Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei som sakt skal jeg bytte motor i men e36 316 (m43) til 318is (42) men lurer på om vannpumpa fra m43 passer i is-en?? for vannpumpa i 316 er ny...har prøvd å finne ut av det men er usikker :) håper noen vet :)

Skrevet

Er det ikke slik at de vannpumpene med ikkemetall skovler er dårlige dvs går i oppløsning etterhvert ? BMW sa at de først var ikkemetall(E36), så var de metall, så var/er de ikkemetall igjen. Hvorfor gjør BMW dette ?

Får vel uorginale med metallskovler ?

Skrevet

Versjonen med plastskovler er en pumpe som ikke er holdbar, men for all del, den holder jo en stund. Skovlene sprikker eller løsner fra akselen er vell gjengangere. Ja, trodde nå pumpe med metallskovler var og få tak i . Men hvor veit jeg ikke, kjører E30.

Skrevet

Hvordan pleier dette å utarte seg når de ryker..ryker de litt og litt over tid slik at det detter av bitvis slik at man får forvarsel ved at tempen begynner å stige kanskje på tomgang..? Eller er det vanlig at hele skovelen plutselig løsner fra akslingen..? Hvis det pleier skje på den sistnevnte måten er det jo best å skifte til metallskovler med en gang før motorhavari....

Skrevet

Hva som er mest vanlig vet jeg ikke, men i begge tilfeller stiger tempen og du får ett godt forvarsel på at noe er galt. så det du sier om motorhavari kan jeg ikke helt forstå :) Sprekker kan oppstå i plasten, akslingen kan løsne (den begynner da og slurre). Selvfølgelig kan biter havne i kjølesystemet, men en vannpumpe burde byttes inniblandt som alt annet.

Skrevet

Jeg tenker slik at hvis dette skjer så fort at man ikke legger merke til at tempen er høyere enn normalt, så er det vel nok at motoren koker en gang for at toppen sprikker..?

Skrevet

Ja, det er det. Men jeg personlig gløtter innom temp nåla titt og ofte, så det burde gå bra for de fleste :) Selvom nyere BMW'r tydeligvis har " så lenge den er innfenfor godkjent tempnivå så ligger nåla rett opp" så burde en vanlig mann/kvinne i gata oppdage at her er noe riv ruskende galt :)

Edit; Uansett når den koker så går nåla fort opp på rødt. Men er dog ikke slik " PANG " der gikk den på rødt. Da vil jeg nå påstå at du har feil med føler / instrument i tilegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...