camxer Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 Hei alle sammen, sitter her og vurderer å få litt mer futt i bilen min. Jeg har en helt standard E34 520iA med nyoverhalt M50B20 motor og automat. Har alltid trodd at kompressorer ga bilen kraft rett fra starten av, mens turbo trengte litt tid før de satt i gang. Fra det jeg har lest så har jeg trodd feil... kompressoren skal stjele rundt 30hk fra motoren min(150hk originalt) og bruke lengre tid før den gir merkbar effektøkning enn turbo. Så jeg lurer egentlig på hva som er sant og finne ut hva som er best. For diskusjonens skyld så skal pris ikke bli brukt som argument. Takker for alle svar! (har søkt i forumet, men søkefunksjonen liker ikke meg...)
conan Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 Hmmmm, den har jeg oxo trodd. Presse leverer helt fra bunn da den går på reim, snurre er mere avhengig av trykk da denne drives av strømmen og farta på eksosen. At pressa stjeler effekt stemmer da det er motorens effekt som driver den, men den leverer jo tilbake mere effekt en den stjeler, så summa sumarium er det effekt økning. Hva som er best er det vel delte meninger om, og kommer vel litt an på hva eieren er ute etter. Begge har sine bruksområder, men forskjellen er nok mest når effekten kommer på turtall registeret.
Azeton Skrevet Februar 11, 2008 Skrevet Februar 11, 2008 Du kjøper det du har lys på. Er mer personlig valg det der.. er så mye som kan gjøres. Enkelte kompressorer fungerer jo som en turbo. Så om du skal ha orntli greier er det skrukompressor du skal gå for!
camxer Skrevet Februar 11, 2008 Forfatter Skrevet Februar 11, 2008 Hva er det store forskjellen mellom ordentlig skrukompressor og rimeligere type kompressorer? Er egentlig mest etter å ha kraft rett fra starten av siden jeg har en ganske lat automat... Hvordan kan jeg finne ut om jeg kjøper meg en kompressor som gir kraft rett fra begynnelsen og en kompressor som fungerer som "turbo"? Vil ikke kjøpe feil:(
oddis Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Kompressor blir ofte brukt på mindre effektuttak, der innstallasjonsarbeid og kostnad spiller inn (ESS sine kit f.eks). Tar også mindre fysisk plass en en turboinnstallasjon, spesielt hvis du utelater en intercooler.
camxer Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Skrevet Februar 12, 2008 Er det mulig å se på utseendet om kompressoren er bra eller dårlig? Har nemlig lyst på denne kompressoren, men selgeren har ikke så mye info om den... Her er bilde:
330xi Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Jeg satt inne med samme forståelsen som deg. Da jeg monterte kompressor på min bil trodde jeg den kom til å dra på helt fra bunnen av, men der tok jeg feil. Jeg får ikke overlading før jeg passerer 3200 omdreininger. Dette tilsvarer vel ca en turbo. På en anen side vil jo turboen ha en synkende effektkurve mot slutten av regsteret, mens kompressoren bare øker på jo mer turtall du får. Min bli ble faktisk dauere i starten, men fikk en sinnsykt slutteffekt! Mitt kompressorkit kommer fra ESS, og er av typen uten intercooler.
Snake Oil Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 en kompressor fungerer mye på samme viset som en turbo.den mater inn luft.mengden luft bestemmes av størrelsen på greiene. har du en liten en,så spinner den opp nesten fra tomgang,man får et bra skyv i bunn,men liten toppeffekt da den ikke klarer å levere store nok mengder. skal man ha mye effekt må man benytte seg av turtallet og montere større snurre.da får man høyere toppeffekt men også lag(mest turbo) og man ofrer i bunn. en diesel er et godt eksempel, da denne motoren er ubrukelig uten overlading.disse har små snurrer slik at man får et voldsomt skyv og moment på bunnen der folk flest opererer i det daglige.men,selv om teknologien går sin gang med vridbare blader,høyttrykksdyser osv. så er det fortsatt rimelig dødt på toppen. og glem aldri at diesel is the fuel of satan,og feite biler kan aldri gå på curryolje he he... skal man ha en optimal motor så må man nesten velge en turbo/kompressor og legge resten av motorens spesifikasjoner etter denne og hva man på forhånd har bestemt seg for å oppnå. amerikanerne har det noe enklere da de bare mater på med volum og suppe.en 11liters motor merker nok knapt om du slenger på en skruekompressor på størrelse med en lavblokk.2,0 liter er noe mindre,og det krever visse grep i forhold. ved ettermontering i en bmw er nok en kompressor mest brukt pga. dette er enklest ved bare en moderat effektøkning av standard motor.enkelt å montere enkelt å demontere.og det funker bra.
Gustav C. Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Nye Twin sqrew kompressoren til Ess er rå! Lader for fult fra 2000 opm! Den koster jo deretter også da.. Men uansett, må bare si en ting, selv om det er stygt av meg. Hvorfor koste på en 320/520 turbo kit eller kompressor? Helt seriøst?? Får et mye høyere forbruk ettersom bilen går bedre og man kjører mer aktivt, økt slitasje på motor og drivlinje samt. økte serviceutgifter, bilen har mer effekt enn oppgitt i vognkort og er derfor ikke lengre lovlig, forsikringen risikerer du å få regress på viss du er uheldig.. Alt det der for 50-100 hk som viss du har automat kjennes ut som 30 hk ekstra! Har du automat i tillegg blir du flisa av en 325/525 med manuell og frakjørt av en 323/523 med manuell. Hvorfor ikke kjøpe deg en litt kvassere bil i stedet?
Snake Oil Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 he he... brutalt ærlig du var da.må bare kverulere litt uansett. de 50 hestene kan skape regress og myye verre ting for den saks skyld,MEN da må det kunne knyttes som en medvirkende årsak til uhellet,eller i pengespørsmålet mest sannsylig årsak. det med forbruk kommer jo ann på.hvis du får mere skyv i bunnen og ting er gjort skikkelig,vil du da bruke mere fuel??eller mindre siden du kan ligge på lavere turtall/høyere gir?? automat biten er grei,har man automat så har man i utgangspunktet tapt uansett så.......men ved trim av diesel foreksempel som jeg antar du refererer til i denne sammenheng,da vil du ikke merke så mye som på manuell hvis du går amok med kickdown.dette av samme grunn som nevnt tidligere,mye i bunn lite i topp,ergo skivebom for din bruk av automatkassen.
camxer Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Skrevet Februar 12, 2008 Fra det jeg har funnet ut så er det mulig å godkjenne en bil med opptil 15% effektøkning hos biltilsynet. Du må bare sørge for bedre bremser osv (det var det de sa til meg for en uke siden). Jeg skjønner argumentet, med at det er bedre å kjøpe med større motor enn bygge turbo/kompressor på en toliter... Tingen er at dette er den første bilen min og jeg er veldig glad i den. Problemet er at den er så dau på bunn... Jeg kan få tak i de fleste nødvendige deler til en ganske rimelig(ikke langt ifra gratis...) sum gjennom noen bekjente, så det blir ikke en veldig stor utgift. Bilen er som sagt i veldig bra stand og jeg har ikke tenkt å lade mer enn 05-06 bar. Er bare ute etter mer bunndrag.
Gustav C. Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Jeg skal ikke dra det her videre.. Sendte PM til Snake Oil i stedet. Elsker å kverulere, saklig eller usaklig, samma for meg. Moro er det!
Snake Oil Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Dersom en har en dialog med biltilsynet fra starten av så er det mye som lar seg ordne. tror rett og slett du burde snakke med noen som selger kompressorer/kit og har erfaring på dette området.si hva du ønsker og så anbefaler de deg en kompressor iallefall,om ikke et oppsett. ladetrykk som starter på 3200 er helt feil for deg da. bare 0,5-0,6 er ikke bare bare det på en sånn motor skjønner du om du skal styre mye på på egenhånd så kjøp deg iallefall en bredbåndslambda før det smeller.kjekk å ha uansett. He he...rolig nå kong gustav.du var jo lettere å fyre enn en nyttårsrakett
Gustav C. Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Saab 9-3 turbo lader på 0,3 bar orginalt. Da har den 150 hk på en 2 liter. Kompis som har en chippa 9-3. Lader nå på 0,7 bar og har 230 hk. Så viss du mente bar når du skrev 05-06 er det høyt med tanke på at motoren ikke er konstruert for turbo i det hele tatt. Siden det er førstebilen din skjønner jeg faktisk at du har lyst til å legge i den noen timer og kroner i stedet for å bare bytte bil
conan Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Bmw motoren tåler faktisk veldig mye hk på orginal oppsett, bare det er gjort riktig. Anng bt så holder det nesten bare med bremsepapirer så reel effekt er dokumentert ( bare og skru ned trykket til 0.2 før bremsinga det) Alt kan godkjennes, bare ting er riktig gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå