Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Mulig jeg spør ett meget dumt spørsmål nå, men jeg har aldri skiftet dempere foran før.. Hvordan gjør man dette egentlig? Pleier det å være ett helvette å få den ut av fjørbeinet?

:oops:

Det skal sies att jeg har ikke begynt enda, spør før jeg skrur det fra hverandre.. Trenger jeg evnt noe spes verktøy?

Skrevet

Skru løs 3 muttere på dempertårnet, under panser. og fjørbeinet fra bærebroa. fort gjort. men skal du demontere denne trenger du fjærklemme.

Skrevet

Muttertrekker er gull på den mutteren. Hvis ikke kan du jo holde igjen toppen av stanga med en skiftenøkkel, så den ikke går rundt sammen med mutteren.

Må rette meg selv litt her, tror jeg.

Arild G. - Ble litt usikker på hvilken mutter du mente, men jeg snakker om mutteren på toppen.

Skrevet

jeg mente den store mutteren på toppen av fjørbeinet som demper 'stanga' går igjennom.

bruker å vere godt rusta fast

den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja :)

Skrevet

den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja <- muttertrekker så går det. Men er selvfølgelig avhengig av komprimert luft da.

Skrevet
jeg mente den store mutteren på toppen av fjørbeinet som demper 'stanga' går igjennom.

bruker å vere godt rusta fast

den muttern på toppen av støtdempern som sitter over tårnlagret er greit å bruke muttertrekker på ja :)

Regna med at vi snakket om 2 forskjellige ting, ja...

Den på toppen er lett å få opp hvis man bruker en stor rørtang, evt med forlenger. (kraft ganger arm...)

Skrevet

som sagt, prøv med en STOR rørtang.

det funka ikke i mitt tilfelle, så jeg måtte sage forsiktig et spor på tvers i mutteren (uten å skade gjengene på fjørbeinet) til den var av på ene sida. da var det lett å skru den av. dette vel å merke på 45mm fjørbein hvor det er utvendige gjenger på fjørbeinet.

på 325i og 318is så er det 51mm fjørbein med innvendige gjenger (visst jeg ikke tar helt feil) og da funker ikke den sage metoden.

• 2 weeks later...
Skrevet

tja, si det.. masse varme og kjemperørtang? hehe

du får håpe det ikke er 10 år siden dem var skiftet, tror det er veldig lenge siden ting hadde vært oppe på min bil i allefall, for maken til stress for å få opp ting har jeg aldri vært borti :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...