Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har et litt rart kjøleproblem på min m20b25, fungerer slik at når jeg kjører økonomisk og nromalt tempo, dvs. å følge trafikken pent i ca. 2000 rpm blir den etter en stund med kjøring varm, og temp måleren går over til neste hakk på måleren. Da mener jeg den streken mellom midten og det røde, der ligger den stabil, selv om jeg skulle ligge i 100 km/t og med andre ord ha veldig god luftkjøling. Gjelder også køkjøring

Men hvis jeg derimot gjør stikk motsatt av logisk, gir på og får litt turtall, da tar det ikke lange tida før den går tilbake til midten.

Hvis jeg da begynner å kjøre rolig igjen, går tempen opp på nytt.

Jeg har sliten viftereim, har kjøpt ny termostat som jeg skal sette inn snart. hva med vannpumpe? Bilen bruker ikke vann eller olje, og det er ikke noe hvitt gugg i olja. alt fungerer egentlig helt topp, bare rart at med tempraturen på rolig kjøring. noen tips? Bien har 140tkm på tellern.

Skrevet

det her lurer jeg på også, akkurat samme drittproblem!? Har byttet kjølevæske, driver nå å skal bytte viskose. Tenkte også på vannpumpe, men den virket grei når jeg tok den ut, ingen slark eller ulyder...

Skrevet

Kaskje skovlene i vannpumpa begynner å bli små(hvis ikkemetall skovler)..vet ikke men høres sånn ut i forhold til symptomene; ved høyere motorturtall klrer pumpa å sirkulere kjølevæsken bedre..? Gi beskjed på tråden når du finner ut hva som gjør det..

Skrevet

Rare greier, har helt klart en sammenheng mellom turtall og kjøling hvertfall, skal prøve termostat nå. viskosekoblingen min fungerer bra. så vannpumpe må bli neste da, eller muligens noe radiator rense vidundermiddel...

Skrevet

jeg syns ikke det høres rart ut. særlig ikke på en M20 B25 som har igjen olje kjøler med termostat på oljekjøleren.

også ligger temperatur måleren på en sånn plass at den får kald vann igjen når radiatoren blir kald.

sånn var det på M20 B23 motoren min også. den kjør jeg uten radiator vifte i 2år. uten noen problemer. bare fint at temperatur måleren funger fort.

Skrevet

tipper på enten termostat eller vannpumpe. kanskje du har luftbobler bak termostaten. da ville nok tarmostaten ikke åpnet seg men det er en mulighet. vannpumpa kan du enkelt sjekke ved å ta av lokket og sjekke om det er sirkulasjon i vannet. bobler det i tanken da er antageligvis toppen din gått men at det er sirkulasjon er bare bra for det viser at vannpumpa jobber.

Skrevet

Jeg kan jo se om det er sirkulasjon ja, det er en ting. men bilen har jo kjøling, jeg bare syns den slår litt rart inn. så jeg tenkte kanskje på om vannpumpa er sliten, ser jo ikke det ved å ta av lokket og se. men skal se om jeg får tatt ut vannpumpa i helga..

Skrevet

har samme problem på min, men det er når den står på tomgang, fin temperatur ved kjøring, jeg har ny vannpumpe og termostat, kan d være luft i systemet?

Skrevet

til johnny: dette høres ut som luft i systemet.. nesten sikkert..

til BmwBenny: Kan være vannpumpa som er gåen ja. når vannpumpa mi var gåen hadde hele dritten bokstaveligtalt blitt knust:P men at den kan være sliten virker logisk. er jo bare en måte å finne det ut på=) er en enkel opperasjon å ta ut vannpumpa og da kan du jo sjekke termostaten i samme slengen. kan jo være at den åpner og lukker ved feil temperatur.. så jeg anbefaler deg å teste den også..

Skrevet
Rare greier, har helt klart en sammenheng mellom turtall og kjøling hvertfall, skal prøve termostat nå. viskosekoblingen min fungerer bra. så vannpumpe må bli neste da, eller muligens noe radiator rense vidundermiddel...

Nå har jeg ihvertfall skiftet termostat på min bil, vannpumpe, viskosekobling ettersom min var deffekt, radiatorslanger og skyllte radiatoren ettersom jeg tidligere har hatt på radiatortettning, som for å si det slik fungerte etter hva navnet tilsier. Lå ett tykt lag med dritt i slanger og termostathus osv...

Uansett, nå holder bilen riktig temp hele tiden! :)

Skrevet

heh bra da :) Har bytta termostat nå, hjalp ikke, men etter at jeg fikk lufta litt på skrua ved termostathuset tror jeg det er litt bedre, har kanskje trua på at det hele skyldes luft. skal prøve å få lufta ordentlig ut i dag. Er bare en lufteskrue på M20 motoren eller?

Skrevet

Se over alle slangene at det ikke er skade på de, jeg hadde hull på en bake ved varmeregisteret. Tok sin tid å finne. Da var det sånn at det hjalp å lufte litt nå og da, men problemet kom alltid tilbake. Så en grundig sjekk er nok alltid lurt når du har kjøleproblemer. Jeg fannt lekasjen min ved at motoren gikk med litt turtall sånn det ble trykk nok til at det kom ut av hullet i slangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...