Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
I modellguiden er vel alle 520, både e34 og e39 satt opp med mellom 0.9 og 1.0 på snittforbruk. Et stykke derfra og til 1.3l. Skulle nok fått min under 0.7 på langkjøring hvis ikke bilen var fullpakket og jeg kjørte mer "økonomisk" :)

Ellers så er det ikke aktuelt for meg å gjøre noe mer en chipping i forhold til ytelse, så det blir enten chip eller ingenting. Har så mange andre ting jeg vil bruke penger på også :) (barna f.eks :) )

At en E39 er snillere på bensinen enn E34 touring som har rusla over 220tusen tror jeg nok. Men mulig jeg får presset den ned i 0.9 på pen langkjøring.

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Synes det høres mye ut uansett. Min nærmer seg 160k, ikke sååå langt til 220k det. Saaben jeg nevnte tidligere i tråden med forbruk på 0.74 hadde nesten 270k på telleren da jeg solgte den.

Skrevet

Jeg klarte å få min tidligere 523iA ned på 0,64 over en strekning på 35 mil i fjor sommer. Jeg skal nok få til det med 520`en også.

Jeg har vurdert frem og tilbake når det gjelder chip. Jeg TROR jeg har kommet frem til at den desidert billigste måten å få mer krutt på er å hive ut B20`n, og inn med en B25. Leter man litt finner man komplett motor med styrin, lmm osv. for godt under 10 festblanketter. Da har man i overkant av 40 hk ekstra, for ikke å snakke om 50 NM. (Her slutter fornuften. Galskapen fortsetter to linjer under :P )

Når denne er innkjøpt, så er det bare å bytte det hersens dobbelmasse svinghjulet med et lettere alu. hjul på rundt 5 kg., montere noe kvassere kammer, grenrør/effektanlegg, evnt. litt planing og porting. Så har jeg fryktelig lyst på et dBilas innsug :lol:

kan man chippe!

Skrevet
Det hørtes ut som et urealistisk høyt forbruk. Jeg er overrasket over hvor drøy tanken er på min E34 520iT er, og jeg vil faktisk påstå at den er SNILL på drivstoff. Har ikke hatt bilen så lenge, men er ganske sikker på at jeg skal fint få den ned i 0,60-0,65 på pen langkjøring.

Eneste jeg har gjort med min bil er å bytte til Halo tennplugger, så har jeg kjørt en QMI rens og PTFE-behandling av motor. Har også åpent Greenfilter.

Alle disse tiltakene skal i følge leverandør ha gunstig innvirkning på drivstofforbruk.

Jeg har også vurdert chip på min motor. Har snakket med Norman på trimchip.com og det er en ærlig kar som sier det som det er. Man kan ikke vente se vesentlig effektøkning ved chipping av en sugemotor. Du vil få noe bedre drag i mellomregisteret, så flytter man jo gjerne turtallsperren litt opp. Er nettopp i mellomregisteret jeg gjerne kunne tenkt meg litt mer trøkk.

'

Jepp, er i mellomregisteret jeg også vil ha mere power!!

Btw: På BMW 520i så står det at den ligger mellom 1,1 - 1,3...

Skrevet

Btw: På BMW 520i så står det at den ligger mellom 1,1 - 1,3...

De tallene finner ikke jeg noen steder :?:

Det jeg derimot finner er f.eks disse: http://bmw.bazzi.biz/tech_daten.htm

Der står forbruk på touring oppgitt til 13,7 / 7,2 / 9,6 pr. 10 mil.

Altså snitt på 0.96 l/m. Sikkert noe høyere med automat.

Skrevet

Skal prøve å bytte plugger og luftfilter i nærmeste fremtid, og sjekke om dette hjelper.. 1.3 på mila syns jeg er alt for mye.. Er ikke noe morro å fylle full tank gang på gang da!

Nei, jeg driver og vurderer om jeg skal chippe eller ikke.. Syns det er for lite drag.. Men 150hk på en så tung bil er ikke så mye.. Skulle hatt 2.3ern..

Har så masse annet jeg må fikse på den bilen og atte.. Som vindusviskeren bak, den funker ikke.. Håndbrekket funker ikke, rust på bakluke, må evt skifte hele luka, airbaglampa lyser.. Kan bli mye penger dette her gitt..

Skrevet

ligger på 1,3 ca på vanlig kjøring jeg og!

ca 1 literen på langkjøringa!

men kan sikkert forbedres endel med høyrefoten men :P

Skrevet
Har en 520 touring, og lurte på om det var noe vits å chippe denne? Har det noen effekt? Er det verdt å bruke si 3000 kr på en chip til denne bilen?.. Hvor stor effektøkning vil jeg få?..

Bare lurer på enkle metoder for å få bilen til å gå litt bedre.. 150 hester i en så tung bil er ikke akkuratt så mye..

Det går å chippe til 170 hk. Husker ikke hvor jeg leste det. Men tror det var på trimchip eller noe.

Skrevet
Tenkte meg det.. At det ikke ble så stor effekt..

Men at den bruker mye bensin, DET er fakta! Fy! Min ligger på 1.3 ca i snitt.. Kjører lett bort en full tank på litt over en uke.. Menmen.. Er jo ikke noen 1 liter vi kjører heller da.. Selv om den ikke går så utrolig bra, så er det en sekser, som liker bensin veldig godt.. Hehe..

huff, ja... samma her.. 1,3 - 1,4 ved bykjøring..

helt forferdelig.. jeg kjøpte egentlig 520ia, pga hadde håpet den ikke brukte like mye bensin som 523\525, men det gjør den :(

Gi meg turbo!! :P

Blir 200sx s14 neste gang :P da bli d bættre biiil!

520iA bruker mer enn en 523iA eller 525iA. 520 jobber mye hardere hele tiden, derfor går forbruket opp selv om den er vesentlig slappere enn både 523iA og 525iA.

Skrevet
Skal prøve å bytte plugger og luftfilter i nærmeste fremtid, og sjekke om dette hjelper.. 1.3 på mila syns jeg er alt for mye.. Er ikke noe morro å fylle full tank gang på gang da!

Nei, jeg driver og vurderer om jeg skal chippe eller ikke.. Syns det er for lite drag.. Men 150hk på en så tung bil er ikke så mye.. Skulle hatt 2.3ern..

Har så masse annet jeg må fikse på den bilen og atte.. Som vindusviskeren bak, den funker ikke.. Håndbrekket funker ikke, rust på bakluke, må evt skifte hele luka, airbaglampa lyser.. Kan bli mye penger dette her gitt..

Hvis du tenker på e39 523i når du mener at du heller skulle hatt 2.3`rn, så er det faktisk en 2.5liters motor. Greit å vite :) Det er forøvrig en helt annen bil enn en e39 520i. Helt annet bånndrag. Den går faktisk akkurat like bra som en e39 525i. Det er prøvd en rekke ganger=)

Skrevet

Føler meg nesten litt homo hvis jeg kjører under 1l på mila, nesten så jeg må ta noen piruetter på bensinstasjonen for å få bedre samvittighet :wink:

Ligger vel rundt 1.1 - 1.3 på vinteren.

Skrevet

Min 520ia 150 hk bruker rundt 0,8 ved vanlig kjøring,skiftet fra 528ia som lå på 1,3,så det stemmer ikke overhode at en 520 skal bruke like mye som en større motor,eller har jeg bare vært heldig !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...