xerc Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Jepp, i oktober handla jeg da min første bil. En BMW (selvfølgelig) ;D Kriteriene for min første bil var i utgangspunktet en bil med bakhjulsstrek og manuelt gir Øynene var egentlig da over Mercedes, BMW og diverse andre merker. Jeg ville ikke ha en 3-serie visste jeg, virker som om 'alle' har det. Jeg så derfor etter en rimelig 5'er eller 7'er. Etter noen uker fant jeg da den jeg har nå på finn.no og fikk kjøpt den for 41 000,- Den var rimelig strøken, hadde ingen ulyder og gikk som smurt. Første eier var en gammel tysker, som hadde bilen fra den var ny og til den ble importert i norge i 2000. Forrige eier var en familiefar på rundt 35, vil jeg tro. Han har tatt godt vare på den, slipa ned all rust, lakka zink og original-lakk fra boks(?). Nå har ikke jeg vært rimelig snill med den til nå, men det skal jeg gjøre om på I desember havna jeg i grøfta, og i januar begynte jeg å få trøbbel med kjølevannet og koking, helt til radiatoren gikk. Sendte bilen til strandveien i trondheim, hvor de fikk bytta traverseforinger og radiator. Samtidlig fikk jeg konstantert gåen topp-pakning og/eller topp. Etter det har den stått parkert. Nå har jeg da bestemt meg for å få den i orden igjen. Kanskje bedre enn den var når jeg kjøpte den. Lista er vel som følger: - Ny topp, bytte alle pakninger rundtom i motor. Gjerne også det meste av slanger med det samme vi holder på. - Bytte fremskjerm og dører. - Mest trolig hel-lakkering. - Litt stereo må man nesten ha. - Bytte frontrute. - Muligens andre frontlykter, og baklykter. Vi får se. - Nye felger og muligens senkesett. Hvilke felger? 18? Tips? Ny topp er muligens på vei, med vanos vel og merke. Men det skulle visst ikke være store problemet å få det på en motor uten vanos, noen som vet? tips? Nye dører, og fremskjerm er jeg på utkikk etter. Muligens funnet, vi får se hvordan det blir med frakt. Stereo har jeg handlet litt fra før av, en sub og nye 6x9'ere. Trenger nytt frontsett og en firekanals forsterker. Helst ny spiller også. Frontruta skal jeg se om jeg ikke får på forsikringa. Den har en sprekk øverst på førersiden og begynner å dele seg nede i hjørnene. Bilder, skal få tatt flere da disse er dårlige slik var den når jeg kjøpte den: Sånn, etter jeg har handla den og vært på verksted som fortalt. Står stille. Bilen er veldig skitten pga utrolig dårlig vær oppi her da den ble taua hjem fra strandveien, den ble egentlig vasket to dager tidligere, men det vises ikke akkurat
xerc Skrevet Mars 1, 2008 Forfatter Skrevet Mars 1, 2008 Toppen ble demontert på torsdag, og levert inn til cylinder og motorservice på fredag. Den var like hel! Så nå blir det å demontere ventilene og levere den inn til plansliping..
camxer Skrevet Mars 13, 2008 Skrevet Mars 13, 2008 Fin bil Har nemlig en 520iA selv med lik motor og kanskje samme farge (atlantisblau?) Stå på! Den bilen fortjener litt kjærlighet
Alex88 Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Sett på BBS felger Anbefaler BBS CH 19 tommere, har det på begge mine biler Jo større bedre! Lykke til!
Alex88 Skrevet Mars 29, 2008 Skrevet Mars 29, 2008 Sett på BBS felger Anbefaler BBS CH 19 tommere, har det på begge mine biler Jo større bedre! Lykke til! Glemte å skrive, gi den en real vask Det trenger den
xerc Skrevet Juni 12, 2008 Forfatter Skrevet Juni 12, 2008 glemt å svare her ser jeg.. jaja, bedre sent enn aldri.. Joda, fikk hevet på ny topp-pakning og slikt, alt fungerte som det skulle på første forsøk! Dagen etter så sa startern hadetbra, samt noe skjedde med giroverføringa Startern er fiksa, giroverføringa mangla bare en sånn clips som var forsvunnet. Merkelig nok. Ehm, frontruta er bytta ja, og nye dører er skaffet. de må pusses ned og lakkeres thou. samt jeg må skaffe meg fremskjerm. Den venstre dempern foran er gåen nå, men på neste lønning blir det nok så jeg setter på senkesett m/ dempere hele veien rundt, samt bytter bremseklosser og skiver. 4-hjulskontroll og eu-kontroll. så langt pengene rekker Her er de felgene jeg vurderer til bilen. OZ Chrono HT. Tror jeg drøyer med å handle de til jeg har bestemt meg på om det blir hel-lakk eller ikke. Men, vil ha de i 17" iaffal. hadde sett for meg noe sånt som 285/30-17 og 245/35-17
Ad|oS Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 Tror nok ikke denne dimmen er så veldig optimal på en 5-serie med tanke på rullediameter. Ser du på profilen du har valgt kan det nok virke mer riktig med 19" felger. Siden du skal ha dem i 17" må du nok opp ganske mye i profil...
flo1 Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 står batteriet forran? trodde det stod under baksetet?
flo1 Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 hehe. ja det tror jeg.. hvertfall hvis det skal senkes litt også.. syns 245 forran er ganske mye også jeg da.. men er kansje ikke da.. aldri hatt mere enn 235 forran jeg da..
OleEven Skrevet Juni 12, 2008 Skrevet Juni 12, 2008 245 er er knall foran på e34.. Hadde 245.. Ble litt mye sporing..
xerc Skrevet Juni 12, 2008 Forfatter Skrevet Juni 12, 2008 nå er det ikke snakk om mere enn 30/35 eller 35/30 (husker ikke) i senk da... dere mener det ikke går på 285/30-17 bak uten å valse da? en kompis som har 285/30(eller 35)-18 på sin 750 e32. nå er det vel litt bedre plass der, men de er da vel ikke så forbanna ulike heller? Ad|oS: ifølge dekkdim-kalkulatoren her på siden er det bare 1.23% positiv endring. Så det går vel bra. ang profilen så vil jeg egentlig ha litt gummi på bila også..
flo1 Skrevet Juni 13, 2008 Skrevet Juni 13, 2008 245 er er knall foran på e34.. Hadde 245.. Ble litt mye sporing.. er jo ikke knall når det sporer da!
Ad|oS Skrevet Juni 13, 2008 Skrevet Juni 13, 2008 Ad|oS: ifølge dekkdim-kalkulatoren her på siden er det bare 1.23% positiv endring. Så det går vel bra. ang profilen så vil jeg egentlig ha litt gummi på bila også.. Problemet med denne kalkulatoren er vel at den ikke tar noe hensyn til bredden på felgen. Hvis den tar utgangspunkt i f.eks. 8" felger vil 285-dekk gi veldig ballongeffekt i forholdt til 215, noe som igjen gjør at rullediameteren blir større enn den egentlig burde være. 225mm er 8,8" og passer bra på 8" felg. 285 er 11,2" og det sier seg selv at det blir litt vel mye hehe Men vet du bredden på felgene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå