Mr.Silver Skrevet Januar 18, 2008 Forfatter Skrevet Januar 18, 2008 Takker så mye for informasjonen. Har videre formidlet beskjeden til han som skal kjøpe bil. Ble ganske overrasket over den positive tilbakemeldingen Ikke ofte jeg har hørt motor lyden av denne motoren, men har hørt en 325 tds og var ikke noe å utsette på lyden på den iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå