Gjest Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 Ledningen som sender styrestrøm til starteren fra tenningsbryteren går på vegen innom et relè (plassert på rattstammen, høyre side). Dette relèet har 4 kontakter, a) svart og gul (styrestrøm til starter) inn, b)svart og gul videre ut, c)jordingsledning, går til jord på rattstammen (brun) d)Brun og sort jodringsledning som forsvinner inn i ledningsnettet (merket "X55" i koblingsskjema. Problemet er da at signalet/styrestrømmen ikke slipper forbi releet, og bilen starter ikke. Den starter fint om du "hopper over" releet, eller triller igang. Så hva er ledning "d"?? Har målt den, og funnet ut at den går til jord nå, ergo er releet "stengt" når begge jordingsledninger er jord. Jeg antar at ledning "d" (X55) kommer fra en bryter/sensor av noe slag, og at denne har bestemt seg for å "si" at bilen ikke skal starte. Bilen har ikke alarm eller startsperre. 88 modell 524td. Tidligere samme dag ble ledningsnettet i ene døren byttet til et fra en 93/94 mod 540, grunnet sentrallås og el vinduer. Ingen uoriginale ledninger trukket opp i forbindelse med dette. Noen som vet hva det kan være? alle sikringer er ok..
Gjest Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 den var automat før den ble ombygd til 2,5tds manuell for 7 år siden (hos viborg i danmark)
Sir Hofstad Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 Rele er K1, starterrele, oftest lokalisert i sikringsbok foran. Sort/gul kjører gjennom rele fra tenningslås,styre og utgangs-spenning. Brun er gods, 12V-. Og den siste Sort/brun er 12v+ fra sperrekontakt. Kan sjekke sikring 17 (aut.kasse hvis den ikke er på 17), eller evt sette spenning på 30 på rele (sort/brun). Men går ut fra at den skal ha spenning fra 17 og at sperrekontakt er bortkoblet.
Gjest Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 stemmer at det er k1 rele ja... sikring 17 er i orden.. hvis jeg kobler ut den er bilen helt død.. hva er sperrekontakt? forstod ikke helt siste delen. Hvilken funksjon har dette da? takk for raske og gode svar! setter stor pris på dette!
Sir Hofstad Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 Du kan sette 12v+ på 30(sort/brun) Gjerne sikring på ledningen. 12v+ betyr 12v+ fra batteri. Vil du ha det utdypet får du si ifra, og hvor detaljert jeg skal forklare
Gjest Skrevet Januar 29, 2008 Skrevet Januar 29, 2008 men hvorfor ikke bare hoppe over releet? altså hvorfor har det bestemt seg for ikke å starte? hvilken funksjon har egentlig dette releet, altså i hvilke tilfeller skal det "si nei" til å starte?
Sir Hofstad Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Her har rele primært funksjon for å hindre motor å starte hvis autkasse står i annet enn P eller N. Ellers kan feks styreenhet ha 12v- funksjonen som ledd i startsperre osv. Ikke noe hokus-pokus å starte bil med sperre hvis man vet...
Gjest Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 så det er altså lite sannsynlig at dette har noe med styreenheten å gjøre, da jeg ikke har startsperre? antagelig bare noe gamle, klippte ledninger som sier at kassen ikke står i N/P..? jeg liker ikke å hoppe over slike ting uten å vite hva som er årsaken til problemet... men nok en gang, takk for hjelpen! kjekt å se at det er folk som har god greie på slikt.
Sir Hofstad Skrevet Januar 30, 2008 Skrevet Januar 30, 2008 Kan være startsperre, men lite sannsynlig. Virker mer som "harelabb" ombygging, kanskje. Og du har rett i det at man bør vite hvorfor problemer oppstår feks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå