JuicyPen Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Har en 520 touring, og lurte på om det var noe vits å chippe denne? Har det noen effekt? Er det verdt å bruke si 3000 kr på en chip til denne bilen?.. Hvor stor effektøkning vil jeg få?.. Bare lurer på enkle metoder for å få bilen til å gå litt bedre.. 150 hester i en så tung bil er ikke akkuratt så mye..
hauken Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 ser digi tuning lover +15hk på 150 hesteren på såkalt motoroptimalisering..
JuicyPen Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Skrevet Februar 13, 2008 Ja og hvor mye koster denne? Vil jeg merke det noe særlig?.. Andre ting? Som grenrør, effektannlegg f.eks? Er det noe?..
KeRu (Joavg) Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Har selv lyst å chippe min e39 520ia... går greit, men er så tung å liksom, + at har brukt over 20 000,- på topp-pakning og diverse nå, så føler har betalt mye for en motor som går dårlig og bruker mye bensin..
Captain Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Lite og hente på chiptuning av NA-motorer. Mange chipleverandører lover gull og grønne skoger, men vil tippe at med chip på 150hk 520i så sitter man med mellom 150 og 160hk etter chip. I verste fall ingen forskjell, er man heldig, en såvidt merkbar forskjell. Mange tar en neve med deler, chip/eksos/luftfilter etc, som alle skal gi en viss hk-økning, og legger disse sammen...chip 15hk, eksos 15hk og luftfilter 5hk, og vips har man 35hk ekstra...neppe, det fungerer (dessverre) ikke slik
JuicyPen Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Skrevet Februar 13, 2008 Tenkte meg det.. At det ikke ble så stor effekt.. Men at den bruker mye bensin, DET er fakta! Fy! Min ligger på 1.3 ca i snitt.. Kjører lett bort en full tank på litt over en uke.. Menmen.. Er jo ikke noen 1 liter vi kjører heller da.. Selv om den ikke går så utrolig bra, så er det en sekser, som liker bensin veldig godt.. Hehe..
BRIO Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Bruker du 1.3 liter i snitt er du enten ganske hard på foten, eller at du har en feil på motor som fører til høyt forbruk. Jeg har også lenge lurt på chipping. Det er altid samme svar på forumet, at det ikke lønner seg, du får max 5-10 hk ekstra, at det kun gir noe ekstra med sportsluftfilter og effektanlegg osv. Jeg har aldri sett noen benk-resultater fra hverken chipleverandør eller skeptikere til chip. Selv ville jeg være fornøyd med 10hk ekstra for 3-4000kr. Hvis noen har link til testresultater hadde det vært bra
KeRu (Joavg) Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Tenkte meg det.. At det ikke ble så stor effekt.. Men at den bruker mye bensin, DET er fakta! Fy! Min ligger på 1.3 ca i snitt.. Kjører lett bort en full tank på litt over en uke.. Menmen.. Er jo ikke noen 1 liter vi kjører heller da.. Selv om den ikke går så utrolig bra, så er det en sekser, som liker bensin veldig godt.. Hehe.. huff, ja... samma her.. 1,3 - 1,4 ved bykjøring.. helt forferdelig.. jeg kjøpte egentlig 520ia, pga hadde håpet den ikke brukte like mye bensin som 523\525, men det gjør den Gi meg turbo!! Blir 200sx s14 neste gang da bli d bættre biiil!
JuicyPen Skrevet Februar 13, 2008 Forfatter Skrevet Februar 13, 2008 Hmm.. Er litt hard på høyrefoten noen ganger ja, men den bruker jo mye selv om jeg prøver å kjøre pent og da så.. Hva slags feil på motor skulle det vært da?.. Og hvor mye bruker din ca, BRIO?
hauken Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 en 520 med manuell kan da lett kjøres på 06-07 på pen langkjøring,de gjorde iallefall en jeg hadde en gang...
BRIO Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Tennplugger og luftfilter er det første jeg ville ha sjekket hvis du ikke vet når dette var skiftet. På en Saab jeg hadde gikk forbruket ned fra 0.84 til 0.74 på langkjøring med nye plugger. Legger ved et par linker til tidligere tråder hvor disse tingene har vært diskutert. Kan være andre ting med motor bil som gir høyt forbruk. Min 520 (2.0) med manuelt gear og ingen AC bruker ca 0.74 på langkjøring med full bil og litt forbikjøring. Før jeg satte på 225 dekk var forbruket på 0.71 mener jeg å huske. Har ikke målt bilen på snitt- og bykjøring. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5 ... sinforbruk http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... sinforbruk
SST Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Det hørtes ut som et urealistisk høyt forbruk. Jeg er overrasket over hvor drøy tanken er på min E34 520iT er, og jeg vil faktisk påstå at den er SNILL på drivstoff. Har ikke hatt bilen så lenge, men er ganske sikker på at jeg skal fint få den ned i 0,60-0,65 på pen langkjøring. Eneste jeg har gjort med min bil er å bytte til Halo tennplugger, så har jeg kjørt en QMI rens og PTFE-behandling av motor. Har også åpent Greenfilter. Alle disse tiltakene skal i følge leverandør ha gunstig innvirkning på drivstofforbruk. Jeg har også vurdert chip på min motor. Har snakket med Norman på trimchip.com og det er en ærlig kar som sier det som det er. Man kan ikke vente se vesentlig effektøkning ved chipping av en sugemotor. Du vil få noe bedre drag i mellomregisteret, så flytter man jo gjerne turtallsperren litt opp. Er nettopp i mellomregisteret jeg gjerne kunne tenkt meg litt mer trøkk.
Hyggmaister Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Billigste måte å øke effekt på vil vel være snurre eller presse...Et "fornuftig" kompressorkit vil vel kanskje være mer holdbart enn turbo..? Føler turbobiler virker så ustabile med tanke på holdbarhet Chipping? Må ha noe å chippe på først Som eks kvasskam, grenrør, porta topp, effekt hele veien osv...Men chip fungerer og vil alltid fungere best på turbobiler - hvilket forklarer hvorfor det er så effektivt på TD dieselpurker Forsåvidt trenger ikke et pressekit være så dyrt, vet ikke hva ESS sine ligger på for eks..Men 10 k for et fornuftig en eller annen plass er vel ikke helt urealistisk? Og da snakker man om mer enn 10 hk ekstra
Glenno Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 Helt ned i 0.6 høres utrolig ut syntes jeg. Ut ifra modelguiden her på bimmers syntes mitt forbruk på 1-1.3 blandet kjøring å stemme godt overrens. Byttet plugger, sportsinnsatsfilter etc... Vurderer om jeg også skal kjøre på litt qmi produkter da gode erfaringer med dette. Tror sports filter og godt vedlikhold/service er billigeste økningen for å opprettholde en gammel bil med de hk som er igjen om den har rullet litt. Skal enn ta det videre er som nevnt effektanlegg, grenrør, chip og turbo etc.. veien å gå.
BRIO Skrevet Februar 13, 2008 Skrevet Februar 13, 2008 I modellguiden er vel alle 520, både e34 og e39 satt opp med mellom 0.9 og 1.0 på snittforbruk. Et stykke derfra og til 1.3l. Skulle nok fått min under 0.7 på langkjøring hvis ikke bilen var fullpakket og jeg kjørte mer "økonomisk" Ellers så er det ikke aktuelt for meg å gjøre noe mer en chipping i forhold til ytelse, så det blir enten chip eller ingenting. Har så mange andre ting jeg vil bruke penger på også (barna f.eks )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå