Gå til innhold

stygge lyder i motor etter regreim bytte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hey.

har akkruat skifta motor i dama sin 89 520...

jeg bytta register reima mens jeg hadde motoren ute på bukk.

nor jeg montere den så sto register merkene på veiven og på kam 100% korrekt.

men vis en av di har blitt turnet rundt en runde og til bake til register merkene, blir registere 180grader feil da?

eller er det rett uansett så lenge register merkene stemmer overens.,

det som er er at jeg motoren startet og gjikk ujevnt i noen sekunder så stoppet den me noen ulyder. en klakk takk ventil i stempel lyd som følger rotasjonen på motoren. etter så prøver jeg å kinne å den klakke lyder går å går men maskinen starter ikke..

har jeg bøyd ventiler? den har jo bare vert så vidt i gang i 5 sekunder.

burde jeg kansje ta ned dekselen og ta av reima. turne veiven å kammen til der det er korrekt å prøve på ny ?

faen dette her var jævlig uflaks nor jeg endelig har fott maskinen oppi. å alt.♦

Skrevet

Hmm, der er det nok noe galt som ikke er riktig gitt, Mulig du har satt det på 180 gr feil ja, siden du hørte ventil i stempel lyden. Jepp, er den slått i stempel er nok ventilsete skjevt ja, trenger bare slå oppi en gang det. Skru av toppen og sjekk, er ikke noe annet og gjøre der

Skrevet

Spiller ingen rolle om veiv er 180 grader "feil" så lenge begge to står riktig på merkene. Husket du å stramme alle skruer etc? Høres ut som du må ha en topp jobb ihvertfall. Men hvis den raset etter 5 sekunder så mangler det en skrue eller du har satt kam reima mer enn 2 tenner feil. Står strammehjulet riktig på? Er det strammet?

Skrevet

Ser du har to tråder oppe på samme emnet,svarer her på det du skrev i den andre tråden. Visste du at denne motoren var i orden FØR du byttet reg reim og motor?

Skrevet

jeg har strammet kammen ja. men jeg skrur av regreima i morgen og sjekker hvordan det ligger an. evt skrur av toppen.

syns det er merkelig vis register skule være feil og.

for nor jeg haddde bytta reima og skrudd i sammen hele motoren og alt før jeg heiste den nedi så satte jeg en fast nøkkel på veiva å tørna motoren mange ganger runt. begge veier. da var det ingen lyder og den gikk lett åf int runt...er litt oppgitt nå så får legge meg nå å starte me nytt pågangs mot i morgen. go natt

Skrevet

Det var på motorene med "gammeldags" fordeler en kunne få 180gr. feil tenning, ikke på din som har fordeler på kammen.

Veiv og kamm kan ikke tørnes uavhengig når reima er av. har selv bøyd en ventil engang med å tørne kammen når veiva sto i ro..

Sjekk merkene på reima igjenn..

Høres nesten ut som topp må av ja..

Skrevet

jepp.. skal begynne å skru av toppen snart.

jeg mente ikke 180grader feil tenning.

mente at.

vis merkene på veiven står rett. og merke på kammen er rett...men går ikke kammen 2 ganger runt for å få me seg alt.

tenker på at nor jeg har stilt inn på merkene. så skulle kansje kammen vert turna en runde til så hadde det blitt riktig ?

Skrevet

Nei,hvis kam og veiv er på merkene så er det i orden,kan ikke turne din motor 180 "feil" på veiva,for det er veiva som går to ganger rundt mens kam går èn gang rundt.

Som mbcomfort sier her er det kun de eldre jetronic etc innspruta som fordeler blir feil i forhold til topp hvis veiv er turnet 180 grader. Men da flyttet vi bare evt fordeler,ikke opp med register igjen.

Skrevet

på M50B25'en min sette jeg på toppen feil. Fikk da ikke turnet motoren i det hele tatt.. Den stoppa i ventilene.. Det viste seg da at veiva og stempelet var på kompresjonstakten, og ikke på utblås/innsug.. Så du kan ikke sette registeret feil.. Men veiva kan stå feil i forhold til kammen..

Men dette gjaldt M50 motoren da..

Syns det er litt rart at du har kakka noe hvis du kunne turne motoren før du prøvde å starte..

Skrevet

ok takk for mange god svar her :) er til god hjelp.

har løsnet register reima nå å skrudd av toppen. der var alt som det skulle være- alle ventiler å stempler var intakt. ingenting har vert borti noe. men utblås ventilen på sylinder nr1 der var ventilfjøra knekt. eller såg alt annet fint ut.

må handle ventiltang å slipesett\topppakning i mårgen så begynne å montere toppen igjen.

skal sjekke register merkene 5 ganger nå før det startes.

samt en ting til som var med å lagde stykke lyder. det var at jeg har satt startkransen feil vei.! så den skrapa borti starteren. blir noe jobbing der og for å få den rett vei. skulle ikke tru det gikk an å ta den andre veien men det gjor det :)

og forresten., er det strekkbolter til toppen ? kan jeg bruke dem igjen ?

kommer tilbake heretter jobbing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...