Gå til innhold

Startproblemer E39 520iA-96 modell.


Pledd74
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte et pent eksemplar på fredag. Alt funket greit fredagskvelden, men når jeg skulle starte på lørdag så var det ikke livstegn...

Heller en dårlig start for meg og bmw-livet :cry:

Tenning og alt var greit, men ingen reaksjon på startmotor.

Har lest litt om batteri trøbbel, men har prøvd det som står i gamlebilen min med samme resultat. Leste om noe spenningsføler og noe startsperre?

Nå skal jeg hente startbatteriet jeg kjøpte inn til båten før vinteren å prøve.. Det har en enorm kapasitet for å dreie rundt V8`ern, og skal kunne kjinne den rundt en halv time.. Så starter ikke Bmw på det batteriet så blir det heving av kjøp og aldri mer BMW på meg...

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er starteren din som er problemet hvis den ikke kommer med et batteri med strøm på. Kan være børstene som er slitte. Hvis du finner starteren din, kan du prøve å kakke litt på den med en skiftenøkkel eller noe. Pleier å komme da. Men da må du ha nye børster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det ikke som at det kommer strøm frem til rele som styrer starteren engang... Det siste "kneppet" på tenningen så skjer det ingenting. Hører ingen rele som slår inn eller noe.

Det kan sammenlignes med å prøve å starte bilen når den ikke står i "park"

Startsperre? Hvordan funker det på disse bilene?

EE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har to nøkler så prøv den andre nøkkelen. Da ser du om startsperra får kontakt med nøkkelen.

Har hatt litt av samme problemet selv to ganger.

Begge gangene har jeg koblet av polene på batteriet, tatt det inn til lading , men batteriet har begge gangene vist 7 amp - altså fulladet. Skifta nøkkel , og bilen starta tvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på en 1996 mod, men på nyere modeller så blir nøkkelens batteri oppladet når nøkkelen står i tenningslåsen og bilen er i gang.Men det har neppe med batteriet i nøkkelen å gjøre.

Startsperrer fungerer ved at den nøkkelen du setter inn i tenningslåsen skal bli gjenkjent som nøkkelen som hører til bilen.

Om du får plass til en nøkkel som elektronikken i bilen ikke kjenner igjen , så vil ikke bilen starte. Mest sannsynlig så vil den heller ikke "lage liv" heller.

Nøkler og elektronikk slites også over tid. Som regel så er nøkkel nr to mindre brukt enn hovednøkkel. Hvis bilen kutter totalt , så kan det være et problem i nøkkelen din som gjør at bilen ikke gjenkjenner nøkkelen.

Om du har reservenøkkel så er det bare et tips fra min side å prøve denne da denne med stor sannsynlighet ikke lider av det samme symptomet som en eldre hovednøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tukla litt til, og forstår selvsagt enda mindre.

Nå lyser det "D" i dashbord uansett hvilket gir spaken står i..

Hva betyr det?

Er lettere frustrert. Kjøpte som sagt bilen på fredags kvelden pga jeg har begynt i ny jobb og ønsker en god bil å pendle i.

Da er det ikke gøy med slike startvansker:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det lyser "D" så regner jeg med du har automat ? Hvis ikke så høres det ut som om du har en aldri så liten elektronisk feil.

Ta ut batteriet og sett det på lading over natta , og la ting som er forsynt med statiske spenninger få fred over natta. Tror ikke du har noen grunn til panikk enda.

Sett i batteriet i morra og se hva som skjer. Vet det er jobbe dag men stå opp litt tidligere.

Ellers så er det noen E39 'er som gir noe jævelsk med feilmeldinger hvis de ikke har god jording. Klassiker'n er mellom antispinn boksen i motorrommet og gods.

Første jeg gjorde med min var å løsne disse for så å sørge for god kontakt både på modulen og i godset(skjermen).

Lykke til. Ikke gi opp. Du har en knall bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjipt.

Men står det "D" så tror bilen at den står i gir og da får du ikke lov til å starte..........

Vet ikke helt hvordan det fungerer, men antakelig har du noen små brytere/ følere under girstang -dekselet som ikke fungerer...............

Klarer du å kjøre girstanga frem og tilbake i sjaltesporet kan det hende det hjelper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Begynner å tro at det kan være tenningslåsen eller batteriet.

Nå er i allefall bilen sendt på merkeverksted med redningsbil, så får vi se i morra hva utfallet blir.

Håper at det er en smal sak, som selger tar på sin kappe. I tillegg så har jeg lyst å be dem skifte olje og filter på motor og kasse samtidig. Det kan neppe skade :D

Takker for svar, skal komme tilbake med utfallet slik at andre kan lese/lære noe av dette også.

Håper bare at jeg kan få bli en lykkelig bmw eiger jeg også, for jeg liker bilen steike godt til tross for at den ikke er stappa med utstyr...

God natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått status fra merkeverkstedet, og får igjen bilen i morra. Var visst starteren som var gåen. Litt rart at den bare kutter så momentant men men... gleder meg til i morra :D til tross for at jeg må ut med 9000,- for feilsøking og bytte av starter. (Heldigvis så tar gamleeigeren nesten halve støyten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...