Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst må jeg si jeg er glad for å ha funnet ett Bmw forum der entusiastene og gurüene er samlet, og klare til å hjelpe en newbie i planleggingstadiet.

Jeg skal starte opp med ett gatebil prosjekt og trenger i den sammenheng svar på en del spm. Jeg har en del erfaring med restaurering, oppbygging og modifisering av biler, men har aldri vært borti Bmw tidligere.

Jeg har en del krav prosjektbilen må oppfylle, men det kommer jeg tilbake til om litt. Kan først fortelle litt om hva som er planen.

Jeg er ute etter ett langtidsprosjekt der planen er å plukke den helt ned, (tar det som en selvfølge, men nevner det likevell) fjerne alt av rust og bytte slitedeler. Rent utseendemessig skal den være nokså orginal, muligens senke den litt for veigrepet sin del.

Det er under panseret jeg har planer om å gjøre de "store" forandringene. Og det er også der jeg trenger hjelp fra gurüene der ute som kan alle knepene og vet hva som er verdt å bruke tid på.

Bilen skal gå på skilter, men likevell kunne brukes på bane når høyrefoten begynner å bli vel tung og tiden er inne for å rase fra seg.

Det skal være ett billigprosjekt, har ingen planer om å bruke ett sekssifret beløp.

Jeg tenkte på 320 eller 325. Hvilke av disse er mest holdbare? Vil ha en bil som ikke trenger mer enn normalt vedlikehold når den er ferdig.

Hvordan tåler dissa motorene turbokonvertering? Og hvor stor effektøkning kan jeg regne med å få med en turbo?

Mange spørsmål, men dette er kun i planleggingstadiet og ønsker å få så mye info som mulig før jeg starter opp.

Kom gjerne med annen nyttig info hvis det er noe som kan være greit å vite.

Mvh Håvard

Skrevet
vis du søker litt i forumet eller ppf sitt forum, finner du mye om begge disse, men er nok 325 som er mest brukt vil jeg tro;)

Har prøvd søkefunksjonen, men den ender opp med en helt hvit side.

Skrevet

325 er absolutt å foretrekke, den kan egentlig ikke sammenliknes med 320 engang. Er som natt og dag omtrent.

325 turbo er et velutprøvd konsept som fungerer veldig bra.

Som det ble foreslått her over så ville jeg regget meg på pure-pf.com forumet og satt av noen uker med lesing, det står i kilometervis av nyttig informasjon og inspirasjon (!).

Eneste ankepunktet jeg kan finne er at bilen ikke må kreve mer vedlikehold enn normalt, noe du i de fleste tilfeller bare kan glemme. Iallefall med turbomaskin. Det er alltid en pris for å ha noe gromt...en dyr pris.. :?

Skrevet

Hva er forskjellene på 320 og 325 bortsett fra sylindervolumet? Har begge rekke seksere?

Lurer også på hvilke som har diffbrems?

Takker for svar så langt!

Keep them comming :wink:

*edit* Skal lese gjennom det jeg finner av interesse på PPF turbo.

Skrevet

Hei

Velkommen. Har selv en 320 e36 som jeg skal montere turbo på. Har nylig sittet på en 320 turbo og d er nok futt i den ved 0,7 bar og ca 250 hk. Men så klart en 325 blir sprekere men også dyrere deler. '

Begge har rekkesekser

Skrevet

Takk for det.

250hp høres morro ut, var det med intercooler og større eksos?

Hvor mye tåler drivlinja 320 og 325? Og er den lik på begge?

Hva slags turbo er mest brukt?

Takk for svar

Skrevet

Kjenner ikkje til desse M20 motorene egentlig,men antar at toppene på B20 har mindre innsug/eksoskanaler,ventiler(?) osv enn B25. Toppene er anbefalt å sveise.

Turbovalget er litt utifra karakteristikken du vil ha,antall hk osv.. Blir brukt endel Garret,Turbonetics og ikkje minst Kina-kopier(type billig). A-Dekk selger kit til din M20 for en billig peng,men har vært diskutert kvalitet på både turbo og grenrør derifra på noen tråder. Ellers har GIK og Turboservice f.eks kit,men dyrere.

Skrevet

turbomaskin Skrevet: Man Jan 28, 2008 11:08 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Takk for det.

250hp høres morro ut, var det med intercooler og større eksos?

Hvor mye tåler drivlinja 320 og 325? Og er den lik på begge?

Hva slags turbo er mest brukt?

Takk for svar

Hei sann.

De var meg Marius-87 satt på til.

De er intercooler å 3"eksos hele veien Til ei effektpotte.

Men jeg kjører med 318 girboks å kardang så vi får sjå kor lenge de hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...