Steffen.S Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 Hei! Jeg har vært så uheldig å krasjet min første E30. Skadene kom bak på bilen, så jeg har tenkt å ta vare på motoren slik at jeg kan lære meg mer om motores innhold til senere anledninger. Har bare startet i en ende å få vekk ting, slik som radiator, eksos etc. Men siden jeg er ganske ny med mekking osv, så lurte jeg på om det finnes en liten guide om hvordan man skal få ut motoren og sånn? Jeg har prøvd å søke litt frem og tilbake men kommer ingen vei. På forhånd takk
oddis Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 Skal du kassere karosseriet kan du like så godt demontere fronten og skjære ut frontmaska slik at du slipper å vinkle opp motor da den skal løftes ut (er tungvindt). Det å ta ut motoren er ganske lett, men det går nok litt sakte første gangen siden man ikke vet hvordan man enklest demonterer. Du kan alltids heise motoren ned med forstilling og det hele, kanskje det letteste hvis du skal ribbe hele bilen. På vanlige måten kan du derimot gjøre slik: Demonter eksos fram til eksosmanifolden samt eksosvarmeplate (sitter midt under bilen), mellomaksel og girkasseoppheng/travers og giroverføring (temmelig rett fram). Skru ut, eller kapp slangen til salvesylinder på kassa. Sett en jekk under kassa slik at motoren ikke legger seg bakpå. Skru av muttere til motorfester på undersiden av travers + jordinga til motor (sitter i rammevang), skru av luftfilterboks+luftmengdemåler, kople fra ledningen til lamdaen + coil (napp også av plugghetta på coilen), tapp radiator og skru den ut, kople fra bensinslanger, vakumslange til bremsekraftforsterker og kullfilter. Riv ut ledningen som sitter til ECUn (i hanskerommet) og dra den fram i motorrommet. Demonter røra til oljekjøler. Tappe oljen fra motor kan også være greit. Løft ut.
mbkomfort Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 Tenk også på at mange deler kan komme til nytte i neste bil/prosjekt. Det er kansje ikke så lurt å bare kappe og skjære ledninger, rør, fester og slanger. dette er ting som du kan få bruk for, så det lureste er å koble og skru allt pent fra hverandre. jeg vet fra egen erfaring at det er lett å gå amokk med vinkelsliper jernsag og avbiter Ledningsnett er en tålmodighetsprøve å få ut helt, men tenk om du må flytte dette over i neste bil.. lykke til
Steffen.S Skrevet Mars 1, 2008 Forfatter Skrevet Mars 1, 2008 Tusen takk for kjempesvar oddis. Da er jeg på rett spor:) Virket ikke så veldig vanskelig heller når man har en liten liste å gå ut i fra! mvh
Steffen.S Skrevet Mars 1, 2008 Forfatter Skrevet Mars 1, 2008 Tenk også på at mange deler kan komme til nytte i neste bil/prosjekt.Det er kansje ikke så lurt å bare kappe og skjære ledninger, rør, fester og slanger. dette er ting som du kan få bruk for, så det lureste er å koble og skru allt pent fra hverandre. jeg vet fra egen erfaring at det er lett å gå amokk med vinkelsliper jernsag og avbiter Ledningsnett er en tålmodighetsprøve å få ut helt, men tenk om du må flytte dette over i neste bil.. lykke til Bilen står i oppkjørselen, så den må egentlig ganske fort vekk:p så jeg har nesten ikke noe valg, men skal prøve å beherske meg. hehe
Margarus Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 jeg skrudde også ut en m20b20 motor ut for første gang for non dager siden. dette i en 520 e34 da. jeg skrudde ut motoren da den er gåen og skal nedi med ny motor. girkassa sto i igjen i bilen. jeg har handlet inn en 250kg el vinsj å montert i i takstolene i garasjen. så heisa jeg motoren opp med den å dytta bilen litt bakover. å det gikk veldig fint.... da spørs det bare om det går like greit å heise ned den nye motoren å få spleisa den med girkassen greit. blir spennnende å se.
Fliid Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 Kan bli morro med sentrering av clutch om du ikke har gjort det før / ikke har sentreringsverktøy.. Hvis du vil montere girkasse under bilen ville jeg prøvemontert girkassen utenfor bilen på motor først for og slippe og opp med motor igjen. Det enkleste og det flest gjør er og sette i/ta ut motor med girkasse på. Men det kan jo da gi skader om du kommer borti karosseri deler osv.. Kjipt
ehrnst Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 jeg monterte girkasse og clutch under bilen, det er et ganske så irriterende prosjekt i seg selv, heldigvis fikk jeg sentrert clutch uten verktøy ved hjelp av et rør og litt teip så girkassa gikk på men det er trangt, mørkt og tungt med mindre du har bukk og girkasseløfter ville jeg tatt ut motor og gir sammen
oddis Skrevet Mars 1, 2008 Skrevet Mars 1, 2008 Tusen takk for kjempesvar oddis. Da er jeg på rett spor:)Virket ikke så veldig vanskelig heller når man har en liten liste å gå ut i fra! mvh Ikkeno problem, vi må alle lære en gang. Ting går litt fortere hvis du blir pekt i riktig retning. Glemte en ting i den oversikten min; Skru av begge slangene som går inn til varmeregisteret. Dette ser du ganske logisk, fordi motoren henger igjen i dem ( ) En ting er sikkert, jeg skal ALDRI heise ut/dele en motor/girkasse i E30 under reparasjon. Så mye drittjobb for så lite spart. Må jeg f.eks bytte clutch heiser jeg heller hele drivpakka ut, noe som er gjort på maks 2 timer. Den dagen jeg får meg 2 søyler derimot ... Sentreringsverktøy-sett får du til en 200 lapp på Biltema med masse forskjellige str. Enklest er det hvis du har en (ødelagt) BMW kasse til overs, da kan du bare skru av inngående aksel på kassa og bruke den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå