Fortauskanten Auto Skrevet Januar 31, 2008 Skrevet Januar 31, 2008 Hei, Jeg har en BMW 316i Compact (E36) 95-mod,som har gått 140000 (M43-motor). Jeg har hatt den i fire år nå. Helt siden jeg fikk bilen har den brukt litt vann. Etterfyllt noen ganger i året. Men aldri hatt tegn til vann i oljen. Nå rett før jul fikk jeg en ujavn gange på motoren ved start(det første halve min). Noen uker senere "kokte" bilen. Eller dvs motortemp skøt opp på rødt. Hele systemet var da tomt for vann. Ett slange feste hadde knekt rett av(pga trykk?). Slangefestene er laget i et slags plast materiele eller bakkelit. Kan de ble dårlige med åra? Jeg bytte festet og fikk vann på igjen. Bilen gikk greit resten av dagen. Dagen etter oppdaget jeg veldig hvit røyk. Peilet oljen og da var øvre del av pinnen helt hvit. Oljen var også misfarget (lys sjokolade-farget). Jeg antok at det var topp-pakningen som hadde takket for seg. Tok av toppen og leverte den til planing (la merke til mye hvit seig olje/skum i topplokket og på peilepinnesiden i toppen). Monterte nyoverhalt topp med ny topp-pakning, skiftet olje og ny frostveske. Jeg kjørte bilen hjem og alt så bra ut. Ved start av bilen dagen etter ville den ikke starte før på fjerde forsøk(starteren klarte ikke å dra rundt).. vann i sylinder? Samme problemt hadde jeg også et par ganger før jeg byttet pakning. Etter å ha kjørt 10min var problemet tilbake (mye hvit eksos). Øvre del av peilepinnen var hvit av skum/, det samme var undersiden av oljepåfyllingslokket. Nivået i ekspansjonstanken var tydlig lavere. Temperaturen er normal. Etter dette har jeg ikke turt å kjøre bilen. Kan skummet/(hvite guffa) komme av rester av den gamle olja? Olja på den nedre delen av peilepinnen ser fortsatt helt ny ut. Hvordan kommer det vann i sylinder? Det er vel bare topp-pakning og topp som er mulighetene? Kan det være lekasje i kanaler i blokka? Hvor kan jeg få sjekket toppen min? På verkstedet jeg brukte til planing fant de ikke noen sprekk.. Hvordan konsantere om det er sprekk? Kan de oppdages med øyet? Trur ikke toppen min ble testet på noen annen måte. Også lurer jeg om noen vet hvor man kan få kjøpt låseverktøy til kam og svinghjul? Taknemlig for alle svar
LinnMerete1 Skrevet Januar 31, 2008 Skrevet Januar 31, 2008 de to plaststussene (en foran og en bak) pleier å oppløse seg etter noen år, luft kommer inn i kjølesystemet og motoren koker. toppen er aluminium og blir skakk eller får sprekker hvis den har vært veldig varm. den hvite røyken er vann i forbrenninga, og grøten i olja er vann. Spesialverktøy til kammen og veiva trenger du ikke så lenge du passer på at motoren er timet riktig når du setter det på =)
LinnMerete1 Skrevet Januar 31, 2008 Skrevet Januar 31, 2008 man skal bytte olje etter man har byttet toppakning, så enten har folka som har byttet den for deg ikke byttet olje eller så lekker den igjen. vannet kommer fra vannkanalene i blokka over i sylinderen. sylinderservice sjekker toppen din for sprekker. de ''gjennomlyser'' den for deg. er ikke alle sprekker som er lette å se=)
Sir Hofstad Skrevet Januar 31, 2008 Skrevet Januar 31, 2008 Enkleste er å handle ny motor av Haavard her inne.
Fortauskanten Auto Skrevet Januar 31, 2008 Forfatter Skrevet Januar 31, 2008 Oljen ble byttet. Skal trykkteste kjølesystemet i morgen. Finner nok ut at det lekker... Noen som vet hvor mye det koster å få "gjennomlyst" toppen? Jeg har ikke lyst å bestille ny topp før jeg er sikker på det er den som er problemet. Hva med blokka? Den kan vel også være sprukket? Jeg handlet slipesett med topp-pakning hos mekonomen... fra "Elring". Er det orginalpakning? Har det noe å si? Har faktisk vært på tanken med å hive inn en ny motor. Slippe all jobben med feilsøking. Hvor stor jobb er dette på denne bilen? Kan motoren heises ut på normalmåte.. eller må den først slippes ned? Takker for bra svar
Rabies Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 Det som har skjedd med compacten din er at du har fått en perfekt unskyldning for å putte i en større motor:-)
LinnMerete1 Skrevet Februar 1, 2008 Skrevet Februar 1, 2008 jeg betalte vel rundt en tusenlapp for planing og gjennomlysing tror jeg... toppen er jo laget av aluminium da, så den har vel lettere for å sprekke enn blokka... motoren er bare å plukke ut oppover som vanlig, den spretter nesten ut av seg selv
Fortauskanten Auto Skrevet Februar 2, 2008 Forfatter Skrevet Februar 2, 2008 Jeg trykktestet kjølesystemet i går kveld. Det ser ut som at toppen har en sprekk.. På varm motor falt trykket fra 1.0 bar til 0.75 på 10 min. Kjørte kompresjonstest på alle sylndrene, de var like. Startet bilen og lot den gå til driftstemperatur. Eksosen blir veldig tykk og hvit. Kan virke som at eksosen skifter i det termostaten åpner. Er ikke det logisk? At det da begynner å sirkulere mere vann i toppen? Eller er det fordi varmen får aluminiums-sprekka til å utvide seg? Nå er jeg egentlig ikke i tvil.. hehe.. den toppen må av igjen, og sjekkes. Hvis jeg ska ha ut motoren.. kan jeg løfte den ut sammen med girkassa? Eller må den deles? Hvilken torx pipe er den riktige for strekkboltene? Trur nemlig jeg brukte feil sist. Det er visst flere forslkjellige betegnelser/standarder på torx.. Jeg brukte en fra T-serien, trur riktig er fra E-serie??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå