Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 91mod BMW E36 med org. sentrallås.

Det jeg lurer på er hvilke av disse koblingsskjemaene som skal brukes for å koble alart til sentrallås. (Denne er fra manualen til alarmen)

Central_Lock_System%20(1).gif

Central_Lock_System%20(2).gif

Takker for svar :-)

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Skrevet

Bump..

Etter litt surfing på nettet ser det ut til at "positive triggering" skal brukes.., kan dette stemme??

Koblingsskjema til alarmen:

positive_triggering.JPG

Da er det disse tre lendingene fra alarmen som skal brukes..? (De andre skal ikke kobles til noe?)

  • Hvit: kobles til sentrallåsens ledning som låser bilen
    Gul: kobles sammen med gul/svart og til +12v
    Hvit/svart: kobles til sentrallåsens ledning som låser opp bilen
    Gul/svart: kobles sammen med gul og til +12v

Da kan jeg vel bare ta å måle hvilken ledning som har strøm ved låsing, og hvilken ved opplåsing, og koble ut i fra det???

Noen kommentarer her..??

Syns det er greit å spørre får jeg kobler noe, for å få tips og kommentarer om feil eller ting som bør gjøres anderledes.

Takker for alle svar :)

EDIT:

Etter litt mer surfing fant jeg en side med litt info.., noen som kan bekrefte at disse opplysningene er rette??

  • white/red - deadlock signal wire
    white/brown/yellow - unlock signal wire
    white/gray - lock signal wire

Bør vel koble alarmen til å bruke deadlock.., eller??

Skrevet

Sånn....

Da har jeg målt litt spenninger med multimeter i bilen...

Målte alle 6 ledningene som går til sentallåsemotoren...

centrallock.JPG

Da bør det vel funke å koble:


  • Hvit fra alarm - Hvit fra sentrallås (lock)
    Hvit/svart fra alarmen - Blå/(hvit) fra sentrallåsen (unlock)
    Gul og Gul/svart fra alarmen - 12v (f.eks rød/grønn fra sentrallåsen)

Igjen, tusen takk for alle svar :)

Skrevet
Ba deg om skjema på alarmen første gang du sendte PM på dette spørsmålet...

Hadde du sendt den infoen du har lagt ut her, og som jeg ba om, hadde du fått svar da :D

Hmm... :-)

Trodde jeg hadde sendte skjemaene jeg men...??:P

Men hva tror du om dette..??

Skrevet
Anbefaler at du ser over skjemaet på hva du har målt...

Jupp. Måler nok en gang til før jeg kobler til alarmen.

Så er jeg sikker på at det er riktige ledninger også :-)

Målte i passasjerdøra nå, siden dørtrekket, osv var av, og det gikk fortest.

(Plasserer nok under sparkepanelet som du anbefalte :P )

Skrevet

Har testet litt nå..

Prøvd å gi 12v til blå/(hvit) ledning for opplåsing.., men ender bare med at sikringa går...

Styres dette av et/flere rele(er) ???

Hvor kan jeg evt. finne rele-et/ene ??

Takker :-)

EDIT:

Har fulgt ledningene litt, og det ser ut til at hvit/blå/svart ledninger samlger seg fra alle låsene og går inn i sentrallås-enheten...

Er noen av de andre ledningene som går inn/ut av sentrallåsenheten styrestrøm til dette??? Eller må jeg inn i boksen??? Der sitter det et kretskort med noen rele-er og div..,

Tusen takk for hjelp :-)

  • 1 month later...
Skrevet

Fikk info fra en fyr på et engelsk forum...

Han mener at disse pinnene på pluggen til sentrallås-enheten er:

pin 24 is lock pos

pin 25 is unlock pos

Noen som kan bekrefte at dette er rett..??

Når jeg skal ta strøm ved rattsrammen..,

Kan jeg da bruke den røde (en av de tykkeste) kabelen som ligger der?

(Målte den til 12v, den grønne hadde ikke noe strøm, ikke med tenning av ihvertfall)

Takker :-)

  • 2 weeks later...
Skrevet
Når det gjelder sentrallåsen så kan du ta en titt her:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=75852&highlight=

For å koble seg til pinne 24 og 25 så må du ha noen ekstra ledninger og pinner, da disse ikke er koblet originalt.

Vet du om dette er riktig pinner å koble seg på..??

Har sentrallås med deadlock.., så er vel en pinne til som bør brukes for å deadlocke (dobbellåse?) ?? (Måned 11, 1991 - E36 320i)

Takker for svar :-)

Skrevet

Pinne 24 og 25 er de pinnene som blir brukt til original fjernstyring, for å koble til ettermontert alarm må man bruke dioder for å oppnå dobbellås-funksjon. Det ligger en tråd på bimmerforums.com som forklarer dette nærmere.

Hvis du bruker skjemaet jeg postet i tråden jeg linket til slipper du å åpne kontakten til sentrallåsen, da du kobler deg inn på eksisterende ledninger. Du oppnår dobbellås-funksjon ved bruk av det skjemaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...