Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å kunne bruke E85 på en motor som normalt er beregnet for 98?

Hvilken pris ligger E85 på i forhold til 98?

Og det viktigste av alt: hva kan man på en turbobil ta til fordel av å bruke E85?

Takk for gode svar :)

(fra de som vet hva de snakker om)

Skrevet

Det du kan gjøre er å google litt på svenske sider di kan det meste om dette da det er mye i bruk der. En ting som må til er fetere blanding (trimchip kan løse dette ) forbruket øker med 30 % i forhold til bensin ,E 85 har dårlig kaldstart egenskaper så dette må også løses på en måte (allerede fra 5 varmegrader). på mange biler kan E85 blandes med bensin opp mot 40% uten noe modifisering ,men det anbefales å lese tabeller på dette.

Skrevet

ok, takk for svar :)

Har planer om tilleggsprut/datasprut etterhvert.

Har en justerbar bensintrykkregulator akkurat nå som jeg har økt bensintrykket litt med fordi jeg også har en del høyere turbotrykk.

Men hva er egentlig fordelene med E85?

Hjelper den på å unngå tenningsbank?

Hvis den ytgjør forskjell på ytelser er det mye opp/ned de går, noen som vet?

Skrevet

Dette er et tema som er skrevet veldig mye om og lett og finn mye lesestoff om. Men jeg er tilhenger av at spør man på et forum så skal man få et annet svar en søk der og der!!! Men les også mellom linjene at temaet er mye dypere enn det jeg skriver, og dette er bare ment som lett lest info :lol:

Så i kort form kan jo dette sies:

E85 har lavere forbreningstempratur, noe som gjør at du kan pøse på med mer luft/suppe og få en kraftigere forbrenning.

E85 har også høyere bankefasthet, altså høyere terskel for når tenningsbanken kommer.

Som sagt tidligere i tråden har E85 litt kaldstart problemer, men det skal også sies at den krever et skikkelig godt tennings anlegg. En strek gnist.

Som også sagt tidligere i tråden, forbruket øker med 30%, men viktig og tenke på her er at det "tar også 30% mer plass" i systemet, dvs 30% større dyser sammenlignet med bensin. Lurt og tenke på kapasitet på pumpe® også...

E85 kan nesten regnes som et billig alternativ til racefuel, mener de sammenligner det med 104 oktan, men usikker på dette...

Mye mer kan sies, men en liten start :wink:

Husk! Takk regjeringen for E85 :lol:

Skrevet

Det var akkurat det jeg var ute etter å vite. :)

Vurderer sterkt å gå igang med E85, grunnen til at jeg spurte i første omgang var for å få vite hvordan bankefastheten var på den, for dette er jo vesentlig når man skal lade på :P

Skal takke regjeringen for E85 ja, må bare vente til det kommer litt flere pumpestasjoner rundt omkring først :lol:

Ikke så veldig mange som selger E85 her ennå :(

Skrevet
Det var akkurat det jeg var ute etter å vite. :)

Vurderer sterkt å gå igang med E85, grunnen til at jeg spurte i første omgang var for å få vite hvordan bankefastheten var på den, for dette er jo vesentlig når man skal lade på :P

Skal takke regjeringen for E85 ja, må bare vente til det kommer litt flere pumpestasjoner rundt omkring først :lol:

Ikke så veldig mange som selger E85 her ennå :(

Så lenge du ikke skal langkjøre så holder med en stasjon i nærheten da... Her i Bodø har det vært siden vår/sommer 2007.. :wink:

Skrevet

E85 = Sprit

Sprit reagerer med gummi på den måten at den tørker/løser opp de orginale gummislangene.

Hvist det står en stund uten sirkulasjon kan det ende i sprukkne slanger eller stykker av gummibiter kan løsne og tette til en dyse

og en kan tenke seg til hva som skjer da. ---Havari---

Så det er kanskje lurt og tenke på og skifte ut de orginale bensinslangene med noen metaliske.

Skrevet

Kommer vel stortsett til å kjøre i nærområdet, men har også planer om en del turer sørover etterhvert. :)

Bilen kommer nok til å være i daglig bruk de første årene fremover, så vi får se hva det blir til.

Førstebilen min dette, så økonomien stiller ikke til rådighet med bruksbil :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...