AlXz Skrevet Juni 5, 2008 Forfatter Skrevet Juni 5, 2008 Sånn. Da har jeg skaffet dioder og sikringsholder..., mangler bare noe klemmer nå Har størrlsen på diodene mye å si??? (Han jeg kjøpte av mente man ikke skulle trenge dioder til dørbryterne.., han mente dem var kobla sammen et sted i bilen fra før..., noen som vet ???) Strøm i sikringsboksen tar jeg herfra???? Her går strøm inn i sikringsboksen Her går strømmen videre (samme som forrige bilde, men undersida..) Her fordeles strømmen litt mer... Direkte strøm..., de andre kontaktene på bildet over var kobla via rele-er, osv.. (?) Tar strøm herfra??? EDIT: Inlegg nummer 320
AlXz Skrevet Juni 7, 2008 Forfatter Skrevet Juni 7, 2008 Nå ble det mye dobbelposting her.., sorry. Gul ledning fra alarmen kobles til 12V via en sikring (eller til alarmen hvis den har egen 12V utgang for sentrallås). Har ikke sentrallåsen en ledning som konstant har 12v..?? Kan ikke den brukes??
h_anti Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Diodene er nødvendige for å unngå problemer med sentrallåsen. Hvis du kobler sammen ledningene uten dioder så kan ikke sentrallåsenheten vite hvilken dør som er åpen. Sentrallåsenheten har blant annet en funksjon som hindrer deadlocking av bilen dersom førerdøren ikke blir åpnet etter at du har stoppet bilen. Du kobler strømledningen til koblingslista ja, plasser sikringen slik at du slipper å skru opp sikringsboksen for å bytte den Det går greit å koble den gule ledningen til alarmens strømledning.
HenrikPalm Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Kan jeg få se koblingsskjemaet du benytter deg av når du bruker dioder? Jeg kan huske å ha sett det her på forumet, men finner det ikke igjen!
AlXz Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Skrevet Juni 8, 2008 h_anti, Takker Har størrlsen på diodene mye å si..? (dem jeg har er ganske små..) Alarmen har 2stk ledninger til blinklys, hver med sikring på 7,5A, disse kobler jeg rett på ledningene fra blinklysbryteren ved rattstammen?? Åssen er dette skjemaet iforhold til det lenger opp i posten (uten dioder) ..?? Noe fordeler / ulemper? Takk for all hjelp
h_anti Skrevet Juni 8, 2008 Skrevet Juni 8, 2008 Det skjemaet er for biler som har komfortlukking av vinduer når du låser bilen, på de må du ha både låsesignal og deadlocksignal for å låse bilen med deadlock. Det kan hende det virker på din bil, jeg testet ikke på min da det virket uten dioder. Ledningene til blinklysene finner du også bak sparkepanelet på førersiden. @HenrikPalm: Jeg har ikke skjema for hånden, men prinsippet er at strømmen skal gå fra alarmen og jordes i dørbryterne når dørene er åpne. Det vil si at streken på dioden skal peke mot ledningene til dørbryterne, den andre enden skal peke mot alarmen: alarm | +----->|-------- dørbryter | +----->|-------- dørbryter | +----->|-------- dørbryter
AlXz Skrevet Juni 8, 2008 Forfatter Skrevet Juni 8, 2008 Ok... Har forresten el-vindu heiser jeg har tenkt å montere etter at jeg har fått tid til å ta ferdig alarmen... Tenkte da å sette i et komfortrele for å styre når el-heisene skal ha strøm.. Burde da dette komfort-releet også kobles til alarm/sentrallås på noen måte..??? Komfort-releet skal vel få noe signaler fra sentrallåsenheten uansett..? Men bør det kobles om noe, eller noe mer med tanke på alarmen da...?? Er en heis med styring (ECU?) på førersiden, og en med bare motor på passasjer siden... Tusen takk
AlXz Skrevet Juni 14, 2008 Forfatter Skrevet Juni 14, 2008 Sånn.., da var alarmen koblet til sentrallåsen og strøm Funker helt fint med deadlock og alt Eneste problemet kan være låsing/opplåsing med nøkkel.., men det er jo unødvendig nå Eller så gjenstår litt småtteri som dørbrytere, blinklys, styring av tenninga (rele).. Er nok greit å få på dørbryterne før tennings-releet... Siden alarmen automatisk slår seg på hele tida da døren(e) ikke er åpnet etter deaktivering av alarm... Blinklys ledningene fra alarmen kobler jeg direkte til ledningene fra blinklys bryteren...? En blå, og en grå ledning ifølge koblingsskjemaet i Haynes'n???
h_anti Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Eneste problemet kan være låsing/opplåsing med nøkkel.., men det er jo unødvendig nå Hvis du har koblet riktig så skal nøkkelen virke som tidligere. Eller så gjenstår litt småtteri som dørbrytere, blinklys, styring av tenninga (rele)..Er nok greit å få på dørbryterne før tennings-releet... Siden alarmen automatisk slår seg på hele tida da døren(e) ikke er åpnet etter deaktivering av alarm... Hehe, det kan være litt slitsomt ja Blinklys ledningene fra alarmen kobler jeg direkte til ledningene fra blinklys bryteren...? En blå, og en grå ledning ifølge koblingsskjemaet i Haynes'n??? Det beste er vel å koble seg inn etter blinklysreleet, og da er fargene blå/grønn og blå/brun. Du finner ledningene under sparkepanelet på førersiden, der ledningene går inn på en svart og en hvit kontakt i gulvet. Ledningene du trenger er på pinne 2 og 3 på den svarte kontakten.
AlXz Skrevet Juni 16, 2008 Forfatter Skrevet Juni 16, 2008 Det beste er vel å koble seg inn etter blinklysreleet, og da er fargene blå/grønn og blå/brun. Du finner ledningene under sparkepanelet på førersiden, der ledningene går inn på en svart og en hvit kontakt i gulvet. Ledningene du trenger er på pinne 2 og 3 på den svarte kontakten. Hmm..., hvor ?? Under rattstammen.., eller et annet sted?? Finner ikke jeg...
h_anti Skrevet Juni 16, 2008 Skrevet Juni 16, 2008 Kontaktene ligger bak fothvileren. Ledningene går fra sikringsboksen langs torpedoveggen og ned i gulvet. Det kan hende at du får øye på ledningene uten å ta av fothvileren.
AlXz Skrevet Juni 16, 2008 Forfatter Skrevet Juni 16, 2008 Kontaktene ligger bak fothvileren. Ledningene går fra sikringsboksen langs torpedoveggen og ned i gulvet. Det kan hende at du får øye på ledningene uten å ta av fothvileren. Hmm..., forhvileren er allerede av.. Men skal sjekke litt mer imorra
AlXz Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Skrevet Juni 17, 2008 Der ja.., takk Nå gjenstår det bare å feste div. kabler og alarmenheten + legge opp bryter til panser (Og fjernstarten om jeg gidder...) Eneste problemet kan være låsing/opplåsing med nøkkel.., men det er jo unødvendig nå Hvis du har koblet riktig så skal nøkkelen virke som tidligere. Når jeg vrir om og slipper/vrir tilbake nøkkelen i sånn normal fart låser bilen opp igjen..., hvis jeg holder den litt i posisjon så blir den låst, eller om jeg låser normal tempo to ganger...
h_anti Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Når jeg vrir om og slipper/vrir tilbake nøkkelen i sånn normal fart låser bilen opp igjen..., hvis jeg holder den litt i posisjon så blir den låst, eller om jeg låser normal tempo to ganger... Hvilken dør bruker du nøkkelen i? De symptomene har jeg dersom jeg prøver å låse førerdøren uten å ha lukket den. Er det likt hvis du bruker nøkkelen i passasjerdøren? Kan du låse opp bilen med nøkkel (slik at sentrallåsen virker på alle dørene)? Test begge sider. Ellers ser det ut til at flere har samme problem: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=83768 Det er best å prøve å fikse dette i tilfelle fjernkontrollen til alarmen skulle slutte å virke
AlXz Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Skrevet Juni 17, 2008 Tok en test nå.., og nå funka det helt fint... Får se litt etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå