Bmwfanatic Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Heisann! Mulig jeg spør ett meget dumt spørsmål nå, men jeg har aldri skiftet dempere foran før.. Hvordan gjør man dette egentlig? Pleier det å være ett helvette å få den ut av fjørbeinet? Det skal sies att jeg har ikke begynt enda, spør før jeg skrur det fra hverandre.. Trenger jeg evnt noe spes verktøy?
2000Touring Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Kan være greit med ei fjærklemme... Hvis ikke sliter du med å få satt det sammen igjen.
conan Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Skru løs 3 muttere på dempertårnet, under panser. og fjørbeinet fra bærebroa. fort gjort. men skal du demontere denne trenger du fjærklemme.
Arild G. Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 kan vere et helvette å få av den store mutteren som holder dempern i fjørbeinet ja. på min x-e30 så endte det med at jeg måtte sage de av.
2000Touring Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 Muttertrekker er gull på den mutteren. Hvis ikke kan du jo holde igjen toppen av stanga med en skiftenøkkel, så den ikke går rundt sammen med mutteren. Må rette meg selv litt her, tror jeg. Arild G. - Ble litt usikker på hvilken mutter du mente, men jeg snakker om mutteren på toppen.
Arild G. Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 jeg mente den store mutteren på toppen av fjørbeinet som demper 'stanga' går igjennom. bruker å vere godt rusta fast den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja
Fliid Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja <- muttertrekker så går det. Men er selvfølgelig avhengig av komprimert luft da.
2000Touring Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 jeg mente den store mutteren på toppen av fjørbeinet som demper 'stanga' går igjennom.bruker å vere godt rusta fast den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja Regna med at vi snakket om 2 forskjellige ting, ja... Den på toppen er lett å få opp hvis man bruker en stor rørtang, evt med forlenger. (kraft ganger arm...)
Bmwfanatic Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Skrevet Januar 27, 2008 få av fjøra og alt det der er greit, bare lurte på å få selve demperen ut av fjørbeinet jeg
Arild G. Skrevet Januar 27, 2008 Skrevet Januar 27, 2008 som sagt, prøv med en STOR rørtang. det funka ikke i mitt tilfelle, så jeg måtte sage forsiktig et spor på tvers i mutteren (uten å skade gjengene på fjørbeinet) til den var av på ene sida. da var det lett å skru den av. dette vel å merke på 45mm fjørbein hvor det er utvendige gjenger på fjørbeinet. på 325i og 318is så er det 51mm fjørbein med innvendige gjenger (visst jeg ikke tar helt feil) og da funker ikke den sage metoden.
Bmwfanatic Skrevet Januar 27, 2008 Forfatter Skrevet Januar 27, 2008 passer bra det da jeg har 45mm fjørbein.. takker for svar
Bmwfanatic Skrevet Februar 6, 2008 Forfatter Skrevet Februar 6, 2008 for de som er intresserte i dette, så endte det med saging og meisel på begge sider, det fungerte godt og hadde ikke noe mer problemer med det..
bmwhans Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 hvordan er det hvis det sitter ille og jeg har 51mm fjærbein da? skal til med dette snart selv.
Bmwfanatic Skrevet Februar 6, 2008 Forfatter Skrevet Februar 6, 2008 tja, si det.. masse varme og kjemperørtang? hehe du får håpe det ikke er 10 år siden dem var skiftet, tror det er veldig lenge siden ting hadde vært oppe på min bil i allefall, for maken til stress for å få opp ting har jeg aldri vært borti
bmwhans Skrevet Februar 6, 2008 Skrevet Februar 6, 2008 hehe tror ikke de er nye akkurat for de begynner å bli ganske slappe men skal ha på litt rustløser tenker jeg hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå