336mik Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Litt forskjellig hva folk kan om kompressorer her ser jeg. En skru-kompressor(sånn som ofte sees opp av et panser på en dragster med stor v8) lader helt fra bunn. En sentrifulgal kompressor,som er litt turbo-aktig i formen lader ikke fullt fra bunn,men kommer litt mer etterhvert. Turbo er for å få mye hester på topp(mye turtall),som gir en ketchup effekt,dette gjelder også for sentrifugal kompressor. Skru kompressor gir ladetrykk fra bunn,og uten at jeg skal si det helt sikkert,så synker ladetrykket litt på toppen.Skru kompressoren gir vel også bedre respons enn de 2 andre.
330xi Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Litt forskjellig hva folk kan om kompressorer her ser jeg.En skru-kompressor(sånn som ofte sees opp av et panser på en dragster med stor v8) lader helt fra bunn. En sentrifulgal kompressor,som er litt turbo-aktig i formen lader ikke fullt fra bunn,men kommer litt mer etterhvert. Turbo er for å få mye hester på topp(mye turtall),som gir en ketchup effekt,dette gjelder også for sentrifugal kompressor. Skru kompressor gir ladetrykk fra bunn,og uten at jeg skal si det helt sikkert,så synker ladetrykket litt på toppen.Skru kompressoren gir vel også bedre respons enn de 2 andre. Jeg har sentrifugalkompressor, og den mister ikke effekt på topp. Enda jeg har flytta sperra mi så mater den på hele veien. Det stemmer dog at den lagger, får ikke overtrykk før rundt 3000 omdreininger.
camxer Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Skrevet Februar 12, 2008 Fant nettop ut at det jeg kunne få tak i billigt er av typen: sentrifugalkompressor. tipper at skrukompressor er ganske dyrt Trodde fra starten av at det var kun en type kompressor og at den matet på overtrykk rett fra begynnelsen. Blir vel litt poengløst med sentrifugalkompressor på en M50B20 med automat?
Snake Oil Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 en skruekompressor er den minst effektive kompressoren og totalt ubrukelig på en bmw.den er stor,lite effektiv og tung. finnes flere typer som er mer effektive enn andre,men da dyrere å produsere pga oppbyggingen. men,ja den lader bra i bunn men ikke på topp. derav navnet "blower". sier seg selv at en konstruksjon beregnet for ventilering av gruver under 2 verdenskrig ikke er det beste valget på en liten bmw den mest effektive er sentrifugalkompressoren og ligner en turbo.og denne kommer mest til sin rett på høyere turtall da denne kan levere noen sinnsyke omdreininger.fordelen kontra turbo er null lag.lag er tiden det tar fra du tramper på pedalen til skyvet kommer.seff.innenfor kompressorens arbeidsområde. at den ikke reagerer før 3000rpm er ikke lag,det er utenfor dens arbeidsområde fordi en heller vil at den skal levere en stigende kurve helt til rødmerket heller enn å risikere å gå tom kompressorer kommer i mange størrelser og leveres etter behov på samme måte som turboer,bare det at turbo er mer utbredt pga sin effektivitet og markedet derav større. flere biler leveres foreksempel med kompressor på lavt turtall for å bli avløst av en turbo høyere i registeret når kompressoren har skapt nok avgass til at den kommer til sin rett. et fantastisk godt eksempel på dette er golf gt som produserer 170hk av en 1.4liter.oppturen er at den er gjerrig på bensinen også som følge av sin effektivitet som trådstarter spør om så mener jeg han bør velge sentrifugalkompressor kontra turbo pga lettere montering og trenger ikke ta olje(trykk) fra motoren.mindre arbeid og tilfredstillende resultat.
camxer Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Skrevet Februar 12, 2008 Tusen, tusen takk for hjelpen Snake oil og alle andre som skrev i denne tråden! Ser ut som at kompressor er veien å gå for meg etter den forklaringen der Veldig godt poeng med at kompressorer trenger ikke oljetrykk og jeg trenger heller ikke å sveise inn oljeretur i blokken(som er laget av aluminium?). Er det stor vits å ha intercooler hvis jeg skal ha kompressor? Får den til en rimelig sum, men jeg lurer på om det er verdt bryet med montering osv... Hvem vet, kanskje det blir prosjektråd på meg snart:) en siste ting, siden kompressoren stjeler kraft fra motoren for å så være i drift, blir ikke bilen min dauere på bunn da?
Bonden Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Hvordan kan du regulere trykket til å bli riktig over et stort turtalsregister med mekanisk presse ? ,jeg sjønner at man drever pressa til en vis overlading ,men hvor mye øker trykket etter som turtallet på motoren øker.
336mik Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Hvordan kan du regulere trykket til å bli riktig over et stort turtalsregister med mekanisk presse ? ,jeg sjønner at man drever pressa til en vis overlading ,men hvor mye øker trykket etter som turtallet på motoren øker. På en skru presse holder trykket seg nogenlunde stabilt hele veien. Dette fordi pressa leverer x antall liter pr runde,nesten samme åssen turtall den sviver på,og siden motoren har like store sylindere hele tiden blir fyllingsgraden ca den samme. Skru presse gir også en virkningsgrad nærmere sugemotor(ikke ketchup-effekt).
330xi Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Tusen, tusen takk for hjelpen Snake oil og alle andre som skrev i denne tråden!Ser ut som at kompressor er veien å gå for meg etter den forklaringen der Veldig godt poeng med at kompressorer trenger ikke oljetrykk og jeg trenger heller ikke å sveise inn oljeretur i blokken(som er laget av aluminium?). Er det stor vits å ha intercooler hvis jeg skal ha kompressor? Får den til en rimelig sum, men jeg lurer på om det er verdt bryet med montering osv... Hvem vet, kanskje det blir prosjektråd på meg snart:) en siste ting, siden kompressoren stjeler kraft fra motoren for å så være i drift, blir ikke bilen min dauere på bunn da? Kompressoren min bruker olje fra motoren. Man trenger ikke hull i blokka for å få retur til oljen. Jeg borra bare hull nederst i peilepinnerøret og sveisa på en liten rørstump, så smekka jeg bare slangen på den lille rørbiten med en slangeklemme, og vips: Oljeretur på 10 min!. Bare et lite tips
336mik Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Det var faktisk en ganske god løsning 330xi. Og tilbake til topic:På bunn produserer en presse mer enn den stjeler(gjeler skru presse). Og en intercooler er alltid bra å ha,siden komprimert luft har en lei tendens til å bli varm. Den hjelper til (mest) på momentet har jeg blitt fortalt.
camxer Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Skrevet Februar 12, 2008 Takker og bukker igjen Det var slettes ikke noen dårlig løsning med oljeretur fra kompressor. Husker bare at med turbo så må man ha ganske bra fall siden det er ikke trykk på oljereturen. Er klar over at under kompresjon så produseres det en del ekstra varme, men jeg vet ikke hvor mye det har å så. Uansett, jeg tror at jeg går for intercooler siden den fungerer som en fin "penisforlenger" når den stikker ut under grillen/fangeren (ikke at min trenger forlengelse...) Hmm, jeg skal gå for sentrifugalkompressor, så jeg vet ikke om det du har skrevet 336mik om skrupresse er gyldig for sentrifugalkompressor. Blir bilen min dauere på bunn på grunn av en sentrifugalkompressor?
330xi Skrevet Februar 12, 2008 Skrevet Februar 12, 2008 Intercooler er nok ikke noen dum ide. Luften fra min blir i overkant varm, men jeg gidder rett og slett ikke å styre med noe intercooler. Siden jeg har 4x4 ville det medføre en hel masse ombygging og skit. Sliter jo med en ekstra aksling og osv frammi der :/ Du vil nok merke litt dauhet helt i bunnen med en sentrifugalkompressor ja. Jeg merka vertfall litt tap helt i bunnen av 1 gir, men merker ikke noe i de andre girene så lenge jeg har litt turtatt før girskifte.
|Ole| Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 kor mange hk kan eg rekne med aa faa med 0.5 bar ladetrykk paa en e30 320?? haaper det er greit att eg bruker forumet ditt...
camxer Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Skrevet Februar 13, 2008 Ey, kom deg vekk! Neida... Går helt fint at du låner tråden litt
doffa Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 min E30 325 comp ladder 0,4 på 1500o/min og ladder 0,8 fra 5000 o/min. ess sinte comp
camxer Skrevet Februar 24, 2008 Forfatter Skrevet Februar 24, 2008 Sånn, nå har jeg skaffet meg sentrifugal kompressor med feste brankett osv og IC, men lurer på hva annet jeg trenger... Det er snakk om en M50B20 motor Vet ikke heller om jeg må ha trykkrør eller siliconslanger? Er ganske ny på dette hehe Taker for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå