Gå til innhold

godkjenning av senk hos bts


cubetito
 Share

Anbefalte innlegg

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Tror han karen på BTS stokker kortene litt.... :)

Sånn som jeg leser dette er det ingen minimumshøyde på bil eller understell. Kun et krav til at de skal forsere en fartsdhump med høyde 110mm og lengde 800mm. Klarer bilen det, er det ingen problem.

Det er ihvertfall min tolkning av lovverket 8)

En bil har 4 hjul.. Om akselavstanden på bilen er over 800 mm (80 cm).. Og laveste punkt midt under bilen er 8 cm, i tillegg til at fartshumpen er 10 cm.. Ja da står du der da??

jeg tolker også regelen slik Dozern tolker den.. Den kan jo godt være 8 cm under foran, og forsere humpen fint fordi den blir høyere bakover.. Men som sagt.. Om den er 8 cm midt mellom akslingene så står du der til noen gr deg ett puff..

En så smal fartshump er en såkalt busshump, altså 2 stk sammen, en til hvert hjul. Du kjører ikke en personbil med ett hjul på hver side av den uansett om du har senka eller ikke. Da er man rimelig nedsnødd :roll:

De er jo uansett høyere enn 10cm her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.......... pga sånne regler, åssen gjør man med biler som er org senka da da? feks E34 M5, den er vel relativt lav org mener jeg å huske, og d er vel ikke bare den???

hehe da må du nok bare love bts at du ikke skal kjøre på de veiene med bussputer. da får du det sikkert godkjent da. lol. bts er helt latterlig. dem har jo så lite å finne på så dem må jo bare finne på masse tull av noen regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.......... pga sånne regler, åssen gjør man med biler som er org senka da da? feks E34 M5, den er vel relativt lav org mener jeg å huske, og d er vel ikke bare den???

hehe da må du nok bare love bts at du ikke skal kjøre på de veiene med bussputer. da får du det sikkert godkjent da. lol. bts er helt latterlig. dem har jo så lite å finne på så dem må jo bare finne på masse tull av noen regler.

hehehe, tenkte mest på biler som er org senka fra fabrikk :wink: hva skal BT si om d da? er vel mange biler som ikke klarer den regelen som da er org senka :wink:

Fatter ikke dette dumme regelverket i dette landet jeg altså :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gokjenne bilen med en fin høyde det,,,vist du har justerbar senk er d jo bare å skru ned etter godkjennig :D Må være MAX senk :D Blir du stoppet i teknisk kontr,,blir du jo ikke avskiltet... Senke settet er jo godkjent i utgangs punktet,,,så da bli det bare mangellapp... Men godkjenne d først,,fikk 4000 i bot for MAX senk en gang+avskilta bil :evil: Manglet senk i vognkortet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...