Gå til innhold

Problemer med drivlinje ix.(bilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøre litt hart ut i et kryss i går å da skjedde det, en forferdelig lyd "rrrrrrrrrr" (i mangel på noe bra utrykk :D )var sikker på at jeg skulle gå av veien men fikk heldigvis kjørt inn til en lomme bare 100 meter etter.

Da jeg løftet bilen opp viste det seg at splinen (tror det heter det) på akslingen fra fordelerkassa til front diffen hadde dratt seg rund, trill rund er ikke et spor igjenn på dritten, hva skal jeg gjøre kan jeg sveise den? jeg plukket den bare av og kjører nå med bakhjuls trekk, kjennes ut som jeg har dårlig klutsj kommer nesten ikke opp bratte bakker.

Hvordan er dette for midtdiffen kan det bli varmgang?

Skrevet

Var ikke noen mansjett der så det var endel rust, kanskje dette som har gjort det, aldig dratt det hardt på tørr asfalt og jeg har kjørt mange av kilometerne ??

Skrevet

Jeg må bare beklage, men deler til 325iX er vanskelig å oppdrive. :(

Har akkurat fått tak i en kar med en delebil.

Håper for guds skyld at han sender det som han har lovet! :)

Koster 8k + Moms hos Østbyen Bil i Bodø!

Bare ring dit om du er rik :)

hehe :P

Skrevet

Splinen ser omtrent slik ut, tydelig slitt ned.

1ned95kr8oildtxu935u.jpg

Har funnet ut etter mange timer søking på engelske sider at dette er et svært vanlig problem på ixen og for de som er interesert så finnes det måter å forsterke på, den ene kan du se på bildet nedenfor der akslingen er shimset for å få splinen luenger inn i hylsa:

wfs2sqrbq9pzr3kyy8u4.jpg

Og den andre og forlenge og maskinere akslingen slik at den går helt inn i hylsa, da får man 50%mer overflate (men blir litt vanskeligere å evnt demont.)

hf24h2tpqsrknofh9zld.jpg

Skrevet

Er det delen som går inn på foredelingskassa? tJeg har mellomakslingen liggende, har også foretdelingskassa og fremdiffen (uten stikkakslingene) Har også drivakslingene bak, men ikke diffen. samt mellomakslingen som går bak til til diffen.

Som sagt lengre opp så er det vanskelig å oppdrive deler til ix, så du har en pen mulighet nå ;)

Kom med bud.

Skrevet

Ja stemmer det var kanskje deg jeg fikk mail fra, ved uhell greide jeg å slette deg :( men ja det er mulig jeg må ha noe :D men jeg er ikke lysten på å bytte hele fordelerkassa håpet jeg kom unna med ny mellomaksel foran (shimset) og at det er nok spor igjenn i innersplinen.

Hva tror dere :?: eller kan jeg evnt sveise fast den gamle :?:

Skrevet

Fordelingskassa sitter jo bare på 4 bolter om jeg ikke husker feil.

Jeg kan ikke svare på ditt spm om maskinering desverre da jeg ikke har gjort det.. jeg demonterte hele drivlinjen og motor i ett fra bilen når jeg renska skallet og skrota den.

Skrevet

ikke kjør en meter.. men siten du ahr kjørt en stund så er nok fordelingskassa utslitt allerede desverre... OVERHODE ikke bra å kjøre uten ene mellmakselen da dette går på viskosekobling med lameler.. som blir utslit hvis du kjører slik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...