Gå til innhold

Vektfordeling på E30 325i (facelift)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan vektfordelingen er på E30 325i facelift? Her er jeg altså interessert i tall, for jeg vet at den har mer vekt på forakselen enn bakakselen. Dette varierer jo fra bil til bil siden man har forskjellig ekstrautstyr, men det er ihvertfall todørs facelift 325i jeg er interessert å vite vektfordelinga til.

Skrevet

Hmm.. har søkt litt på utenlandske sider, og ser flere steder at E30 325i todørs er oppgitt til 53/47. Noen som vet om dette er med bensin, sjåfør osv eller om det bare er tørrvekta på bilen de har regna det ut ifra? ser også at alle firer-versjonene er oppgitt til den vektfordelinga, inkludert m3 (ihvertfall det jeg fant ut). kan dette virkelig stemme?

Skrevet
nei.. Men kjør til din lokale søppelfylling! der har de en ganske ok vekt du kan låne! Det gjorde jeg når jeg drev å flytta vekt på en B-ascona! ;)
Takk for tipset, men jeg mangler bilen! :P Driver å gjøre litt research før jeg kjøper meg E30. Er usikker på om jeg skal gå for 318is eller 325i motor (planer om å trimme begge). Har søkt og sett igjennom mange tråder idag, og har sett at flere nevner at 325i har elendig vektfordeling i forhold til 318is. Blant annet her står det derimot at 318is har 54/46 vektfordeling, mens 325i todørs har 53/47. Begynner å bli ganske forvirra, må jeg si. :P Er 54/46 helt feil på 318is?

I følge denne tråden veier M20 139,9kg, mens m42 veier 122,2kg (komplett altså, med svinghjul, manifold og alt utenom drivverk slik jeg forstår det). Dette er ca 18kg forskjell, noe som ikke er særlig mye. Jeg skjønner derfor ikke at 325 kan være så mye tyngre i fronten enn 318is. Anyone? Fant i tillegg ut at E30-panseret veier 20kg, og at det finnes glasfiberpanser som veier 5,5kg, altså 15kg lettere enn orginalt. Med M20 og et slikt panser burde da vektfordelinga bli så å si lik som 318is? Eller er det noe annet jeg ikke tenker på som gjør at vektfordelinga er helt forskjellig? :P

Skrevet
m20 motoren er jo klina helt inni torpedoveggen. de fleste med b25 har batteriet bak. å det veier jo i glatte lag 15 kilo. så om den har sekser eller firer spiller nok liten rolle..
Ja, det er dette som er min teori også, men det er fortsatt hundrevis av poster på forumet hvor folk sier at E30 325i er så mye tungere i fronten enn 318is. Og dette uten at 325i-eierne motsier det. :P Mange som foretrekker 318is fremfor 325i på bane også, og mener den vil være mye bedre i svingene på grunn av at den har mye bedre vektfordeling (altså at 325 er tungere i fronten).

Er så mye forvirring rundt det her, så hadde vært greit å få oppklart det en gang for alle.

Skrevet

Hvis du søker på klubbforumet vil du finne at mange har målt vektfordelingen.

En før faceliftmodell 325i som ble målt av AMS hadde 52,4/47,6% vektfordeling. Du finner tallene fra de andre modellene på e30.de, Archiv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...