Gå til innhold

el-problem på e30`n

Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

igår kveld skifta jeg noen lyspærer i kupè lysene i taket inne i bilen begge sider, pluss begge skiltlyspærene!

Og idag når jeg skulle bruke bilen første gang etter jeg skifta di pærene, så slukket lyset i instrumenter, skiltlys og baklysa ble mørklagt!

Men! så kom lyset tilbake, og alt var normalt, helt til jeg ca hadde kjørt en mil! da slukket lyset på samme plassene, og det begynte å lukte veldig rart inne i bilen, jeg stoppet og sjekket sikringene! nr 22 og 23 var ødelagt!

Prøvde å sette i nye sikringer på nr 22 og 23 i sikringsboks som allerede hadde røket, begge er 7.5 amp! idèt jeg setter i ny sikring så gnistrer det og nye sikringen ryker! selv om bilen er slukket og tenning er av!

Hva er feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, såpass har jeg også funnet ut!

Men hva går sikring nr 22 og 23 til? jeg har ikke instruksjonsbok så jeg aner ikke hva dem går til!

syns bare det var rart at sikringen skulle gå med èn gang når jeg satte den i sikringsbksen! må jo være lys som syser uten at bilen er tent som f.eks kupè lys, men kupèlyset funker selv om sikringene er godt, så tror ikke det er noe galt med dem!

Men går det an å jør noe feil ved montasje av di små lyktene til skiltlysene? jeg måtte skifte den ene pga knekt feste! så kansje noen av ledingene ligger inntil karosseri e.l?

Men først og fremst, hva er sikring nr 22 og 23 til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring nr Amp Til

22 7.5 Active check controll(also fuses 4,6,10,21,23);

Lights: Front park, tail(also fuse 23);

Lights: Front side marker (also fuse 23).

23 7.5 Lights: Dash;

Lights: Front park/tail (also fuse 22);

Lights: Front sidemarker (also fuse 22);

Lights: Rear Marker/License;

Active check control (also fuses 4,6,10,21,22);

Rear defogger (also fuse 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant feilen!!

under rattet har det vært ledningsammensmelting på høyt plan!

Så jeg har ligget i bilen og skiftet ut, og fikset på brente ledninger og koblinger!

mange ledninger hadde brent seg inn i hverandre, og mange var helt ujennkjennelige, så det var litt arbeid!

Men nå virker lysene som før ijen!

Andre gang det har brent seg under rattet på 2 år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da begynte helvete igjen allerede!

sikring nr 23 ryker etter en kortere kjøretur!

Da ryker lys i dash og bak/skiltlys!

Ingen ledninger som har brent seg under rattet nå!

det funker slik:

Jeg setter i ny sikring nr 23, og drar ut denhvor man tar på lyset, og baklys og skiltlys og lys i dashbord lyser på di 2 ytterste hakkene!

Jeg starter bilen og kjører i 5 min, vips, sikring ryker og det blir mørkt!

Setter i ny sikring, samme skjer om igjen!

Hadde utav skiltlysene, men ingen feil å se der!

Alt ser greit ut under rattet også nå, så fatter ikke hva det nå kan være :?

Sikring nr 22 er alltid hel nå ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk over alt av lys bak på bilen, og det skulle vise seg at den ene kabelskoen som går inn på skiltlyset ligger nedi karosseriet, så jeg tok ut begge lysene og isolerte godt rundt alle 4 kabelsko! gikk over baklyktene også, men ikke noen feil å finne der!

Gikk tom for 7.5amp sikring, så satte i 10amp sikring, og har kjørt meg en lengre tur nå! og nå ser det ut til å ville fungere som det skal igjen...

men litt rart at parklys ikke vil lyse! får ikke en gnist i pærene uansett hva jeg jør! tilogmed når jeg drar blinklyshendel helt til bunn/topp så vil dem ikke engang lyse! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...