Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har over en periode (ca. 4mnd) hatt problemer med venstre hovedlys (2001 look hella lykter med Xenon hovedlys). Feilmelding "Abblendlicht Prüfen". Lyset har i den siste tiden hatt problemer med å tenne, noe jeg trodde var 1 av 2 ting.

1. Pæra: Jeg kjøpte ny pære (Osram 66040 UVS), men problemet ble ikke løst.

2. Styreboksen for venstre xenon: Jeg kjøpte ny Hella styringsboks fra Koed i Danmark, og bytta ut den gamle. Problemet er fortsatt der.

For å være 100% sikker på at det ikke er pærene, har jeg testa alle 3 med høyre styringsboks, og de fungerer perfekt.

Jeg tenkte da (tror fremdeles) at det sikkert var noe feil på styringskretsen for venstre hovedlykt (styrestrøm for venstre styringsboks), så jeg kobla like greit den nye boksen med styrestrømmen på høyre side (som jeg vet fungerer), men til min store overraskelse tenner ikke pæra... Det vil si at verken den nye eller gamle styringsboksen får liv i pæra. Det enste som skjer et at det blir et lite blink hver gang jeg slår på bryteren for lysene.. (det hender 1. av 99 forsøk at pæra faktisk lyser en periode).

Er det noe forskjell på høyre og venstre styrestømkrets for boksene? At dette kanskje er årsaken til at den ikke fungerer på høyre side (der jeg har en gammel boks som fungerer 100% den dag i dag)..?

Noen som har et tips eller to? Begynner å bli temmelig desperat da dette har vært et uløst problem over lengre tid, og at bilen skal eu-godkjennes før mars :? (jeg vet jeg kan levere den inn hos BMW for feilsøk, men dette blir sikkert å koste nærmere 10 lapper, så hadde håpet på å løse problemet selv).

På forhånd takk :)

Skrevet

Jeg har ikke voldsomt greie på dette, men vet ihvertfall at hver pære i E39 har egen utgang fra lysmodulen. Modulen skrur av strømmen til en pære som enten drar for lite eller for mye strøm, og gir samtidig en feilmelding. Det er vel den meldingen du har fått.

Hvis du kan finne ledningen som går fra modulen til styreboksen; forsøk å bytte høyre og venstre side (med skjøteledninger).

Du finner litt info om lysmodulen på www.autopower.se under "gjør-det-selv".

Skrevet

Hei, og takk for svar.

Jeg har lest gjennom "howto's" på Autopower, men de sier bare det samme som jeg allerede har gjort.

Jeg kommer til å måte utgangsspenningen på styrestrømmen på hver av kontaktene (høyre vs. venstre side), og se eventuell differanse.

Det som i hovedsak får meg til å stusse på dette er at jeg vet høyre side (høyre pære og styreboks) fungerer 100%. Jeg ville da tro at den nye boksen jeg har kjøpt skulle fungere på høyre side, dersom jeg brukte styrestrømmen fra denne på den nye boksen, men den gang ei. Null respons.

Jeg får et blink i pæra på venstre side med den nye boksen, men ikke noe mer. I utgangspunktet skulle man da tro at det er spenningsfall på kretsen for ventre styrestrøm (ett eller annet sted mellom sikringsboksen og kontakten til styreenheten), slik at den ikke klarer å holde pæra lysende...(?).

Jeg er ingen ekspert på bil-elektronikk, så det er godt mulig jeg overser en viktig detalj. Håper derfor flere som har peiling på dette kan gi sitt syn på det (evt. si fra dersom dere mangler detaljer) :)

ps! sorry for helside med død tekst :shock:

Skrevet

Hei igjen,

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men kommenterer allikevel:

Jeg forstår deg slik at du allerede har testet slik jeg foreslo. Dvs. begge styrebokser (kalles vel også ballast?) og lamper, på både høyre og venstre side. Sjekket jording?

Da er nok muligheten stor for at det er feil på utgangen i modulen (som ifølge autopower ikke er uvanlig).

Fint hvis du forteller oss hva du finner ut. Jeg bare går og venter på når jeg selv får denne feilen.....

Skrevet

Har målt spenningen på høyre og venstre kontakt som skal inn i styreboksene, begge måler ca. 11.8V. Det er ingen jordingsfeil på ledningen inn, men noe må jo forårsake at såfort pæra er i så klarer den ikke å lever strøm nok til at det blir mer enn et blink.

Testet den nye boksen på høyre side, og den fungerer fint der, men ikke på venstre (fremdeles bare et kjapt blink).

Ballasten er vell noe som kommer i tillegg? En liten modul som plasseres foran styreboksen, for å unngå at det måles feil motstand (forårsaker f.eks "Abblendlicht prüfen" meldingen).

Er det noen andre bokser som styrer strømmen inn til styreboksene?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med xenon men på e39 uten xenon er det ihvertfall en styreboks på A stolpen under hanskerommet..

Skrevet

Takker, har sett på den.

Ringte BMW idag, men der var det ikke stort med info å få.

Svarene var,

"Pæra", "Styreenheten", "Tenneren", "lever inn bilen å få feilsøkt".

Ville vegre meg å levere inn bilen for feilsøking hos noen som ikke kunne fortelle meg om det var noen flere bokser før evt. styringsboksene som kunne forårsake feil, eller om det i det hele tatt var noen bokser der..

1000+ kr timen for den slags, neeeh :x

Skrevet

Jeg har lest litt i Bentley-manualen:

Det skal ikke være noen bokser mellom lysmodulen (ved a-stolpen) og styreboksen (ved lampa). Dvs. kun to bokser pluss pæra.

Fra lysmodulen går det en gul/grønn ledning til venstre lampe og en gul/blå til høyre. Lampa får jord fra en brun ledning festet til innerskjermen, felles punkt med fjernlys. Sjekk at den er fastskrudd.

Det finns kun et stk. skjema i boka, som da burde gjelde for alle E39. Men styreboksen (tenner/trafo) vet jeg har vært forandret. På vår sitter pæra festet med skruer. Det er vel no klipsgreier på senere?

I min uvitenhet ville jeg i ditt sted nå prøvd med en pluss fra batteriet rett til lampa. Helst med sikring mellom selvfølgelig. Da kobler du forbi hele elektronikken (lysmodulen). Håper noen skriker opp hvis dette er et vilt forslag.

Skrevet

Hei, og takk for svar og research :D

Jeg skal forsøke å koble direkte fra batteriet til inntaket på styringsboksen og se om det blir no liv.

Har fått noen hint om at det muligens er en MOSFET effektkrets som er dårlig i LCM'en :(

• 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...