AlXz Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Skrevet Mai 22, 2008 Pinne 24 og 25 er de pinnene som blir brukt til original fjernstyring, for å koble til ettermontert alarm må man bruke dioder for å oppnå dobbellås-funksjon. Det ligger en tråd på bimmerforums.com som forklarer dette nærmere.Hvis du bruker skjemaet jeg postet i tråden jeg linket til slipper du å åpne kontakten til sentrallåsen, da du kobler deg inn på eksisterende ledninger. Du oppnår dobbellås-funksjon ved bruk av det skjemaet. Defa har innebygget relemodul som styrer sentrallåsen. Avhengig av om du har ZVM eller ZKE moduler så skal det kobles noe forskjellig (for å oppnå dobbel-lås funksjon).Jeg har koblingsskjema for ZVM-modul (tidlige E36, ikke cab). http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=733834#733834 Hmm.. Men der har du koblet til alarmen imellom sentrallås-enheten og dør-låsen??
h_anti Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Jeg har koblet meg inn på signalledningene (de tynne) i stedet for strømledningene som styrer motorene. Dette gir meg mulighet til å anvende deadlock-funksjonen. Tilkoblingene er gjort under dashbordet på passasjersiden, i nærheten av sentrallåsenheten. Jeg har koblet meg inn på ledningene som går til passasjerdøren, den røde/hvite er den som gir signal om deadlock, de to andre forteller om døren er låst eller ulåst. For låsing er det tilstrekkelig å gi 12V inn på deadlock-ledningen, det er det samme som skjer når du vrir nøkkelen 90 grader i låsen. For åpning må ledningen som gir signal om at døren er låst midlertidig brytes, samtidig som 12V kobles inn på ledningen som sier at døren er ulåst.
AlXz Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 Jeg har koblet meg inn på signalledningene (de tynne) i stedet for strømledningene som styrer motorene. Dette gir meg mulighet til å anvende deadlock-funksjonen.Tilkoblingene er gjort under dashbordet på passasjersiden, i nærheten av sentrallåsenheten. Jeg har koblet meg inn på ledningene som går til passasjerdøren, den røde/hvite er den som gir signal om deadlock, de to andre forteller om døren er låst eller ulåst. For låsing er det tilstrekkelig å gi 12V inn på deadlock-ledningen, det er det samme som skjer når du vrir nøkkelen 90 grader i låsen. For åpning må ledningen som gir signal om at døren er låst midlertidig brytes, samtidig som 12V kobles inn på ledningen som sier at døren er ulåst. Hmm.., går de tre ledningene til døra...? Har ikke de fargene på ledningene til sentrallåsmotoren i passasjerdøra jeg.., men mulig noen av ledningen ut fra sentrallåsenheten har det.. Skjemaet ditt..., har du brukt rele-er der?? Eller kan jeg koble alarmen direkte til..? (Her er koblingsskjema til alarmen..) Takker
h_anti Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Ledningene går inn på sentrallåsenheten, den hvite pluggen. Regner med at de har en annen farge inni døra, men det er uansett bedre å koble seg på inni bilen. Alarmen min har releer innebygget, ser ut som du har noe lignende: - Hvit ledning fra alarmen kobles til rød/hvit ledning i bilen. - Gul/svart ledning fra alarmen kobles til hvit/brun/gul ledning i bilen - Hvit/grå ledning i bilen kuttes. Enden som går til døra kobles til hvit/svart ledning fra alarmen. Enden som går til sentrallåsen kobles til orange/svart ledning fra alarmen. - Gul ledning fra alarmen kobles til 12V via en sikring (eller til alarmen hvis den har egen 12V utgang for sentrallås). - Orange ledning fra alarmen brukes ikke og isoleres.
AlXz Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 Ledningene går inn på sentrallåsenheten, den hvite pluggen. Regner med at de har en annen farge inni døra, men det er uansett bedre å koble seg på inni bilen.Alarmen min har releer innebygget, ser ut som du har noe lignende: - Hvit ledning fra alarmen kobles til rød/hvit ledning i bilen. - Gul/svart ledning fra alarmen kobles til hvit/brun/gul ledning i bilen - Hvit/grå ledning i bilen kuttes. Enden som går til døra kobles til hvit/svart ledning fra alarmen. Enden som går til sentrallåsen kobles til orange/svart ledning fra alarmen. - Gul ledning fra alarmen kobles til 12V via en sikring (eller til alarmen hvis den har egen 12V utgang for sentrallås). - Orange ledning fra alarmen brukes ikke og isoleres. Tusen takk Har du mye peil på dørbryterne også..? Må dioder brukes for å koble dem sammen til én ledning..? (Har én ledning fra alarmen til dørbrytere.., "negative triggering" bruker alarmen..)
h_anti Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Du må bruke dioder ja. Det går tre forskjellige ledninger fra dørbryterne inn på sentrallåsenheten, en fra hver fordør og en fra bakdørene. Du kobler anodene på tre dioder sammen med ledningen fra alarmen. Så kobler du katodene til hver sin dørbryterledning. Edit: Dørbryterledningene som det skal kobles inn på: X13012 (white 26 pin connector) pin 2 - 0.5mm BR/BL/GE - S13 Passenger's door contact switch pin 4 - 0.5mm BR/GR/GE - S14 Driver's door contact switch X13014 (black 4 pin connector) pin 2 - 0.5mm BR/SW - S15 S16 Rear doors contact swich BR = brun, BL = blå, GE = gul, GR = grå, SW = svart
AlXz Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Skrevet Mai 23, 2008 Du må bruke dioder ja. Det går tre forskjellige ledninger fra dørbryterne inn på sentrallåsenheten, en fra hver fordør og en fra bakdørene. Du kobler anodene på tre dioder sammen med ledningen fra alarmen. Så kobler du katodene til hver sin dørbryterledning.Edit: Dørbryterledningene som det skal kobles inn på: X13012 (white 26 pin connector) pin 2 - 0.5mm BR/BL/GE - S13 Passenger's door contact switch pin 4 - 0.5mm BR/GR/GE - S14 Driver's door contact switch X13014 (black 4 pin connector) pin 2 - 0.5mm BR/SW - S15 S16 Rear doors contact swich BR = brun, BL = blå, GE = gul, GR = grå, SW = svart Ok.. Bakdørene inkluderer bagasjerommet? Bør vel legge opp en bryter til panseret også kanskje.. Noen som orker å forklare litt åssen en diode funker..? Det kan kun gå strøm fra anode (+) til katode (-) ? Hvor får jeg kjøpt? Og hvilken type trenger jeg..?? Takker
h_anti Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Bakdørene inkluderer bagasjerommet? Nei, bryteren til bagasjerommet må du koble deg innpå enten i bagasjerommet eller bak bakseteryggen. Ledningen skal være brun/hvit i farge så vidt jeg husker. Bør vel legge opp en bryter til panseret også kanskje.. Ja, du bør ha egen bryter der. Noen som orker å forklare litt åssen en diode funker..? Det kan kun gå strøm fra anode (+) til katode (-) ? Du kan lese litt om dioder på Wikipedia. Hvor får jeg kjøpt? Og hvilken type trenger jeg..?? Jeg tror du får kjøpt likeretterdioder (1N4007 el.) på Clas Ohlson. Bilradiospesialisten har også dioder. Du bør også bruke krympestrømpe over diodene for å unngå kortslutning. BTW, hadde du giddet å forminske bildene dine litegrann, det går som sirup å laste tråden her nå
AlXz Skrevet Mai 24, 2008 Forfatter Skrevet Mai 24, 2008 Takk Serveren som bildene ligger på var nede en stund.., sikkert derfor det gikk tregt.., men har forminsket bildet også, selv om serveren pleier å være kjapp
AlXz Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 Forresten. Hvor er det best å ta strøm til alarmen fra..? Har avstanden fra strømtilkoblingen til sikringa mye å si? (Sitter sikring på ledningen fra før..) Thx
h_anti Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Sikringen som sitter på ledningen er vel ment å beskytte selve alarmenheten. Du kan koble deg til en krets som har høyere ampererating enn sikringen til alarmen, og som har tilstrekkelig ledig kapasitet. Det beste (men mer jobb) er å koble seg til strømfordelingen i sikringsboksen, gjerne med en ekstra sikring for å sikre seg mot ledningssmelting og brann i tilfelle kortslutning. Da er du sikret at feil på andre kretser ikke påvirker alarmen. Som du skjønner er det best å ha sikringen så nærme tilkoblingspunktet som mulig, men like viktig er det at sikringen er tilgjengelig i tilfelle den må byttes .
AlXz Skrevet Mai 31, 2008 Forfatter Skrevet Mai 31, 2008 - Hvit ledning fra alarmen kobles til rød/hvit ledning i bilen. - Gul/svart ledning fra alarmen kobles til hvit/brun/gul ledning i bilen - Hvit/grå ledning i bilen kuttes. Enden som går til døra kobles til hvit/svart ledning fra alarmen. Enden som går til sentrallåsen kobles til orange/svart ledning fra alarmen. - Gul ledning fra alarmen kobles til 12V via en sikring (eller til alarmen hvis den har egen 12V utgang for sentrallås). - Orange ledning fra alarmen brukes ikke og isoleres. Men du tok bare de ledningene med farger (rød/hvit, hvit/brun/gul, hvit/grå)), rett fra den hvite pluggen som går til sentrallåsenheten?? (Ser ikke ut som den som er rød/hvit går mot passasjerdøra.., den går mot venstre i bilen..,)
h_anti Skrevet Juni 1, 2008 Skrevet Juni 1, 2008 Jeg koblet meg inn rett før pluggen der ja. Kan være en fordel å løsne litt på stripsene som holder ledningene fast i bakkant (jeg gjorde det ikke), da det var sinnsykt trangt å jobbe med de ledningene. Den hvit/røde ledningen går bort til en koblingslist under hanskerommet. Derfra går det ledning til både høyre og venstre fordør.
AlXz Skrevet Juni 1, 2008 Forfatter Skrevet Juni 1, 2008 Jeg koblet meg inn rett før pluggen der ja. Kan være en fordel å løsne litt på stripsene som holder ledningene fast i bakkant (jeg gjorde det ikke), da det var sinnsykt trangt å jobbe med de ledningene.Den hvit/røde ledningen går bort til en koblingslist under hanskerommet. Derfra går det ledning til både høyre og venstre fordør. Ok Da er det riktige ledninger jeg kobler meg til ihvertfall Takker
AlXz Skrevet Juni 4, 2008 Forfatter Skrevet Juni 4, 2008 Endelig fikk jeg skrudd ut skruene av sikringsboksen Hvor i sikringsboksen skal jeg koble med på...??? Må vel få tak i sikringsholdere/pinner til å sette i også... Takker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå