Gå til innhold

Bilstereo - E39 - Trenger hjelp :)


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter ganske mye med min bilstereo i en 99 BMW 525TDS Stasjonsvogn.

Er originalt TV/Navi/cd-skifter etc i bilen.

Personen som har hatt den før meg har etterkoblet en forsterker bak i bilen til multimediaenheten (den originale hvor tv-radio etc går inn) som ligger også bak i bilen. Alt ser greit ut. Også har han satt inn en annen cd-skifter med styringseneht ved siden av rattet foran. Alt dette fungerer greit, eller det har fungert delvis hvertfall.

Problemet er:

Jeg tror uten å si det for sikkert, at det har blitt byttet til litt kraftigere høytalere i dørene foran og i taket bak, derav forsterkeren. Men er ikke sikker.

Jeg har forsåvidt bare hatt lyd foran noen få ganger, blir borte ved kjøring på ujevn vei. Da spiller det bare bak. Og når lyden blir borte foran så ser det ut som at forsterkeren slår seg av.

Nå har jeg ikke lyd noen plasser, pga sikringen fra strømen til forsterker har gått. Byttet denne, men ingen lyd kom tilbake.

Kjøpt ny forsterker også. 4kanaler - digital. Sony Xplod.

Men det blir ikke strøm på forsterkeren når jeg setter på 12v og jording. Skal det ikke bli strøm da uansett??

Sjekket jordingen ordentlig og strømen fra ledningen med multimeter, 12.6 får jeg, alt i orden.

Er en liten ledning som er koblet til på remote tilkoblingen på forsterkeren(på den gamle), setter jeg den på forsterkeren skjer det heller ingenting. Men når jeg setter strøm på 12v+ på forsterkeren og remote samtidig, da kommer strømen til kjørekomputer og enheten foran i bilen(hvor TV/Navi etc er), men den slår seg ikke av når jeg tar av tenningen(det er vel pga av remote ledningen) - må slå den av manuelt. Noe jeg ikke ønsker. Var ikke sånn før heller.

Mente at remoteledningen skulle gi strøm til forsterkeren og ikke omvendt.. pga at forsterkeren skal slå seg av når jeg tar av tenningen. Men uansett avhengig av remote eller ikke, så kommer det ingen lyd i høytalerne, hverken foran eller bak.

Jeg mistenker kanskje den originale enheten bak. Kanskje det har skjedd noe med den. Men det må ha vært en kortslutning i bilen hvertfall, siden hovedsikringen til strømledningen gikk. Har gått over andre sikringer og de ser greie ut.

Jeg finner rett og slett ikke ut av dette. Det er MYE elektronikk i BMW`en. Tror jeg skal prøve å få tak i noen spesialister som kan se på den.

Jeg har problemer med å forstå hvorfor forsterkeren går i protection.

Noen som har vært borti noe lignende? Eller har noen gode tips på hva jeg bør gjøre? Det ser ikke ut som om det har blitt rotet med noe elektrisk anelgg i bilen bortsett fra den enheten bak.

Når strømen er på så fungerer kjørekomputer/Navi/tv osv helt fint så det er bare lyden og koblingen til forsterkeren som det er problemer med..

Nå er ikke jeg noen ekspert på bilstereo selv om jeg har skrudd en del,så jeg takker for alle hjelpsommme tips dere kan komme med.

MÅ få lyd i bilen

Hvis dere vet om noen gode bilstereoeksperter i Lillehammer/Gjøvik området så si gjerne ifra

Og hvordan pleier prisene å være på å gi fra seg bilen for å få eksperter til å gjøre noe? Koster det flesk eller? Det virker jo som et omfattende arbeid i grunn.

Hvis det er noe dere lurer på for å få klarhet i problemene så bare si ifra,så skal jeg svare så godt jeg kan.

Mvh

Ingen bilstereoguru Erik

(se vedlegget for en kjapp tegning av hvordan det ligger i bagasjerommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...