BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Har akkurat gått til innkjøp av en BMW 525 IX 1993 model. Lurer bare på hvordan dette systemet fungerer. Når jeg ligger bredt så kommer det opp en varseltrekant i displayet som blinker (oransje), akkurat som om den er inne å justerer på noe..
Gunnar Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Antispinnen som slår inn. Trykk på ASC-knappen, så slår du av systemet (indikeres ved at ASC-lampa lyser konstant).. antar ihvertfall at det fungerer på E34 også.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Men nå har jeg ikke noen form for antispinn! Det kommer kun når jeg ligger bredt og trør gassen godt inn
Gunnar Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Men nå har jeg ikke noen form for antispinn! Rart at antispinnlampa di blinker da, hvis du ikke har antispinn.. Det kommer kun når jeg ligger bredt og trør gassen godt inn Ja, er det ikke akkurat da en antispinn på en firehjulstrekker burde slå inn..?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Men nå har jeg ikke noen form for antispinn! Rart at antispinnlampa di blinker da, hvis du ikke har antispinn.. Det kommer kun når jeg ligger bredt og trør gassen godt inn Ja, er det ikke akkurat da en antispinn på en firehjulstrekker burde slå inn..? Men jeg mister ikke noe motorkraft heller. Lurer på om den kun indikerer at lammellene er inne å fordeler kraften mere framover? Ahh! En tur i instruksjonsboka gjorde susen. Forteller når bilens elektronisk regulerte sperresystem er i drift
Gunnar Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 På vanlige BMWer er varseltrekanten antispinn, og selv om den blinker behøver man på ingen måte merke noe tap i motorkraft. Så lenge den klarer å kontrollere slippen med ABSen, så gjør den det hele uten å redusere motorkraft. Og med 4WD skal det jo mye til at den slipper så mye at den må bremse motoren også. Men jeg må innrømme at jeg har blitt usikker her nå. Har aldri kjørt E34 med firehjulstrekk, men er det ikke viskose på de, slik som på E30? I så fall er det jo bare oljetempen som kontrollerer drivkraften, jo mer forskjell foran og bak, jo varmere blir olja. Føler det er på tide at en iX-ekspert må komme på banen.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Om du ser på mitt redigerte innlegg ser du at jeg fant ut av lyset
Gunnar Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Se der ja. Men som den nysgjerrigperen jeg er; Hva er det elektronisk regulerbare sperresystemet rent mekanisk/praktisk? Det høres jo flott ut, men er det ikke bare en type antispinn, eller er det en elektronisk styrt diffbrems? Hvilke akslinger har den det på?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Etter det jeg ser ut fra instruksjonsboka (som jeg leser gjennom nå). Så er det en elektrisk styrt sperre på bakakselen Det er visst en blanding mellom lammeller og viskose. Er jo himmla avansert disse greiene her Skal komme med mere oppdatering når jeg kommer så langt i instruksjonsboka
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Se her ja: " Kraftoverföringen sker via en fördelingsväksel, som vid behov spärras elektromagnetiskt. Differentialspärren i bakaxelväxeln manövreas elektrohydraulikt. Båda spärrsystemen regleras steglöst elektroniskt och kräver ingen inkopplingsmanöver från förarens sida. I normalfall är krafftfördelingen 36% til framaxeln och 64% till bakaxeln. Vid behov ändras kraftfördelingen emellertid omedelbart och anpassas til körsituasjonen. BMW 525IX/Touring är inte avsedd för köring i terräng. Däremot är framkomligheten utmärkt även på mycket dåliga och hala vägar tack vare fyrhjulsdriften. Vid bromsing försvinner spärrfunktionerna genast, så att ABS-systemet kan träda i funktion."
336mik Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 I senter diff er det en lamelldiff,som også har en elektro magnet for å låse totalt(50-50). Etter hva jeg tror,så fungerer sperra på bakakselen også sammen med senter diffen,altså via elektriske signaler som hydraulisk låser bakdiffen.
Aroid Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 hehe. akkurat samma jeg har på Lanceren min også diff å senter sperre artig på vinter føre.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Er jo helt konge på vinterføre hvertfall! Skyter jo rakett inn i rundkjøringen, så man kan jo utnytte alle luker uten nevneverdige problemer
2RE_Racing Skrevet Januar 28, 2008 Skrevet Januar 28, 2008 Kaller ikke bmw dette for traction control? Eller har jeg misforstått?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 28, 2008 Forfatter Skrevet Januar 28, 2008 Kaller ikke bmw dette for traction control?Eller har jeg misforstått? Traction control bruker bare bremsene til å bremse ned det hjulet som spinner i tillegg til at motorkraften i mange tilfeller reduseres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå