Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjøpte nylig en e34 520i, 92'. Lurer på om det er noen som har peiling på hva som kan være årsaken til at termostaten i dashboardet ligger mellom det første og nest første hakket under normal kjøring.. kjørte akkurat fra Oslo til Kristiansund (ca 8 timer for de som ikke er et lyn i geografi).

Står jeg stille med bilen på tomgang stiger tempen til arbeidstemp, mens når jeg begynner å kjøre så synker den sakte.

radiator vifta går som den skal ser det ut som.. går rolig når bilen er kald, og øker etterhvert som tempen stiger..

noen som har noen innspill ved evt bytte av det som kan være galt? ting jeg bør være obs på når slikt skjer eller hva som skal til for å få ordnet det?

Skrevet

Termostaten som står åpen heile tida sikkert,vatnet sirkulerer saktere på tomgang og får derfor opp varmen i motoren bedre. Ved kald motor,start bilen og få den driftsvarm. Kjenn fra starten av på slangen som går inn øverst på radiatoren om den blir varmere etterkvert som motortempen øker. Blir den det,står termostaten åpen eller den mangler. Skal være kaldt i den slangen til driftsvarme er oppnådd.

Skrevet

eventuelt kan du ta ut termostaten av termostathuset og legge den i en kjele med kaldt vann.. kok opp vannet, og ettersom om vannet blir varmere skal termostaten trekke seg sammen. gjør den det, er den i orden.

Skrevet

Er vel pakning på termostathuset som kansje bør byttes også? Iallfall byttet jeg det på min m50.

Vannpumpe er vel også verdt å ta en investering på om denne ikke er allerede byttet da.

Skrevet

Fantastisk, takk for svar. Vannpumpe er byttet en gang i 2007. Får prøve å bytte termostaten snart da.

Er det forresten noen farer å kjøre med gåen termostat?

Skrevet

Nei,hadde vært værre viss den ikkje hadde åpna i det heile. Einaste minuset er at den går kaldt lengre og har lavere dreiftstemp,og på kalde vinterdager blir det jo alltids litt meir slitasje på motor og kaldt i kupeen ;)

Skrevet
Nei,hadde vært værre viss den ikkje hadde åpna i det heile. Einaste minuset er at den går kaldt lengre og har lavere dreiftstemp,og på kalde vinterdager blir det jo alltids litt meir slitasje på motor og kaldt i kupeen ;)

Den forstår jeg, går ikke motoren på litt rikere blanding også imens den prøver å komme opp til driftstemp? synes eksosen lukter veldig bensin.. mulig det er bare jeg som er vandt til golfen til fattern, som er en haug år yngre enn bmw'en :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...