Gå til innhold

Skal det være mulig å dra rundt reimhjulet for hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lang tid hatt problemer med E30 320`en.. Viskosekoblingen er ødelagt, mener jeg, og har nå en kjempelekkasje fra vannpumpa. Lå under bilen istad, og tok av viftereima for å sjekke om jeg kunne dra rundt enkelte komponenter, men reimhjulet står fast, noe sier meg at dette er riktig, men spør uansett, siden viftereima begynner å skrike på høyt turtall og den er stram som den skal være...

Skrevet

ja er altså det nederste hjulet på motoren jeg mener.. sto oppi motoren å prøvde med 3 fingre istad... får komme meg under bilen igjen en tur kanskje...

Skrevet

Å dra veiva rundt for hånd med plugger på plass og god komp er ikke lett :)

Problemet ditt er slakk eller dårlig viftereim tenker jeg. Skift vannpumpe, viskosekobling og reim så blir det i orden.

Vil du kontrollere viskosekoblinga så prøver du å holde den igjen med f. eks en avis når motoren er varm og vifta går. Skal ikke stoppe lett, men dra tungt og bestemt :lol:

Skrevet

Okey, skal ha ut vannpumpe i morgen å sjekke tilstanden... viskosekobling har jeg vel også iløpet av et par dager.. teset å stoppe vifta med et ganske stivt plastikark, den ble det bare fliser av...

Skrevet

Det nederste reimhjulet (altså veiva/stemplene) skal du ikke kunne klare å dra rundt for hånd, uten verktøy.

Da skal du være sterk i arma ihvertfall. :)

At viftereimene skriker kan komme av at de er for slakke, slitte og/eller fuktige.

Bytt reim og stram den så mye at du kan vri den 90 grader maks.

Har du den for stram igjen slik at det ikke finnes bevegelse i den i det heletatt så kan den slite seg og/eller slites veldig fort.

Skrevet

Syntes det høres ut som viskosen din er inne for fult jeg. Men for all del, går ann og bytte :P Men du ender nok opp med 2 stk som fungerer : )

Skrevet

Blir nok ikke det gitt.. ute å demonterte en god del nå, og kulelageret i viskosekoblingen er så å si på vei ut av koblingen :) så det var en god nyhet for meg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...