HOLTAN Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 Skal bytte olje på 318i E36 (M40 motor).. Er det noen som vet HVILKEN olje som fungerer best på denne motoren? hvilken olje som hjelper mot tikking for eksempel..
bmwhans Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 lurer på det samme til min bil. finnes det en oversikt her inne noe sted??
Bimmer325cab Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 stikk inn på castrol.com og velg norge å stikk inn på smøretabell der ligge alt.kjører castrol Edge sport på min 325i
maurtin Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 HVILKEN olje du skal bruke? Vel, på min tidligere M40-motor som tikket veldig prøvde jeg forskjellige oljer. Mineralsk, del-synt og hel-synt. Synes felleskjøpet sin SS motorolje 10W40 mineralsk var best mot tikking. Desto tynnere olje jeg brukte dessto mer tikket den. Kan også anbefale å ta motorrens, enten med diesel eller diverse produkter som koster 10 ganger så mye.
mbkomfort Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 Jepp, oljen fra felleskjøpet er samme som du kan kjøpe dyrt på Statoil.. På eldre motorer er det best å bruke rimelig olje men den må skiftes ofte!! selv om bilen bruker litt olje må den skiftes, det er den nye oljen du etterfyller som forbrukes, så ligger den gamle grøten igjenn i motoren!
jensemann23 Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 HVILKEN olje ja, den som er absolutt best til m40 er Valvoline Maxlife 10W40! koster 70 kr, men er bra!
oddis Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 HVILKEN olje ja, den som er absolutt best til m40 er Valvoline Maxlife 10W40! koster 70 kr, men er bra! MaxLife'n er meget bra, men koster som sagt bortimot 70kr literen. Ser lite poeng i å bruke så dyr olje på en såpass gammel og dårlig motor .. CD Cardic delsyntetisk 10-40W er perfekt for M40. 149kr for 5 liter på Bilextra! Har prøvd snart 20 forskjellige oljer på M40 motoren min, og det eneste som duger er 10-40W delsyntetisk.
vetu03 Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 har hatt veldig sukses med Castrol. Husker ikke hvem i farta. Skal stikke i garasjen og sjekke;) Castrol er jo bmw da på en måte..
HOLTAN Skrevet Februar 8, 2008 Forfatter Skrevet Februar 8, 2008 Takk for bra respons på problemet nå har jeg ihvertfall skjønt at jeg skal bruke 10W40 olje.. minst delsyntetisk.!
DaySleeper Skrevet Februar 8, 2008 Skrevet Februar 8, 2008 Castrol er jo bmw sin olje som anbeales. Seff er jo ikke det alfa omega, men jeg ville hold meg unna billig olje. Men obs, noen oljer holder bedre på vann enn andre og det er ikke noe man ønsker. Eks, shell sin olje tidligere kunne det skje. Ikke så farlig før du tar en kaldstard og olja er frossen. Men tvile på at slikt er et problem i dag. Men over til spørsmåle. Hvis motoren din er 100% olje tett bruker du alti helsynt. sia det smører bedre hele veien. Om du miste litt olje, prøv delsynt. Men det er ikke lurt og bruke tykkere olje for og fjerne tikking vil jeg tro, sia tykk olje sliter ut motoren raskere. BMW anbealer for de som kjøre ekstremt hart og bruke olje som tåler mer, men hvis du kun kjører langs norske veien hoper jeg no ikke at noen kjører så hart til normalt. (Type banekjøring). No har jeg aldri hadd M40, men er det ikke hydraulisk ventil styring på disse? I så fall vil jeg tru at om det tikker er det pga slitene løftere. Trur jeg har hørt at hydrolikken og blir slitt omkring 200k. Men som sagt, jeg vet ikke. Så du må ikke ta det som et godt ord om ikke noen kan støtte meg på den teorien her inne? Uansett, jeg kjører kun Castrol hel synt. på min m20 og m30 motor.
Zenon_78 Skrevet Februar 9, 2008 Skrevet Februar 9, 2008 Jeg har alltid brukt Castrol eller Mobil1 på mine bmw'er, men har samtidig brukt halvsyntetisk olje fra Biltema på samboeren sin eldre bil, og den har klart mange mange km på den oljen, så jeg begynner å lure på om det er vits å kjøpe så dyr olje... Men uansett; i instruksjonsboken din pleier det å stå hvilke krav motoren stiller til oljen, og så prøver du å finne en olje som tilfredsstiller de kravene. Men det er nok ikke så mange som gjør det så komplisert i praksis:-) Angående tikkingen; jeg vil også tro det er en grunn til den, og "tykk" olje er kanskje bra for tikkingen, men ikke for kaldstart av motoren. Er motoren tett, bruk syntetisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå