Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruk kun olja BMW selger på de kassene der (ca. 1600,- i olje, kommer ikke på små flasker så de må evt. tappe for deg), og la noen som kan det bytte den. Det er en litt spesiell prosedyre med varmkjøring, temperaturavlesning og fylling.

Nå er det sikkert mange her som hyler og bærer seg og sier at hvem som helst kan bytte og man kan bruke vanlig ATF-olje, men jeg har vært gjennom to ras på slike girkasser i løpet av 10-15.000km etter at uavhengig verksted har byttet olje, og brukt noe annen drit enn hva som er ment på den, så folk får si hva de vil..

Skrevet

Helt enig. Her må det benyttes skikkelig olje - det finnes eksempler på de som har skiftet olje selv - kjørt et lite år så har kassen tatt kveld. Hør med din lokale BMW forhandler hvilken olje som er anbefalt til automatkassen din.

Skrevet

Noen sier at olja/filter ikke skal skiftes og noen sier at det bør skiftes. Jeg mener også at olja på en automatkasse har godt av å bli skiftet ut selv om det er BMW longlife olje som er på kassene. Har du bilen inne på service kan det være greit at de sjekker tilstanden på olja i samme slengen. Var nylig inne til service med bilen min hvor olja ble sjekket - han på verkstedet der mente det var bare tull at olja ikke skulle skiftes på kassene. Er det lenge siden skift og /eller olja er dårlig må de sikkert flushe kassen først med olje.

Skrevet

Jeg skal inn å skifte olje på automatkassen og bakaksel nå...

På Strandveien Auto (BMW Verksted) i Trondheim ble det ca 3500,-

Det er verdt hvær ei krone...

Skrevet

E39 skal bruke ESSO LT71141 lifetime olje på automat kassene ,andre oljer vil ødelegge dem.Kan være en god investering hvis bilen har rundet 200 000.

Skrevet
Bruk kun olja BMW selger på de kassene der (ca. 1600,- i olje, kommer ikke på små flasker så de må evt. tappe for deg), og la noen som kan det bytte den. Det er en litt spesiell prosedyre med varmkjøring, temperaturavlesning og fylling.

Nå er det sikkert mange her som hyler og bærer seg og sier at hvem som helst kan bytte og man kan bruke vanlig ATF-olje, men jeg har vært gjennom to ras på slike girkasser i løpet av 10-15.000km etter at uavhengig verksted har byttet olje, og brukt noe annen drit enn hva som er ment på den, så folk får si hva de vil..

Det går fint å skifte olja selv, men du skal vite hva du driver med. På BMW bytter de vanligvis bare den olja som de får tappet av. Det er ikke tappeskrue på converteren. Da dreier det seg om 4-5 liter syns jeg huske.

Jeg kjøpte longlife olje på GS bildeler og der hadde de litersflasker.

Denne bilen har nå gått 80000km siden jeg byttet, og er like fin.

Det er lurt å skifte filter og det du får tappet av etter ca 100000km. Det er billig forsikring mot "kasseras".

Det trengs litt utstyr for å skifte den da siden påfyllingshullet er oppe i bunnpanna...

• 1 month later...
Skrevet

Bytta olje og filter hos tronrud bil... 3000.- greit nok. Ble noe bedre, men sliter fremdeles med at den ikke vil i høygir etter ett pådrag :cry: ... Må legge den i "S" og tilbake i "D" så girer den 2 kjappe...

Skrevet
Bytta olje og filter hos tronrud bil... 3000.- greit nok. Ble noe bedre, men sliter fremdeles med at den ikke vil i høygir etter ett pådrag :cry: ... Må legge den i "S" og tilbake i "D" så girer den 2 kjappe...

har også samme problem på min e-39 den girer ikke mer opp til 3 gir med gasspådrag men girer til 4 uten gass pådrag ..har både byttet olje og filter ...har kjørt med bmw tester på og grunnen er at svingprogram på kassen aktiveres når hastigheten passer 70 km ..mest sannsynlig er det en abs føler eller abs ring som står i hjulagret som er feil men kan ikke leses ut i høy hastighet...jeg har ikke funnet hvem det er ennå men holder på

Skrevet

He-he... sliter med det samme vi :) Har carsoft 6.5, men den leser ikke noen feil koder.. Hold meg oppdatert du, jeg sier i fra om jeg finner ut noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...