BMWtotti Skrevet Mars 2, 2008 Skrevet Mars 2, 2008 Har vært hos Søta Bror i ca tre uker nå og nybilen (E46 touring) har da stått parkert på jobben. Når jeg kom hjem på fredag hadde håndbrekket festet seg litt, men litt rugging frem og tilbake løste det problemet. Kjørte hjem og merket meg at bilen ristet litt mer på rattet enn den gjorde før jeg dro. Kjørte ikke noe særlig i helgen før jeg i kveld har kjørt ca 10 mil, og bilen rister veldig på rattet i enkelte hastigheter (50-80 km/t) Syntes også bilen dro litt til venstre. Når jeg kom frem merket jeg at felgen på venstre fremhjul var vesentlig varmere en høyre. Regner med at det er bremseskoen som ligger på. Finnes det noen enkel løsning på dette?
Pinky Skrevet Mars 2, 2008 Skrevet Mars 2, 2008 Enkel og enkel, spørs på kompetansen din. Ikke hvem som helst som skal gå i gang med dette. Du bør demontere caliper og rengjøre både innvendig og i spor og glidepinner utvendig. Bruk spesiell pasta når du evt monterer stempel og pakning inn i sylinderen igjen. Er det rust på stempelet er det bare å kjøpe en ny eller overhalt caliper. Du bør gjøre samme operasjoner på begge sider.
Diaz Skrevet Mars 3, 2008 Skrevet Mars 3, 2008 for meg så hørtes mer som bremse weier som sitter fast..bare å løsne på begge sider, få en til å dra på håndbremsen, så se om de går som det skal frem å tilbake .
Pinky Skrevet Mars 3, 2008 Skrevet Mars 3, 2008 Håndbremsen har ihvertfall ingen ting med risting i ratt å gjøre, da den kun virker på bakhjula. Henger håndbrekket på er det sannsynligvis mekanismen mellom wire og bremsesko som er grodd.
BMWtotti Skrevet Mars 4, 2008 Forfatter Skrevet Mars 4, 2008 Mulig det ikke kom helt fram men jeg mener det er bremseskoen/kloss på venstre framhjul som ligger på. Har greid å banke det løs en gang (har ikke prøvd flere), men det holder bare ei lita stund før det begynner igjen. Regner med at det sikkert er stempelet som går treigt så får se om jeg får tatt det i fra hverandre for å gjøre det rent. Det jeg lurte på er, siden bilen har stått så lenge, noe som har satt seg og som vil bli bedre etterhvert. Men siden det kommer tilbake så regner jeg med at jeg må ta det fra hverandre. Finnes det ikke noe repkit å få kjøpt på nettopp treige stempler i bremsekalipere?
Bjørn 320 Skrevet Mars 4, 2008 Skrevet Mars 4, 2008 Enten har stempelet gått tørt, eller så er det mykje rust mellom kalipper og bremsekloss. Viss det er det siste er det berre å ta seg ei stund med fil og smergelpapir Viss det er stempelet som har satt seg så må du demontere, reingjere og smøre opp igjen med bremsepasta.
Pinky Skrevet Mars 4, 2008 Skrevet Mars 4, 2008 Ja, hvis det er veldig rustet i sporene der bremseskoene skal gli kan det kanskje henge litt pga det, dette er noe du bør skrape rent uansett og gjerne legge litt kobberpasta. Men jeg tipper stempla går treigt siden det er så gale at hjulet blir varmt. Hvis du demonterer caliperen må du ikke bruke kobberpasta inni sylinder/stempel, men en helt spesiell pasta som er beregnet på dette. Vet ikke om det er mulig å få tak i nye stempel, er vanlig å skifte hele caliperen. Du får imidlertid tak i pakningssett som du nesten bør bruke hvis du demonterer for å rense, hvis rustfritt stempel.
Kjell Z3 Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Det samme skjedde på min Z3 på venstre forhjul, det var en liten stein eller noe som hadde kilt seg slik at kalipperen ikke hadde sideveis bevegelse. Jeg tok ikke kalipperen av heller, brukte et skrujern for å presse stempelet frem og tilbake, oppdaget da at kalipperen ikke kunne bevege seg sideveis. Mens jeg movet opp stempelet (som gled fint fra før) løsnet plutselig kalipperen og da gled den sideveis helt fint med en gang. Dessverre var bremseskiven blitt litt skjev, men skulle likrevel på service i Tyskland så de rettet den av for meg.
kawaman Skrevet Mars 5, 2008 Skrevet Mars 5, 2008 Har vært borti at andre bilmerker (ikke bmw) har en lang bremseslange fra caliper og opp. Mange ganger er det slangen som er problemet,problemet er at når slangen blir gammel svulmer den opp innvendig og da returnere ikke stempelet. Er stempelet hardt og presse inn,prøv og løsne luftenippelen og press igjen,går den lett da kan du med sikkerhet bytte slange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå